Effekter av gudstro, eller: Religion vs. Politik

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Effekter av gudstro, eller: Religion vs. Politik

Inlägg av Homo_Interneticus » mån 17 jun 2013, 11:04

Det finns många som hävdar att frälsning har en positiv inverkan på missbrukares tillfrisknande. Det pratas till och med om ett vetenskapligt stöd för detta, inte minst har jag hört det av lärare och forskare på Universitet. Det var många år sedan jag hörde detta så kommer inte exakt ihåg hur starkt stöd som finns och hur effektivt frälsning anses vara. Dock har det nämnts (i Universitetsmiljö) att kärlek och frälsning är några av de starkaste drivkrafterna till tillfrisknande. Har försökt leta lite efter denna forskning som de grundar detta på men inte hittat sådär jättemycket, åtminstone inte med lite enkelt googlande.

Dock hittade jag detta:

Professor Martin Grann säger följande:
— Kriminalvårdens program är religionsneutralt, men det innehåller andliga inslag. Det finns ju också omfattande forskning som styrker att frälsning är en god väg ut ur missbruk.
http://hd.se/mer/2009/11/12/fraelsning- ... d-vaeg-ur/

Examensarbete Socialt arbete
Omvändelse
Religiös omvändelse är känt sedan länge som en vanlig väg till individuell
förändring. Denna väg kännetecknas av frälsningsupplevelsen som bakgrund till
missbrukarens uppbrott. (Hedin & Månsson 1998)
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2 ... sequence=1

Är lite nyfiken på vad ni har för syn på detta.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Frälsning, en väg ur missbruk med vetenskapligt stöd

Inlägg av L. Mäkinen » mån 17 jun 2013, 12:08

Man ersätter ett problem med ett annat.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

tonyf

Inlägg av tonyf » mån 17 jun 2013, 19:05

Och heroin kan användas för att bota morfinmissbruk. Det fungerar. (Disclaimar. Prova inte själv hemma. Vare sig morfin, heroin eller religion. Det är farliga saker.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » mån 17 jun 2013, 20:01

Även om det finns en korrelation (vilket jag inte har någon kunskap om), behöver inte det betyda orsakssamband. Kan t.ex. tänka mig att en förmåga till självsuggestion kan korrelera både till benägenhet att bli frälst och förmåga att motstå drogsug...

Eller om man gjort studier av t.ex. 12-stegsprogram kan det hända att det finns en överrepresentation av frälsta hos de som stannar kvar, eftersom det liksom ingår i programmet...

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 17 jun 2013, 20:25

Det är ju tramsigt att jämföra frälsning med missbruk rakt av. I genomsnitt skulle jag tro att det är mycket bättre att vara drogfri och frälst än narkoman och icke-frälst. Det beror förstås på hur omfattande och skadligt missbruket är, men det går inte att jämföra eländigt liv som drabbar en själv och andra med att vara lite jobbig att umgås med pga monomani. Jag skulle gissa att det stora problemet snarare är om det hjälper mer än kortsiktigt (eller ens det) mot missbruket.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 17 jun 2013, 21:29

Att byta ett stort problem mot ett mindre problem är ju inget ovanligt egentligen.

Skulle det vara en tillförlitning behandling av alkoholister att frälsa dem hade det blivit ett dilemma för ateisten i mig.

Det man kanske kan argumentera för är att man i stället ska identifiera vad i frälsningen det är som hjälper. Antagligen är det väl endera eller både psykologiska mekanismer och socialt sammanhang kanske även rädsla för straff (helvete typ) eller ambition till att nå belöningar (himlen). Kan man identifiera det kan man kanske skapa en sekulär behandling som är både mer effektiv och har färre otrevliga biverkningar.

Knappast nya tankegångar skulle jag gissa.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 17 jun 2013, 23:49

Att någon hävdar att det finns belägg innebär ju inte att beläggen finns, och den saken är väl inte utredd här i tråden. Men om vi antar att det finns belägg för att frälsning hjälper så kan det ju ha att göra med att det finns många ytterst ettriga religiösa evangelister som gärna lägger ner oerhört mycket gratis arbete på att frälsa någon. Det vore ju då intressant att jämföra med en kontrollgrupp av missbrukare som får motsvarande uppmärksamhet från sekulära personer.

Om en sådan jämförelse visade att det är engagemanget som hjälper så kan det ju fortfarande sägas att religionen hjälper missbrukare, om än indirekt. För det verkar ju onekligen som om religionen kan få människor att "hjälpa" andra på ett sätt som kanske inte är så bra för de flesta, men som man nog kan tänka sig är gynnsamt för den som sitter fast i missbruk.

