Hur forska kring spökfenomen?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Flumbom

Hur forska kring spökfenomen?

Inlägg av Flumbom » tis 23 aug 2005, 10:01

Skeptiker, anser ni att man på något sätt kan forska kring fenomenet spöken, spökhus, och sånt som klassas som detta. Hur ska en vetenskaplig forskning kunna bedrivas kring detta? Vad är det som gör att folk upplever saker på diverse platser fast att de inte själva tror på spöken? Jag har funderat länge kring om och hur forskning kan bedrivas kring detta. Förslag? Vad händer i hjärnan på folk som upplever detta?
"Att tro kan vara bra. Att veta är ofta bättre".

Garvarn
Kontakt:

Re: Hur forska kring spökfenomen?

Inlägg av Garvarn » tis 23 aug 2005, 11:17

Flumbom skrev:Skeptiker, anser ni att man på något sätt kan forska kring fenomenet spöken, spökhus, och sånt som klassas som detta. Hur ska en vetenskaplig forskning kunna bedrivas kring detta? Vad är det som gör att folk upplever saker på diverse platser fast att de inte själva tror på spöken? Jag har funderat länge kring om och hur forskning kan bedrivas kring detta. Förslag? Vad händer i hjärnan på folk som upplever detta?
Visst kan man göra det. Richard Wiseman har nyligen presenterat en studie, vilken kan betraktas här. Din förutfattade mening att folk upplever saker på diverse platser fast de själva inte tror på spöken implicerar att alla som upplever något de inte kan förklara genast rusar till spöken eller något övernaturligt som förklaring och det är ju givetvis galet. Snarast är det social eller kulturell påverkan som gör att människor överhuvudtaget reflekterar över sådana förklaringar -- New Age-fältet är ju också fullt av exempel på att människor behöver en beskrivning av vad man förväntas uppleva innan man upplever något. Inte minst är detta legio inom spök- och mediumbranschen.

Jag tror dessutom att Din frågeställning dömer Dig till att stampa på samma fläck som man alltid gjort i dessa frågor. Istället för att fråga sig vad som händer i hjärnan när man upplever något bör man fråga sig vad: "Vad i hjärnan är det som gör att man upplever något?"

Tillägg: Om Du med Din fråga avser hur man rent konkret undersöker fall av spöken och hemsökelse så rekommenderar jag Missing Pieces av Joe Nickell och nyligen avlidne Robert Baker. Där finns praktiska råd om hur man går tillväga vid dylika undersökningar. En varning dock -- herrarna stipulerar att man inte ska nöja sig med att spekulera om varifrån spökljud kommer ifrån utan faktiskt ta reda på vad som orsakar ljuden. De ger också en rad exempel på undersökningar där mystiska fenomen som övertygat hela kvarter om spöklig närvaro fått mycket, mycket banala förklaringar...

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 25 apr 2007, 10:38

http://www.ghostexperiment.co.uk verkar har försvunnit, så man får nöja sig med Googles cache.

Användarvisningsbild
Lomax

Inlägg av Lomax » ons 25 apr 2007, 13:00

Har det utförts spökforskning där testpersonerna fått besöka spökhus före och efter KBT-behandling?

calle555:
Wayback Machine fungerar också.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 25 apr 2007, 13:38

Garvarn skrev:Istället för att fråga sig vad som händer i hjärnan när man upplever något bör man fråga sig vad: "Vad i hjärnan är det som gör att man upplever något?"
Jag måste medge att jag inte riktigt förstår skillnaden, eller varför denna skillnad skulle vara relevant i det här fallet.

När det gäller litteratur om spökerier kan jag rekommendera tidskriften "Skeptical Inquirer". I den brukar finnas en avdelning kallad "Investigative Files" där illusionisten Joe Nickell undersöker spökerier och andra paranormala fenomen knutna till olika platser. Det visar sig alltid finnas en naturlig förklaring.

Erland

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » ons 25 apr 2007, 14:48

Erland skrev:Jag måste medge att jag inte riktigt förstår skillnaden, eller varför denna skillnad skulle vara relevant i det här fallet.
Skillnaden, så som jag avser den, är att det i det förra fallet handlar om hjärnans respons på yttre stimuli men i det senare om hjärnans skapande av upplevelsen av yttre stimuli, d.v.s. hjärnan reagerar som om den utsätts för stimuli som i själva verket inte finns.

