Välkomna, nya användare!

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
Gambit

Re: Välkomna, nya användare!

Inlägg av Gambit » tis 20 aug 2013, 06:42

Ingentinget skrev:runt 30+
Erkänn att du är 42 :wink:

Ingentinget
Avstängd

Inlägg av Ingentinget » tis 20 aug 2013, 17:34

manifesto skrev:
Ingentinget skrev:Det betyder dock inte att jag delar tanken på humanismen som livsåskådning
Varför inte?
Jag har erfarenheter av en kristen religion som hävdar att utan guds ord finns inte moralen. Det har humanisterna löst genom att skapa en alternativ moralkompass och därmed distanserat sig från hedningarna. Men hela den grundpremissen känns så himla kristen för mig.

Ingentinget
Avstängd

Inlägg av Ingentinget » tis 20 aug 2013, 17:35

Gambit skrev:
Ingentinget skrev:runt 30+
Erkänn att du är 42 :wink:
Om du med 42 menar meningen med livet så, ja, det är korrekt. Annars, närmare 30+ än 40.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 20 aug 2013, 19:03

Ingentinget skrev:Det har humanisterna löst genom att skapa en alternativ moralkompass och därmed distanserat sig från hedningarna.
Med all respekt, men det där tror jag du fått om bakfoten. Däremot finns en rad filosofer som behandlar etik och moral (utan att blanda in kristendom eller annan religion). Birgitta Forsmans Gudlös etik : en befrielse ur religionens tvångströja kan vara en lättläst introduktion till ämnet.

Ingentinget
Avstängd

Inlägg av Ingentinget » tis 20 aug 2013, 21:41

pwm skrev:
Ingentinget skrev:Det har humanisterna löst genom att skapa en alternativ moralkompass och därmed distanserat sig från hedningarna.
Med all respekt, men det där tror jag du fått om bakfoten. Däremot finns en rad filosofer som behandlar etik och moral (utan att blanda in kristendom eller annan religion). Birgitta Forsmans Gudlös etik : en befrielse ur religionens tvångströja kan vara en lättläst introduktion till ämnet.
Jag raljerar lite och spetsar till det med flit så det är bara att köra över. Dock är jag lite osäker på vad du invänder emot. Ett exempel är Humanisternas idéprogram som inte ens skulle kunna existera utan kristendomen och kristet tänk. Då tänker jag; inför vem är man humansist? Min känsla är att flertalet uttalade humanisterna är agnostiker som som vill ha något slags religionssubstitut eller vart fall i debatter kunna bräka på om sin fina etablerade värdegrund. Alltså använda moralkompassen.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 20 aug 2013, 21:55

Ingentinget skrev:Ett exempel är Humanisternas idéprogram som inte ens skulle kunna existera utan kristendomen och kristet tänk.
Så i de delar av världen där kristendomen inte finns eller är en minoritetsreligion, finns heller ingen humanism?

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 20 aug 2013, 22:42

Om detta tenderar till att blir en längre diskussion så förs den nog bättre i en separat tråd. Denna tråd är till för kortare introduktioner och tillhörande välkomsthälsningar. //C-J
Oh, behave!

Ingentinget
Avstängd

Inlägg av Ingentinget » tis 20 aug 2013, 22:45

pwm skrev:
Ingentinget skrev:Ett exempel är Humanisternas idéprogram som inte ens skulle kunna existera utan kristendomen och kristet tänk.
Så i de delar av världen där kristendomen inte finns eller är en minoritetsreligion, finns heller ingen humanism?
Med humansism syftar jag tilbaka på ursprungsinlägget varför jag inte ställer mig till humanism som livsåskådning. Alltså det avser inte per default sekulär humanism eller humanism ur något globalt perspektivt. Snarare varför jag inte hänger med de andra humansisterna i samma kulturella kluster som jag själv befinner mig i.

