Spiring skrev:
Att kartan kan tillämpas i kombination med påståendet "Ju större de kulturella skillnaderna är desto svårare är det att uppnå assimilering". Jag har inte sett kartan i sin kontext så jag vet inte om de som gjort denna karta själva tycker att den visar vilka som borde ha lättast att assimileras var, eller om det bara var du som drog den slutsatsen.
Eftersom kartan beskriver just kulturella skillnader så är det logiskt att den kan användas i det sammanhanget - forskare världen runt använder samma data som kartan bygger på för bland annat kulturella jämförelser. Syftet med framtagandet av kartan - Inglehart–Welzel Cultural Map som den heter - har varit att beskriva kulturella variationer i vår värld.
Spiring skrev:
Statistik är nog bra i många sammanhang, men utifrån någon slags "genomsnittliga" egenskaper för en kultur kan man inte dra några som helst slutsatser om en individ.
Nu påstod jag själv att den inte kunde användas på individer, därför ser jag ingen poäng i att du repeterar det. Däremot bildar flera individer en grupp och ju större gruppen är desto större är sannolikheten att den överensstämmer med hela den kulturella gruppen. När tusentals personer från en viss kulturell grupp invandrar så är det sannolikt att deras värderingar i någon grad stämmer överens med värderingarna i den kultur de kommer ifrån. Hur sannolikt beror på hur representativt urvalet är.
Spiring skrev:
Det finns ju mer än en "kultur" i ett land. Det kartan visar om exempelvis "svensk" kultur säger ingenting om fördelningen inom gruppen. Det kan vara större skillnad mellan svenskar och svenskar, än mellan svenskar och iranier med liknande social bakgrund.
Hur det ser ut på detaljnivå är givetvis en annan sak. Det är givetvis så att detaljerna försvinner när man drar ett snitt över en hel kultur. Och även i ett land där det finns mångkultur kan man ta fram ett snitt för hela landet.
Spiring skrev:
Konkret exempel: Jag arbetar på ett företag med relativt högutbildade människor från många olika kulturer, och från alla kontinenter. Jag törs med bestämdhet säga att ingen av dessa har haft större problem att assimilera sig i gruppen, eller ens i vårt samhälle, än många infödda svenskar med en annan bakgrund. (Snarare tvärtom, det är många infödda svenskar jag har mindre gemensamt med kulturellt än med dessa "främmande" människor. Efterlyser du "statistik" som ger täckning för detta antagande måste jag dock göra dig besviken.)
Anekdotisk bevisföring och "cherry-picking" är ju båda argumentationsfel. Dina erfarenheter säger inget om helheten utan kan bara användas för att beskriva det enskilda fallet. Det kan användas som grund för en hypotes om helheten men det kan inte säga något om helheten.
Spiring skrev:
Är det inte just det man gör, om man säger att "ju större de kulturella skillnaderna är desto svårare är det att uppnå assimilering" och illustrerar detta med denna karta?
Nej, då talar man om en relativ jämförelse. Det säger inget om hur svår assimileringen är att genomföra absolut sett.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).