Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Inlägg av Anders » ons 12 jun 2013, 20:40

dogmatisk ikonoklast skrev:Nästan vilken utbildning som helst, är väl inte riktigt sant. Har du tur med handläggaren, så kanske. Men annars får du nog bara välja bland de mer praktiskt inriktade utbildningar som Arbetsförmedligen själv erbjuder, tillsammans med andra företag. Högskolan kan du inte välja särskilt lätt - om du vill få ersättning från Arbetsförmedlingen.
Så det räcker inte med studiebidrag alltså? Och läsa en bok eller två är väl också uteslutet, för att inte prata om relativt billiga privata studieförbund. Och ärligt talat, behöver du verkligen säga till A-kassan att du studerar? Om svenskar är så bra på att jobba svart har jag svårt att tro att hel eller halvtidsstudier på högskola skulle vara något problem att dölja.

Som du beskriver det är ju Sverige ett u-land när det gäller utbildning, det finns ju inget att välja på! Och var har arbetsförmedlingens handläggare med din utbildning att göra? Jag har aldrig stött på någon handledare från arbetsförmedlingen och ändå har jag lyckats ta flera examen och och vidareutbildat mig under i princip hela mitt yrkesverksam liv. Är jag särskilt speciell eller?

Jag har aldrig förstått denna koncentration på arbetsförmedlingen. Är det verkligen ingen som använder Monster.com?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 12 jun 2013, 20:43

Zartax skrev:
Anders skrev:Mmm, för att göra det jobb jag gör fick organisationen leta folk över hela världen och hittade till slut lilla mig, 100-tals mil från kontoret. Tror du på fullaste allvar att en arbetslös kan ta över delar av mitt jobb, eller någon annan som har motsvarande erfarenhet och utbildning? Om du inte anser att vässa pennor och hämta lunch är något arbetslösa ska göra...

Som exempel, jag gissar att i princip alla som kan programmera Java för att göra ldap calls över ssl har jobb idag. Men om du hittar en enda långtidsarbetslös som kan göra det så hade han eller hon haft en till två dagars jobb där jag jobbar.

Om jag vore arbetslös gymnasieingenjör, inte helt osannolikt om jag gjort andra val för 20 år sedan, tror du att jag hade kunnat delat jobb med en operationssjuksköterska?
Ja, för högutbildade är de enda som jobbar övertid. Tillåt mig hånle. :roll:
Jag är högutbildad och jag jobbar i princip aldrig över. Och en fråga till dig Zartax, i mitt inlägg ovan, nämner jag övertid? Och tror du att någon arbetslös kan dela på mitt jobb? Eller gör bara som vanligt och strunta i att svara på frågorna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 12 jun 2013, 20:49

dogmatisk ikonoklast skrev: Vilka 'lata'? Vilken jävla retorik...
Vad ska använda för beskrivning annars? Outbildade, felutbildade, socialt obegåvade. Varför tror du att jag alltid har haft jobb? Nej, inte för att jag är oerhört klyftig, det är jag inte, utan att jag har tänkt till lite grand. Jag har inte någonsin trott att någon kommer hjälpa mig, jag är oerhört medveten om att det är jätte svårt att hjälp folk att få jobb, därför har jag aldrig antagit att eventuella kontakter ska ge mig jobb. Och därför har jag jobb.

Men om man inte vill ha ett jobb så lär man inte få ett heller. Heltidsarbeten är inget som slängs efter en om man sitter hemma och spelar Halo och dricker öl hela dagarna, eller vad nu arbetsovilliga gör istället för att skaffa ett arbete.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 12 jun 2013, 21:13

Att vara "outbildad" kan rättas till med utbildning.
"Felutbildning" likaså.
"Socialt obegåvad" är ett handikapp, en funktionsnedsättning, som dock till viss del kan tränas bort.
Man kan ogilla dessa människor, men jag räknar med att de i de flesta fall har rätt till stöd för att få ett bättre liv.

Att vara lat är något helt annat. Di får försörja sig själva.
They don't like it up'em, you know!

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 12 jun 2013, 21:16

Anders skrev:Så det räcker inte med studiebidrag alltså? Och läsa en bok eller två är väl också uteslutet, för att inte prata om relativt billiga privata studieförbund. Och ärligt talat, behöver du verkligen säga till A-kassan att du studerar? Om svenskar är så bra på att jobba svart har jag svårt att tro att hel eller halvtidsstudier på högskola skulle vara något problem att dölja.

Som du beskriver det är ju Sverige ett u-land när det gäller utbildning, det finns ju inget att välja på! Och var har arbetsförmedlingens handläggare med din utbildning att göra? Jag har aldrig stött på någon handledare från arbetsförmedlingen och ändå har jag lyckats ta flera examen och och vidareutbildat mig under i princip hela mitt yrkesverksam liv. Är jag särskilt speciell eller?

