Vad säger man med en Guy Fawkes t-shirt?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans S

Vad säger man med en Guy Fawkes t-shirt?

Inlägg av Hans S » fre 12 jul 2013, 11:09

Bild

The film has been seen by many political groups as an allegory of oppression by government; libertarians and anarchists have used it to promote their beliefs. Activists belonging to the group Anonymous use the same Guy Fawkes mask popularized by the film when they appear in public at numerous high-profile events, emulating one of its key scenes. These masks have been seen at Occupy movement events. Lloyd is quoted saying: "The Guy Fawkes mask has now become a common brand and a convenient placard to use in protest against tyranny – and I'm happy with people using it, it seems quite unique, an icon of popular culture being used this way
http://en.wikipedia.org/wiki/V_for_Vendetta_(film)

Kunde jag tråla fram men det var lite otydligt.

Vad försöker man säga om man bär en sådan?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Vad säger man med en Guy Fawkes t-shirt?

Inlägg av Tryggve » fre 12 jul 2013, 11:11

Hans S skrev:
Vad försöker man säga om man bär en sådan?

MVH

Hans
Hm, spräng protestantiska monarker? :P

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 12 jul 2013, 12:56

Vad de försöker säga: "Jag är cool och rebellisk"

Vad de faktiskt säger (för tänkande människor):

"Jag låtsas vara rebell, men är i själva verket väldigt konformistisk. I detta avseende är jag lik den riktige Guy Fawkes som ville störta en förtryckande protestantisk monarki för att införa en minst lika förtryckande katolsk monarki eller teokrati. Däremot saknar jag förstås helt Guy Fawkes påhittighet, hänsynslöshet, fanatism, självuppoffring, mod och handlingskraft, jag bara poserar. Jag är även totalt okunnig om historia och för lat för att slå upp."

Sensemaker

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 12 jul 2013, 15:38

Sensemaker skrev:Vad de försöker säga: "Jag är cool och rebellisk"

Vad de faktiskt säger (för tänkande människor):

"Jag låtsas vara rebell, men är i själva verket väldigt konformistisk. I detta avseende är jag lik den riktige Guy Fawkes som ville störta en förtryckande protestantisk monarki för att införa en minst lika förtryckande katolsk monarki eller teokrati. Däremot saknar jag förstås helt Guy Fawkes påhittighet, hänsynslöshet, fanatism, självuppoffring, mod och handlingskraft, jag bara poserar. Jag är även totalt okunnig om historia och för lat för att slå upp.
Det är väl ungefär det jag tänkte också. De tycker att filmen/serietidningen är bra (vilket de båda är) och tar sedan på sig tröjan utan att ha den blekaste aning om vad den riktige Fawkes pysslade med.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 12 jul 2013, 16:05

Urquhart skrev:Det är väl ungefär det jag tänkte också. De tycker att filmen/serietidningen är bra (vilket de båda är) och tar sedan på sig tröjan utan att ha den blekaste aning om vad den riktige Fawkes pysslade med.
Vad har den riktige Guy Fawkes med saken att göra? Masken syftar på serien/filmen. Det är en symbol inte en historielektion.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 12 jul 2013, 16:07

Vad har den riktige Guy Fawkes med saken att göra? Masken syftar på serien/filmen. Det är en symbol inte en historielektion.
Du menar som T-skjortor med Che på? :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 12 jul 2013, 17:08

kipphebel3 skrev:
Du menar som T-skjortor med Che på? :)
På sätt och vis, fast där är det mer oklart vad, om något, man egentligen vill säga.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 12 jul 2013, 21:16

Fight the power!
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 12 jul 2013, 22:58

Thomas P skrev:
Urquhart skrev:Det är väl ungefär det jag tänkte också. De tycker att filmen/serietidningen är bra (vilket de båda är) och tar sedan på sig tröjan utan att ha den blekaste aning om vad den riktige Fawkes pysslade med.
Ifall du inte insett det: masken är mycket, mycket äldre än serien och filmen och syftar på den historiske Guy Fawkes. Även i serietidningen och filmen syftar den på Guy Fawkes.

Sensemaker

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 13 jul 2013, 17:19

Sensemaker skrev:[Ifall du inte insett det: masken är mycket, mycket äldre än serien och filmen och syftar på den historiske Guy Fawkes. Även i serietidningen och filmen syftar den på Guy Fawkes.
I serien syftar masken på den historiska Guy Fawkes, eller kanske snarare på myten om honom, vilket kanske inte är så underligt eftersom det slutar med att parlamentet sprängs. De som nu använder masken vill jag däremot hävda syftar på masken som används i serien/filmen inte på den verklige Guy Fawkes. Sådan förändrad betydelse av en symbol är inget ovanligt.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 13 jul 2013, 18:31

Hans S skrev:Vad försöker man säga om man bär en sådan?
"I'm a gigantic f—t, please kick me in the pants #2euphoric4u"

biitar

Inlägg av biitar » sön 14 jul 2013, 14:21

Det hela började nog med Anonymous lilla kampanj mot Scientologerna. Eftersom Scientologerna har en tendens att trakassera motståndare så var det många som ville anonyma och då "V for Vendetta" hade lite av en popularitet så använde en del av demonstranter denna mask för att dölja sina ansikten. Sedan är det väl också för att huvudrollsinnehavaren i "V for Vendetta" väl är en vädligt schitzofren anarkist, vilket väl tilltalar en rörelse utan riktigt moral. Masken gör ju också att alla ser likadana ut, vilket passar en rörelse som kallar sig "Anonymous/Legion".

http://en.wikipedia.org/wiki/Anonymous_%28group%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Chanology

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 14 jul 2013, 21:11

Att filmatiseringen av v för vendetta är mycket bättre än watchmen. Funkar även bra med masken på nördkonvent.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 15 jul 2013, 17:10

Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 16 jul 2013, 01:49

Det är lite som att folk som har tröjor med svenska flaggan stödjer Erik den heliges korståg i Finland. Symboler får sina egna liv. Att upplysa någon vad en symbol hen använder "egentligen" betyder är ofta rätt meningslöst.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Skriv svar