Befolkningsplanering, hur svårt kan det vara?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Befolkningsplanering, hur svårt kan det vara?

Inlägg av micke.d » tis 11 jun 2013, 09:01

... och det samma kan nog sägas om flyttning inom landet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » tis 11 jun 2013, 09:21

Ja, för befolkningsprognoser på regional nivå måste man så klart ta hänsyn till både inrikes och utrikes flyttning. I viss mån är inrikes flytt trots allt lättare att prognostisera, eftersom du har kända stockar och flyttbenägenheter som är - i alla fall i någon mån - möjliga att göra stabila framskrivningar av. Migrationen kan däremot variera kraftigt av politiska och andra förändringar i omvärlden som är mer eller mindre omöjliga att förutse på lite längre sikt. För befolkningsprognoser för hela riket är det så klart inte intressant med inrikes flytt.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 11 jun 2013, 09:35

Vård, skola och omsorg behöver förstås planeras på både nationell, regional och lokal nivå. De problem som berör de flesta verkar dock uppstå på lokal nivå med skolnedläggningar, för stora klasser, för få vårdplatser, etc.

Sen kan man fundera över om det är planeringsunderlaget som brister eller den politiska förmågan att agera utifrån det.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » tis 11 jun 2013, 11:26

En kombination av båda, enligt min erfarenhet, men med en klar tyngdpunkt på den politiska förmågan (eller viljan) att agera utifrån underlaget.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Låst