Men nog är det så att nästan all religion är bättre än tungt missbruk. Undantaget skulle väl vara om man blir rekryterad av al Qaida eller motsvarande.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 18 jun 2013, 08:26

Homo_Interneticus skrev:Det finns många som hävdar att frälsning har en positiv inverkan på missbrukares tillfrisknande. Det pratas till och med om ett vetenskapligt stöd för detta, inte minst har jag hört det av lärare och forskare på Universitet. Det var många år sedan jag hörde detta så kommer inte exakt ihåg hur starkt stöd som finns och hur effektivt frälsning anses vara. Dock har det nämnts (i Universitetsmiljö) att kärlek och frälsning är några av de starkaste drivkrafterna till tillfrisknande. Har försökt leta lite efter denna forskning som de grundar detta på men inte hittat sådär jättemycket, åtminstone inte med lite enkelt googlande.

Dock hittade jag detta:

Professor Martin Grann säger följande:
— Kriminalvårdens program är religionsneutralt, men det innehåller andliga inslag. Det finns ju också omfattande forskning som styrker att frälsning är en god väg ut ur missbruk.
http://hd.se/mer/2009/11/12/fraelsning- ... d-vaeg-ur/

Examensarbete Socialt arbete
Omvändelse
Religiös omvändelse är känt sedan länge som en vanlig väg till individuell
förändring. Denna väg kännetecknas av frälsningsupplevelsen som bakgrund till
missbrukarens uppbrott. (Hedin & Månsson 1998)
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2 ... sequence=1

Är lite nyfiken på vad ni har för syn på detta.
Jag har länge haft den (ganska oventenskapliga) uppfattningen att religion inte påverkar människors beteende särskilt mycket om man uttrycker beteendet i allmänna termer. En medlidsam människa som blir troende kommer att välgörenhet med mer eller mindre kristna förtecken. En människa som vill trycka ner andra och blir kristen kommer att med kristna förtecken (homofobi, kvinnoförtryck) trycka ner andra. Människans beteende ändras således inte så mycket, uttryck i generella termer. Däremot kan vem de riktar sitt beteende mot i högsta grad ändras ändras. En hatisk människa som blir nationalist riktar sitt hat mot annat än en hatisk människa som blir kristen. Däremot är religion är för formbart för att i sig förändra människor, det är religionen som ändras för att passa människan. Ifall man läser berättelser om frälsning av människor i missbruk eller annat destruktivt beteende är det vanligtvis rätt uppenbart att dessa personer var mogna för att ändra sitt beteende och försöka få styrsel på sitt liv. Frälsning blir då ett medel för det man redan beslutat sig för. Det kan vara en hjälp, det kan upplevas som orsaken till förbättringen, men det är nog inte alltför djärvt att anta att förändringen skulle kommit till utan frälsning.

Denna åsikt är rätt ovetenskaplig i meningen att den är svår att motbevisa och inte baserar sig på någon statistik. Det är istället resultatet av att jag läst personers egna berättelser om frälsning och vägen ur missbruk. Det är dock svårt att göra något riktigt ordentligt vetenskapligt av detta. Vi kan inte gärna ha två slumpskapade grupper missbrukare och ge hälften frälsning och den andra hälften frälsningsplacebo.

Sensemaker

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 18 jun 2013, 08:46

Jonas Duregård skrev:Skulle det vara en tillförlitning behandling av alkoholister att frälsa dem hade det blivit ett dilemma för ateisten i mig.
Varför det? Det hela handlar om psykologi, inte om Gud existerar eller inte.

Sen tycker jag somliga religionshatare här går väl långt. Att vara kristen är faktiskt inget handikapp.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tis 18 jun 2013, 08:53

Thomas P skrev:
Jonas Duregård skrev:Skulle det vara en tillförlitning behandling av alkoholister att frälsa dem hade det blivit ett dilemma för ateisten i mig.
Varför det? Det hela handlar om psykologi, inte om Gud existerar eller inte.
Ateisten i mig uppskattar inte när människor blir frälsta helt enkelt (men uppskattar att alkoholister blir nyktra, därav dilemmat).
Thomas P skrev: Sen tycker jag somliga religionshatare här går väl långt. Att vara kristen är faktiskt inget handikapp.
Jag håller med om att alkoholism är värren än kristendom, vore intressant att höra om någon inte tycker det (jag antar att man kan säga att det är äpplen och päron). Angående religionshatare: Vill du ge något specifikt exempel som du tycker är ett övertramp?
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 19 jun 2013, 10:39

