Mättat fett

Testa forumets olika funktioner. Detta är även platsen för tramsiga inlägg och oseriösa diskussioner.
Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Mättat fett

Inlägg av Blafsen » sön 23 jun 2013, 18:19

Anders G skrev:Men Blafsen, vilket är egentligen säkrast? En liten bil med 5 EuroNCAP-stjärnor eller en nyckelhålsmärkt müsli? Skall man märka saker så...
Jag vill minnas att någon förklarade detta om nyckelhål för Jacob för något halvår sedan.
Nu satte du mig på pottkanten. Finns det inga nyckelhålsmärkta bilar och EuroNCAP för musli? Vi skiter i märkningen och konstaterar att feta däck räcker.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Mättat fett

Inlägg av herj » sön 23 jun 2013, 19:32

Blafsen skrev:
Anders G skrev:Men Blafsen, vilket är egentligen säkrast? En liten bil med 5 EuroNCAP-stjärnor eller en nyckelhålsmärkt müsli? Skall man märka saker så...
Jag vill minnas att någon förklarade detta om nyckelhål för Jacob för något halvår sedan.
Nu satte du mig på pottkanten. Finns det inga nyckelhålsmärkta bilar och EuroNCAP för musli? Vi skiter i märkningen och konstaterar att feta däck räcker.

Skit i däcken. Det är feta rims som gäller!

MacBruce
Avstängd

Inlägg av MacBruce » sön 23 jun 2013, 23:57

herj skrev:[...]

Skit i däcken. Det är feta rims som gäller!
Däck måste man ha. Fälgarna är för hårda att sparka på.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 25 jun 2013, 22:47

kipphebel3 skrev:Jag kan inte uttala mig om hur andra tänker, men du kan vara förvissad om att jag inte hatar någon "LCHF-rörelse". Definitivt inte mera än någon annan religion. Om vi skall dra paralleller till USA, så brukar den kristna högern avfärda all kritik mot USA med att "de hatar oss".
Tror du verkligen att det är frågan om hat när man ifrågasätter de mera vettlösa LCHF-argumenten?
OK, inte hat. Men jag tolkar det som förakt när du jämför LCHF med religion.
Vad baserar du detta tokiga påstående på?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: "

Inlägg av Jacob » tis 25 jun 2013, 22:50

Flabbergasted skrev:Men ja, jag tror du misstolkat förvillarpriset nåt enormt. VoF har inte sagt något för eller emot LCHF, däremot har invändningar rests mot dem som hävdar att LCHF har egenskaper och hälsoeffekter det inte har. Vilket t.ex AD har gjort, och vilket du ibland tycks vara på gränsen att göra. För dig har dieten funkat - stort grattis, jag är glad för din skull. Det betyder inte att LCHF fungerar för alla och/eller är hälsosam för alla. Kan vi enas om det?
Jag känner ett tiotal personer som har lyckats med LCHF. Jag känner en person som inte har lyckats. Det är så klart inte vetenskap men det är min erfarenhet. (Det finns nog inga vetenskapliga studier för övrigt som har tagit reda på detta).
Varför ska vi anta eller tro att LCHF inte är hälsosamt eller att det inte fungerar för de flesta?
(Härmed inte sagt att jag tror att LCHF är det enda som fungerar).
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 25 jun 2013, 22:52

micke.d skrev: Vad menar du med "hälsomärkning"?
Är inte nyckelhålsmärkning en märkning av livsmedel som avser att gynna människors hälsa? Vad är det då?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 25 jun 2013, 22:56

herj skrev: Men samtidigt så är väl 20 procent socker bättre än 30 procent?
Och nu börjar även med kritiken mot etablissemanget och staten. Du är en sådan cool rebell....
Så du tycker att det är bra OM en produkt med 20% socker nyckelhålsmärks? (Statens kvalitetsstämpel för hälsosam mat).
Då du verkar tycka detta anser jag att det är du som visar upp ett sektbeteende. Det är ju tydligt att du inte tänker helt logiskt nu.
Att du är ute efter principer och definitioner. Och att människornas hälsa inte alls intresserar dig. Du är bara intresserad av att ha rätt på Internet?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 25 jun 2013, 22:57

herj skrev: Jag har för mig att det förklarats för honom flera gånger av flera olika personer. Men trots det går det visst inte in.
Och jag förklarar för er att nyckelhålsmärkningen är dålig. Men ni verkar inte förstå det, eftersom det verkar viktigare att "tala om för mig" vad nyckelhålsmärkning "faktiskt är".