Ingentinget
Avstängd

Inlägg av Ingentinget » tis 20 aug 2013, 23:04

C-J skrev:Om detta tenderar till att blir en längre diskussion så förs den nog bättre i en separat tråd. Denna tråd är till för kortare introduktioner och tillhörande välkomsthälsningar. //C-J
Antar att du menar dina kollegor som diskuterar Flashback-användare i presentationstråden. ;) Annars, presentationstrådar brukar på de flesta forum innebära att folk presenterar sig med lite grundläggande fakta. Var på erfaret folk ställer lite frågor.

Annars, moderera om det blir känsligt...

ricardoextremo

Inlägg av ricardoextremo » tis 15 okt 2013, 21:19

Hej. Ny idag på detta forum. 60-, utredare till professionen; tror inte på mycket, utom att man kan vilja ha nåt att tro på när världen krånglar...

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 15 okt 2013, 21:32

Välkommen!

Får man fråga hur du hittade hit?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Kättaren

Inlägg av Kättaren » ons 23 okt 2013, 08:53

Hej alla forumvänner. Mitt namn är Kättaren och jag tänkte presentera mig själv så ni förstår lite bättre vem jag är.

Det första jag vill säga är att jag är en hjärtlös människa som gapar, skriker och bråkar mig genom livet. Jag slåss ständigt mot inbillade väderkvarnar och försöker dra med alla jag känner(vilket är väldigt få) i mina vanföreställningar.Eftersom jag är en kärlekslös människa så har min hjärna stannat i sin utveckling vilket har gjort mig till en väldigt störd människa.

För att kompensera det hela så plockar jag i mig alla tänkbara konstiga tabletter som min p-läkare skriver ut och i kombination med ständiga religiösa grubblerier så har jag totalt tappat greppet om verkligheten.

Jag stressar som en galning genom livet vilket leder till att jag kör som en vettvilling i trafiken och med alla tabletter i kroppen så är det bäst ni håller er undan.

Det enda jag bryr mig om är att demonstrera makt, att visa upp vilken tjusig människa jag är även om det leder till att jag sabbar relationer och allting runt omkring mig. En taktik jag använder är att rabbla visdomsord om jämställdhet, godhet och mångfald även om allt jag säger bara är lögner och hyckleri(det är ändå ingen som bryr sig) så har det lett till att jag är totalt förljugen. Jag drömmer om att bli en ”Buddha” med lärljungar, en sektledare så vis, mäktig och kärleksfull att alla häpnar över min storslagenhet. En dag kommer ni se mig gå på vattnet.

Vad ni än säger till mig så tolkar jag det som ett angrepp på min perfekta personlighet. Jag är den enda vettiga människan och jag lyssnar inte på någon förutom mitt eget egoistiska babbel.

Jag föredrar att leva mitt liv i en kall och livlös betongdjungel omgiven av plast, syntet och livlösa material så att det yttre speglar mitt inre. Att leva i en timmerstuga i skogen med vargarna som hyresgäster är inget för mig.

Så det var min presentation, hoppas ni förstår lite bättre vem jag är nu.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 23 okt 2013, 10:04

Välkommen Kapten Klänning!
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 23 okt 2013, 12:47

Kättaren skrev:Hej alla forumvänner. Mitt namn är Kättaren och jag tänkte presentera mig själv så ni förstår lite bättre vem jag är.

Div självinsikter [...]
Välkommen till forumet, Kättaren!

Säg mig, nu när du kommit till insikt om dina kassa personliga egenskaper, har du som avsikt att arbeta bort dessa?
War is peace.

Vilddjuret

Inlägg av Vilddjuret » mån 28 okt 2013, 03:05

[quote="Kättaren"]Hej alla forumvänner. Mitt namn är Kättaren och jag tänkte presentera mig själv så ni förstår lite bättre vem jag är.

Du verkar vara en ganska normal skeptisk människa och vill du bli en perfekt skeptiker så är det bara en sak som fattas.
När du känner för att leka diktator så ska du se till att ha en kissekatt hemma att som du kan gorma och skrika åt.

Det är så de flesta "normala" skeptiska människor gör förutom vilddjuret som fightas med björnarna i skogen när han vill riva av sig.

Skönt med någon som är ärlig.

Skriv svar