Visst finns det en del vetenskapligt stöd för tesen, även om det som påpekats ställer sig svårt att genomföra strikt experimentella undersökningar. En studie av kvasiexperimentell typ har t ex genomförts på HIV-smittade sprutnarkomaner. Källa: Avants , Warburton & Margolin Journal of Psychoactive Drugs 2011.
Controlling for the influence of pretreatment variables (addiction and psychiatric severity, CD4 count, social support. and optimism), and during-treatment variables (methadone dose and attendance at counseling sessions), hierarchical regression analysis showed that strength of religious and spiritual support was a significant independent predictor of abstinence.
Att jämföra frälsningen med en ny form av drogmissbruk är rätt bisarrt. Vetenskapliga studier pekar snarare åt andra hållet:
Because spiritual and religious faith appears to provide a buffer against the depressive effects of stressful life events (Kendler, Gardner & Prescott 1 997), and can play a protective role in physical and mental health (Benson & Dusek 1 999; Galanter 1 997; Ellison 1 99 1 ), it may be an especially salient dimension of recovery for HIV-positive drug users in addiction treatment.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 19 jun 2013, 12:29

Jonas Duregård skrev:Det man kanske kan argumentera för är att man i stället ska identifiera vad i frälsningen det är som hjälper. Antagligen är det väl endera eller både psykologiska mekanismer och socialt sammanhang kanske även rädsla för straff (helvete typ) eller ambition till att nå belöningar (himlen). Kan man identifiera det kan man kanske skapa en sekulär behandling som är både mer effektiv och har färre otrevliga biverkningar.
I den mån det funkar går det säkert att identifiera sådana sociala och psykologiska faktorer och kanske simulera dem på annat sätt utan andligt innehåll. Men det tillkommer en faktor, nämligen motivation. De religiösa grupperna som arrangerar sån här verksamhet (tex LP-stiftelsen) är pga sin religion högt motiverade att just arrangera sån verksamhet. Jag gissar att få sekulära grupper i samhället är lika motiverade att skapa något med samma effekt. Jag tror icke-religiösa i lika hög grad vill hjälpa dem, men inte på det sättet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 20 jun 2013, 05:56

Matte skrev:Att jämföra frälsningen med en ny form av drogmissbruk är rätt bisarrt. Vetenskapliga studier pekar snarare åt andra hållet:
Lycka på burk? Den jämförelsen är knappast bisarr.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Re: Sv: Frälsning, en väg ur missbruk med vetenskapligt stöd

Inlägg av Homo_Interneticus » tor 20 jun 2013, 08:09

Intressant att flera verkar tycka att man ersätter ett problem mot ett annat. Behöver ens tro vara ett problem. Finns såklart både folk som använder sin tro på ett konstruktivt sätt och på ett destruktivt sätt. Finns folk som ser tro som sin privata angelägenhet och väljer att inte pracka på andra den medans det finns troende som använder tron till att utöva makt och i allra högsta grad påverkar sin omgivning på ett negativt sätt. Även folk på vof måste väll kunna nyansera de negativa och positiva aspekterna av tro.

Med det sagt ser jag ett allvarligt problem i att många av behandlingsmetoder har just tro som ett stort inslag i sig. Men tron i sig ser jag inte nödvändigtvis som ett problem. Inte om det uppskattas av missbrukaren och om det är konstruktivt. Problemet är väll snarare att de flesta missbrukare kanske inte är mottagliga för detta och då är det sannolikt ineffektivt för de flesta. Dock tycker jag inte man behöver vara så konsekvent dömmande av tro. Tron kanske lämpar sig alldeles utmärkt för vissa men för de flesta kanske andra metoder är att föredra. Då bör man kanske arbeta för att de allra flesta ska få annan behandling.

Dock kanske man kan snegla på de frälsta missbrukarna, se på vilket sätt gudstro hjälpt dem och om det går att hitta bra komplement till den icke troende missbrukaren.

Sedan kan man även tycka att om man är en sann vän av vetenskapen borde man inte dömma ut något per automatik bara för att man hör ordet gud. För bara för att gud i sig förmodligen inte finns, finns ju effekter av gudstro och de effekterna kan man i så fall granska och analysera på ett lika vetenskapligt sätt som många andra psykologiska fenomen.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 20 jun 2013, 08:21

Matte skrev:Visst finns det en del vetenskapligt stöd för tesen, även om det som påpekats ställer sig svårt att genomföra strikt experimentella undersökningar. En studie av kvasiexperimentell typ har t ex genomförts på HIV-smittade sprutnarkomaner. Källa: Avants , Warburton & Margolin Journal of Psychoactive Drugs 2011.
Controlling for the influence of pretreatment variables (addiction and psychiatric severity, CD4 count, social support. and optimism), and during-treatment variables (methadone dose and attendance at counseling sessions), hierarchical regression analysis showed that strength of religious and spiritual support was a significant independent predictor of abstinence.
Verkar rätt intressant, finns det något ställe på nätet eller möjligtvis biblioteket där jag kan läsa detta.

Sensemaker

Skriv svar