Jag har aldrig förstått denna koncentration på arbetsförmedlingen. Är det verkligen ingen som använder Monster.com?
Jag utgick enbart från din egen kommentar, att du skulle kunna få 'nästan vilken utbildning som helst' - plus 'en massa stöd under tiden från A-kassa och Arbetsförmedlingen'. Du är givetvis välkommen att söka till, och läsa på, vilken utbildning du än önskar - om du har möjligheten, och de förutsättningar som krävs. Men du kan inte söka till, och läsa på, vilken utbildning du än önskar, och samtidigt hämta ut pengar från Arbetsförmedlingen. Och räcker studiebidraget? Nja. Är 2800 kronor i månaden tillräckligt?
Anders skrev:Vad ska använda för beskrivning annars? Outbildade, felutbildade, socialt obegåvade. Varför tror du att jag alltid har haft jobb? Nej, inte för att jag är oerhört klyftig, det är jag inte, utan att jag har tänkt till lite grand. Jag har inte någonsin trott att någon kommer hjälpa mig, jag är oerhört medveten om att det är jätte svårt att hjälp folk att få jobb, därför har jag aldrig antagit att eventuella kontakter ska ge mig jobb. Och därför har jag jobb.

Men om man inte vill ha ett jobb så lär man inte få ett heller. Heltidsarbeten är inget som slängs efter en om man sitter hemma och spelar Halo och dricker öl hela dagarna, eller vad nu arbetsovilliga gör istället för att skaffa ett arbete.
Nu är ju inte frågan om det finns 'lata' människor i samhället, eller om det råkar finnas några enskilda människor som både är 'lata' och arbetslösa - utan om 'lathet' är en viktig orsak till dagens arbetslöshet. Är det vanligt att de arbetslösa 'sitter hemma och spelar Halo, och dricker öl hela dagarna'? Varifrån kommer egentligen denna idé, att arbetslösheten först och främst är ett problem orsakat av de arbetslösa, och att de arbetslösa är ett gäng inkompetenta latmaskar, som inte kan eller vill göra något åt sin egen livssituation? Vad är liksom själva poängen - med att utmåla de arbetslösa på detta sätt? Finns det någon data, som jag har missat? Är det prioritet nummer ett, i arbetslöshetspolitiken, att minska på de arbetslösas 'lathet'?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 12 jun 2013, 21:50

Tråden handlar om medborgarlön, min bäste ikonoklast. Dina teorier om vad arbetslöshet beror på är ju skojiga, men OT.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 12 jun 2013, 22:16

Anders skrev:Helt riktigt. Det är också därför tex långtidssjukskrivna för behålla en del av bidraget en tid efter de har börjat jobba. Det är ju framförallt skatterna som ger upphov till detta. Jag tycker vi borde ta bort alla skatter för inkomster upp till 15-20 tusen i månaden. Politisk jättesvårt, då folk i medelklassen knappast accepterar skattehöjningar.
I fallet med försörjningsstöd är nog inte själva skatten det primära problemet, utan att alla vita inkomster oavkortat räknas av från stödet.
Hur många motiveras till arbete under dessa förutsättningar, när man dessutom får stå för resan till jobbet själv?

Dessutom tvingas man "betala" för försörjningsstödet genom att helt vända ut och in på sin privatekonomi. Och när man väl gjort det så vill man nog ha ut mesta möjligt av det.
Anders G skrev:Att vara lat är något helt annat. Di får försörja sig själva.
Och hur ser Anders G:s medicin för att förmå dem att göra det ut?
Att hötta med en moralkäpp kanske kan fungera, kanske?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 13 jun 2013, 07:49

harald skrev:
Anders G skrev:Att vara lat är något helt annat. Di får försörja sig själva.
Och hur ser Anders G:s medicin för att förmå dem att göra det ut?
Att hötta med en moralkäpp kanske kan fungera, kanske?
Information om samhället kanske. Om folk vet hur världen fungerar så kanske trygghet i form av besparing ter sig mycket positivare. Det finns så mycket som kan gör att statens ekonomi blir så dålig att bidrag inte längre kan betals ut till andra än de sjuka och handikappade. Då gäller det att ha lite besparingar. Om man nu inte planerar att ta livet av sig bara för att man mister sin medborgarlön, då är ju tryggheten 100%.

Det finns ca 70 000 personer mellan 15 och 24 som inte gör något, dvs inte går i skola, eller jobbar, eller deltar i någon arbetsmarknadsåtgärd. Det är väl närmast dom man vill åt med medborgarlön. Tyvärr kommer personer som jag också vilja ha medborgarlönen. Och min fru, och en hel del av mina vänner.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 13 jun 2013, 07:51

@Harald
Att bemöta en lat med automatiska utbetalningar ur min plånbok är opedagiskt. Låt dem åtminstone kämpa lika hårt som en långtidssjuk för att få ut pengarna från FK...

Du tror du lyckas förminska det korrekta i mina åsikter genom att kalla det "hötta med moralkäpp". Det är lätt att genomskåda bluffen - skicka mig dina pengar bums om det inte finns någon användbar moral i sammanhanget. Har du något motargument? Nej, just det. Bara moraliska invändningar.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 13 jun 2013, 08:12

Anders skrev:
Zartax skrev:Ja, för högutbildade är de enda som jobbar övertid. Tillåt mig hånle. :roll:
Jag är högutbildad och jag jobbar i princip aldrig över. Och en fråga till dig Zartax, i mitt inlägg ovan, nämner jag övertid? Och tror du att någon arbetslös kan dela på mitt jobb? Eller gör bara som vanligt och strunta i att svara på frågorna.
Poängen var, som tydligen gick dig helt över huvudet, att ditt jobb inte är det enda vi kan dela på. Ditt argument var nämligen, "Kolla på mitt jobb! Det är för kvalificerat för att dela på!".