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 26 jun 2013, 07:12

Jacob skrev:
Är inte nyckelhålsmärkning en märkning av livsmedel som avser att gynna människors hälsa? Vad är det då?
Nyckelhålsmärkningen avser att gynna människors hälsa. Det har du fått förklarat för dig.
Nyckelhålsmärkningen premierar bättre alternativ INOM DEN GRUPP av produkter, tex kokosbollar, produkten tillhör.
Det finns fler sätt att gynna hälsa än renlärig, allsmäktig LCHF.

Vad är det som gör att du inte förstår enkla resonemang och förklaringar?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 26 jun 2013, 08:18

Bild
Låt mig gissa: du dividerar med dig själv.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 26 jun 2013, 09:17

OK, inte hat. Men jag tolkar det som förakt när du jämför LCHF med religion.
Vad baserar du detta tokiga påstående på?
Tillåt mig låna från ett inlägg som jag helt omfattar:

LCHF tillhandahåller det mesta som traditionell religion gör:
*Definierar vad som är absolut gott (LCHF) och absolut ont (livsmedelsindustrin, läkemedelsindustrin, konventionell medicin och vetenskap)
*Skapar livsinnehåll och livsmening
*Ger identitet
*Antas vara lösningen på precis alla problem i hela världen
*Har sina profeter och predikanter
*Har matregler som inte är medicinskt utan i stället moraliskt motiverade, precis som judendom och islam
*Är liksom kristendomen och islam en missionerande religion
Jag känner ett tiotal personer som har lyckats med LCHF
Marina Szöges känner ett stort antal människor som blivit botade av homeopati. Varför skulle vi tro på dina anekdoter när vi inte tror på hennes?
Varför ska vi anta eller tro att LCHF inte är hälsosamt eller att det inte fungerar för de flesta?
Eftersom det uppenbarligen påverkar hjärnans förmåga att bearbeta information? :)

LCHF, eller snarare att minska intaget av kolhydrater är säkert ingen dum idé. Att däremot ersätta dessa kolhydrater med mättat fett är antagligen, baserat på tillgänglig vetenskap, mindre förnuftigt. Förnuftigast för de flesta som inte har någon specifik diagnos är antagligen att äta allsidigt och inte ita mera energi än vad man gör av med.

Att påstå att LCHF är lösningen på all världens problem är ungefär lika vettlöst som signaturen "Sannings" påstående att akupunktur kan behandla alla sjukdomar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 27 jun 2013, 15:13

Jacob skrev:
Jag frågade vad du menar. Du svarar inte utan tycks tro att jag påstod något, oklart vad. Men det var faktiskt en fråga, om du läser den igen så borde du kunna se det.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » tor 27 jun 2013, 22:44

Jacob skrev:
herj skrev: Men samtidigt så är väl 20 procent socker bättre än 30 procent?
Och nu börjar även med kritiken mot etablissemanget och staten. Du är en sådan cool rebell....
Så du tycker att det är bra OM en produkt med 20% socker nyckelhålsmärks? (Statens kvalitetsstämpel för hälsosam mat).
Då du verkar tycka detta anser jag att det är du som visar upp ett sektbeteende. Det är ju tydligt att du inte tänker helt logiskt nu.
Att du är ute efter principer och definitioner. Och att människornas hälsa inte alls intresserar dig. Du är bara intresserad av att ha rätt på Internet?

Det enda jag säger är att 20% är mindre än 30%. Detta innebär alltså att om den med 20% nyckelhålsmärks så följer den riktlinjer för märkningen? Varför sitter du hela tiden försöker skapa halmgubbar att diskutera emot???

Nej jag har aldrig påstått att någonting med 20% socker är bra. Bara att det är bättre än någonting med 30% socker. Så än en gång. Svara på det jag skriver och sluta skriva skit.

Har jag sagt att jag inte är intresserad av människors hälsa? Snarare du som totalt saknar intresse i det när du predikar om en metod som vi inte har någon insikt i om det är skadligt eller ej. Att du dessutom försöker framhäva det som någon typ av mirakelmetod framställer dig bara mer och mer som en sektmedlem.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 29 jun 2013, 03:19

Anders G skrev:Är inte nyckelhålsmärkning en märkning av livsmedel som avser att gynna människors hälsa? Vad är det då?
Nyckelhålsmärkningen avser att gynna människors hälsa. Det har du fått förklarat för dig.
Nyckelhålsmärkningen premierar bättre alternativ INOM DEN GRUPP av produkter, tex kokosbollar, produkten tillhör.
Det finns fler sätt att gynna hälsa än renlärig, allsmäktig LCHF.
Vad är det som gör att du inte förstår enkla resonemang och förklaringar?
Tror du verkligen, att problemet är, att jag inte "förstår" det du skriver?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 29 jun 2013, 03:20

pwm skrev:Bild
Låt mig gissa: du dividerar med dig själv.
Låt mig gissa: Du är hängiven och sekteristisk VoF:are

Skriv svar