Kränkta köttätare

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Thomas P

Re: Kränkta köttätare

Inlägg av Thomas P » mån 16 dec 2013, 20:23

kipphebel3 skrev:Var har jag sagt det?
Om det inte var det du menade har jag faktiskt ingen aning om vad din åsikt är.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 16 dec 2013, 22:56

Svält måste vara ett av de mindre problemen i Svenska skolor.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 17 dec 2013, 00:08

Thomas P skrev:
kipphebel3 skrev:Det kan jag hålla med om och jag lagade faktiskt fisk i dag, mums, men det jag är mest intresserad av är inte denna kränkta unga mans svammel, utan mera resonemanget varför det skulle vara mera rätt att tvinga någon att äta det ena eller det andra.
Man svara nu på varför just kött är en så speciell ingrediens att just den till skillnad från allt annat måste ingå i varenda rätt för att det inte skall kallas "tvång"! Är det "tvång" om det inte serveras potatis till varenda måltid?
Det är gott och näringsrikt med mycket animaliskt protein. Men framför allt gott. Ja, det är tvång att inte servera potatis, om det nu skulle råka vara någon som vill ha potatis varje dag. Men åter igen av praktiska skäl, så går det inte att lösa alla tvångsproblem. Men att servera kött till alla de som vill ha det är inget praktiskt problem. Det är ett principiellt tvång av majoriteten, eller någon annan med makt att genomdriva detta tvång.

Rekommendationen är tydligen tre rätter, varav en vegetarisk. Vad är problemet om en av dessa rätter består av kött, för alla som vill äta kött? Måste alla gilla vegetariskt?
Är det även OK att servera riktigt vidrig mat som ingen vill äta, så inte bara köttälskarna/vegmat-hatarna drabbas?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 17 dec 2013, 07:47

Rekommendationen är tydligen tre rätter, varav en vegetarisk. Vad är problemet om en av dessa rätter består av kött, för alla som vill äta kött? Måste alla gilla vegetariskt?
Precis och varför inte litet mera spännande mat? Med eller utan kött.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Låst