Jag anser att det är meningslöst att intressera sig för påstådda yttre fenomen som de facto bara "finns" i subjektens hjärnor. Då är det mer meningsfullt att intressera sig för subjektens hjärnor.
Erland skrev:När det gäller litteratur om spökerier kan jag rekommendera tidskriften "Skeptical Inquirer". I den brukar finnas en avdelning kallad "Investigative Files" där illusionisten Joe Nickell undersöker spökerier och andra paranormala fenomen knutna till olika platser. Det visar sig alltid finnas en naturlig förklaring.
Det hade jag ingen aning om -- tack för tipset!

nikolaus

Inlägg av nikolaus » ons 25 apr 2007, 23:58

Garvarn skrev:Skillnaden, så som jag avser den, är att det i det förra fallet handlar om hjärnans respons på yttre stimuli men i det senare om hjärnans skapande av upplevelsen av yttre stimuli, d.v.s. hjärnan reagerar som om den utsätts för stimuli som i själva verket inte finns.
Hur menar du att en hjärna som reagerar på stimuli som INTE FINNS då överhuvudtaget reagerar? Finns det en av omvärlden oberoende struktur i hjärnan som skapar reaktioner utan föregående stimuli? Är inte hjärnan som biologiskt organ i så fall dysfunktionell och ur biologisk synvinkel aldrig att lita på?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 26 apr 2007, 05:48

nikolaus skrev:Hur menar du att en hjärna som reagerar på stimuli som INTE FINNS då överhuvudtaget reagerar?
Hjärnan kan naturligtvis misstolka stimuli och dessutom tillverka egen stimuli.
Är inte hjärnan som biologiskt organ i så fall dysfunktionell och ur biologisk synvinkel aldrig att lita på?
Hjärnan är naturligtvis som alla andra organ dålig på allt den är dålig på, och det den är bra på är bara en evolutionär anpassning av något annat - så vanligtvis är den bara tillräckligt bra på det för att ge individen möjlighet att få avkomma och inte just jämt mer än så.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 26 apr 2007, 07:52

nikolaus skrev:Hur menar du att en hjärna som reagerar på stimuli som INTE FINNS då överhuvudtaget reagerar?
Den reagerar SOM OM den utsatts för stimuli.
nikolaus skrev:Finns det en av omvärlden oberoende struktur i hjärnan som skapar reaktioner utan föregående stimuli?
Utan föregående yttre sensorisk stimuli, ja.
nikolaus skrev:Är inte hjärnan som biologiskt organ i så fall dysfunktionell och ur biologisk synvinkel aldrig att lita på?
Den mänskliga hjärnan har snarare visat sig vara det mest tillförlitliga organ som existerar. Kanske är det just därför den under vissa omständigheter och villkor fallerar – även om många säkert anser att dessa "felaktigheter" i sig syftar till att biologiskt skydda människan.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 26 apr 2007, 11:14

Säkert beror en spökerifenomen på att hjärnan skapar upplevelser utan motsvarighet i yttervärlden, t.ex, när nyblivna änkor/änkemän får syner av den avlidna livskamraten. Men det är säkert minst lika vanligt att själva fenomenen finns i yttervärlden och kan obseveras av vem som helst, men att de visar sig ha naturliga förklaringar. Och i dessa fall är ju vad som händer i hjärnan inte intressant, annat än att man kan konstatera att de som trott sig uppleva spökerier misstagit sig.

Erland

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 26 apr 2007, 13:48

Erland skrev:Och i dessa fall är ju vad som händer i hjärnan inte intressant, annat än att man kan konstatera att de som trott sig uppleva spökerier misstagit sig.
Självklart är det intressant varför vår varseblivning låter sig styras av våra fördomar.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 27 apr 2007, 07:31

Jag drar mig till minnes en diskussion jag hade med Lannge på TV4:s forum angående hennes påstådda intresse för parapsykologisk forskning. I en profil på TV-kanalens hemsida angav Lannge nämligen att hon hade ett sådant intresse. Jag frågade henne därför efter referenser till den litteratur hon läst i ämnet. Hon ville inte svara. Jag frågade om hon kunde ge något exempel på någon bok i ämnet parapsykologi som hon ansåg representera ett vetenskapligt perspektiv. Hon vägrade svara.

Jag tror att man ska ta Lannges forskningsanspråk och "rapporter" med en skopa salt...

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 27 apr 2007, 07:56

Så här beskriver för övrigt Lannge vad hon menar med seriösa forskare:
Elisabeth Lannge, TV4:s forum, 16 september, 2005 skrev:Parapsykologiska forskare, amatörforskare som visar ett genuint intresse men de behöver inte vara "troende" för det men seriöst intresserade av frågan och naturligtvis ha genuina kunskaper hur forskning ska bedrivas. De måste vara rejält pålästa och ha förståelse för komplexiteten i ämnet. De måste ha förståelse för att prestationsförmågan varierar och inte tappa modet om de första försöken inte slår väl ut. Inte kräva det omöjliga men framför allt ha ett öppet sinne. De måste förstå att det finns ett fenomen som benäms försöksledareffekten så att i de fall en persons "kemi" eller vad det nu är inte överensstämmer med min inte ta illa upp om jag ber denne bytas ut. t.ex.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » sön 29 apr 2007, 08:57

Lannge behagar kommentera denna tråd men undviker fortfarande att referera till någon vetenskaplig litteratur i ämnet, två år senare...

Skriv svar