Vari ligger problemet? Plagierar han finns det lagar mot sådant.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Sensemaker
Vari ligger problemet? Plagierar han finns det lagar mot sådant.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Jag tycker inte "appropriation" är ett passande ord för det här. Det beskriver snarare att "lägga beslag på", så att de ursprungliga skaparna stängs ute från sin skapelse framgent. Att en grupp anammar en annan grupps kultur på det här sättet ser jag inget fel i. Man kan se det som kulturspridning. De vita lade beslag på indianernas land, men Beastie Boys lade inte beslag på Hip-Hopen.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Immaterialrätt är godtycklig. Det finns inget rättsskydd för koreografi, sång- och instrumentalteknik, komiska rutiner, trolleri, matrecept eller beklädnadsdetaljer. Ändå har dessa artistiska idéer utvecklats enormt i vår tid.Sensemaker skrev:Vari ligger problemet? Plagierar han finns det lagar mot sådant.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Om du menar kläder, så finns det ju sådant. Typ.Knurd skrev:beklädnadsdetaljer
Är det vad "cultural appropriation" snacket handlar om? En önskan att utvidga upphovsrätten så att den inkluderar roliga historier och danssteg?Knurd skrev:Immaterialrätt är godtycklig. Det finns inget rättsskydd för koreografi, sång- och instrumentalteknik, komiska rutiner, trolleri, matrecept eller beklädnadsdetaljer. Ändå har dessa artistiska idéer utvecklats enormt i vår tid.Sensemaker skrev:Vari ligger problemet? Plagierar han finns det lagar mot sådant.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Däremot har "Happy Birthday To You" haft immaterialrättsligt skydd i över hundra år. Var den så svårskriven?
Det är ju inte där ojämlikheten ligger, så varför fokusera på den delen? Om en vit person twerkar, so fuckin' what, liksom.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Nej. Det är missriktat att börja tala om lagar och egendom i denna fråga. Diskussionen om problem med "kulturellt bemäktigande" handlar om den etiska problematiken gällande hur en person i en relativt privilegierad position använder sig av kulturella uttryck som har sitt ursprung i eller är tydligt kopplade till andra grupper av människor.Sensemaker skrev:Knurd skrev:Är det vad "cultural appropriation" snacket handlar om? En önskan att utvidga upphovsrätten så att den inkluderar roliga historier och danssteg?
Sensemaker
Det bästa vore väl att avskaffa alla privilegier och jämställa människors relation till varandra och produktionen.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Jaså?Vidugavia skrev:Fredrik Strage framstår för övrigt framåt slutet på sin artikel som en ganska kränkt vit man.
Negrerna som har rytmen i blodet ska få ha sin musik i fred, medan den vita, priviligierade medelklassen ska lyssna på Wagner som den smygfascistiska anhopning den är. Låta kulturyttringar korsbefrukta åt båda hållen? Gud förbjude!Det är förstås sant att jamaicaner utsatts för mer kolonialt förtryck än amerikaner. Och att svarta har det sämre än vita. Men kravet på artister att ta hänsyn till det – och vara "jävligt försiktiga" – påminner om extremhögerns idéer om att kulturer helst inte ska blandas.
Ser du inga potentiella problem med kulturutbyten som sker i en väldigt ojämlik relation? Inga potentiella problem som mer privilegierade artister borde fundera en eller två gånger på?B Hellqvist skrev:Jaså?Vidugavia skrev:Fredrik Strage framstår för övrigt framåt slutet på sin artikel som en ganska kränkt vit man.
Slutklämmen:
Negrerna som har rytmen i blodet ska få ha sin musik i fred, medan den vita, priviligierade medelklassen ska lyssna på Wagner som den smygfascistiska anhopning den är. Låta kulturyttringar korsbefrukta åt båda hållen? Gud förbjude!Det är förstås sant att jamaicaner utsatts för mer kolonialt förtryck än amerikaner. Och att svarta har det sämre än vita. Men kravet på artister att ta hänsyn till det – och vara "jävligt försiktiga" – påminner om extremhögerns idéer om att kulturer helst inte ska blandas.
Det där är en så naiv och utopisk önskan att den nästan borde vara straffbar, den hör verkligen inte hemma i en realistisk diskussion.Vidugavia skrev:Det bästa vore väl att avskaffa alla privilegier och jämställa människors relation till varandra och produktionen.
Måste artiser enbart hålla sig till musik/dans som andra från samma land/med samma hudfärg håller på med? Vilken musik/dans borde en 20-årig tjej från en svensk småstad inte hålla på med? Reggae? Soul? Breakdance? Jazz? Twerk? Punk?Vidugavia skrev:Ser du inga potentiella problem med kulturutbyten som sker i en väldigt ojämlik relation? Inga potentiella problem som mer privilegierade artister borde fundera en eller två gånger på?
Ojämlikheten ligger bland annat i att befolkningen är villiga att köpa den vites prylar, i mycket större utsträckning:Zartax skrev:Det är ju inte där ojämlikheten ligger, så varför fokusera på den delen? Om en vit person twerkar, so fuckin' what, liksom.kaxiga Z skrev:Så vad borde man göra åt den stora ojämlikheten?
Vit rik (kändis-)person anammar kultur/musik/dans från icke-privilegierad grupp?
Verkar lite missriktat när det gäller twerk. Twerk ses knappast som ett specifikt uttryck för black pride, utan är bara en "sexig" dans som associeras mest med hip-hop-videos. Reaktionerna i USA var över att oskuldsfulla Miley är "sexig" på scen inför allas oskuldsfulla tonårspojkar som tittar på programmet. De associerar "sexig" med "slampig". Här har någon (Theriault?) sen gått steget längre och associerat "slampig" med "svart" - likt i äldre tider i USA då den fördomsfulla tankegången gått som följer: Sexualitet = Djuriskt = Svart. Därför tycker jag det bara är att föra vidare fördomen, speciellt som twerking som sagt inte är någonting som just svarta håller på med.Vidugavia skrev:Diskussionen om problem med "kulturellt bemäktigande" handlar om den etiska problematiken gällande hur en person i en relativt privilegierad position använder sig av kulturella uttryck som har sitt ursprung i eller är tydligt kopplade till andra grupper av människor.