Och vadå "som vanligt" förresten? När struntade jag i en fråga från dig senast? Notera att de frågor du ställde i ditt tidigare inlägg svarade jag på genom att visa att de var irrelevanta.
Senast redigerad av 1 C-J, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: citatfix
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tor 13 jun 2013, 12:56

Anders skrev:Det finns ca 70 000 personer mellan 15 och 24 som inte gör något, dvs inte går i skola, eller jobbar, eller deltar i någon arbetsmarknadsåtgärd. Det är väl närmast dom man vill åt med medborgarlön. Tyvärr kommer personer som jag också vilja ha medborgarlönen. Och min fru, och en hel del av mina vänner.
Jag kan givetvis inte tala för alla. Men när jag tänker på medborgarlön så tänker jag nog i första hand på dem som går på försörjningsstöd. För det är där jag bedömmer att det kan göra störst skillnad.
Folk som arbetar kan nog få betala sin egen medborgarlön via skatten.
Anders G skrev:@Harald
Att bemöta en lat med automatiska utbetalningar ur min plånbok är opedagiskt. Låt dem åtminstone kämpa lika hårt som en långtidssjuk för att få ut pengarna från FK...
Det var just det här argumentet jag såg som ett moralargument.
Varför skulle förresten en långtidssjuk inte få medborgarlön? De ingår i högsta grad i den gruppen där jag bedömmer att medborgarlönen kan göra nytta. I alla fall så som reglerna ser ut nu.
Att folk håller på att kämpar med olika myndigheter för att få ut ersättningar är ju också en kostnad i sig.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 13 jun 2013, 13:50

Finns väl ingen som missunnar en långtidssjuk en skälig levnadsnivå. Fattarutrögteller?

Skicka dina pengar till mig. Kom med ett vettigt motargument som inte går att kalla "moralargument".

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 13 jun 2013, 14:17

Zartax skrev:Poängen var, som tydligen gick dig helt över huvudet, att ditt jobb inte är det enda vi kan dela på. Ditt argument var nämligen, "Kolla på mitt jobb! Det är för kvalificerat för att dela på!".
Och jag undrade var du hittar desssa jobb. Jag påpekade med ett exempel från mitt eget liv, som inte är helt olikt många andra och andra stora yrkesgrupper. Hur många tror du kan del en brandmans jobb, eller en sjuksköterskas, eller en kocks. Jag vill ha svar på exakt vilka jobb vi ska dela på! Jag kan inte tänka mig andra jobb än just de som bara kräver någon minsta gemensamma utbildning och erfarenhet.

Och vadå "som vanligt" förresten? När struntade jag i en fråga från dig senast? Notera att de frågor du ställde i ditt tidigare inlägg svarade jag på genom att visa att de var irrelevanta.
OK, men jag håller inte med om att några frågor är irrelevanta, se ovan.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 13 jun 2013, 14:19

harald skrev:
Anders skrev:Det finns ca 70 000 personer mellan 15 och 24 som inte gör något, dvs inte går i skola, eller jobbar, eller deltar i någon arbetsmarknadsåtgärd. Det är väl närmast dom man vill åt med medborgarlön. Tyvärr kommer personer som jag också vilja ha medborgarlönen. Och min fru, och en hel del av mina vänner.
Jag kan givetvis inte tala för alla. Men när jag tänker på medborgarlön så tänker jag nog i första hand på dem som går på försörjningsstöd. För det är där jag bedömmer att det kan göra störst skillnad.
Folk som arbetar kan nog få betala sin egen medborgarlön via skatten.
Du menar att det ska fungera som försörjningsbidrag gör idag, men aningen högre nivåer och lägre krav? Då handlar det ju inte om medborgarlön, utan om socialbidrag, eller hur?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 13 jun 2013, 15:09

Anders skrev:
Zartax skrev:Poängen var, som tydligen gick dig helt över huvudet, att ditt jobb inte är det enda vi kan dela på. Ditt argument var nämligen, "Kolla på mitt jobb! Det är för kvalificerat för att dela på!".
Och jag undrade var du hittar desssa jobb. Jag påpekade med ett exempel från mitt eget liv, som inte är helt olikt många andra och andra stora yrkesgrupper. Hur många tror du kan del en brandmans jobb, eller en sjuksköterskas, eller en kocks. Jag vill ha svar på exakt vilka jobb vi ska dela på! Jag kan inte tänka mig andra jobb än just de som bara kräver någon minsta gemensamma utbildning och erfarenhet.
Du menar alltså att alla de som inte arbetar nu är arbetsoförmögna? Inte att det inte finns lediga jobb, utan att det inte finns några jobb de kan utföra, alls?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Låst