Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 07:29

Anders G skrev:Med andras pengar är det alltid lätt att hitta på reformer och byråkrati.
Ni får väl skicka banden till köns- och kompbedömningsmyndigheten (införs efter valet 2014) för utvärdering. Sen får ni kvotera publiken också, eller införa ett clearingsystem mellan arrangemangen.

Eller göra som vi andra: ordna konserter och danser.
Jag hör dig: Jämställdhet är helt en vänsterfråga.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Sv: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 07:33

Moridin skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Du menar alltså att band med kvinnor drar in mindre pengar?
Om onda kapitalister enbart vill tjäna pengar så bokar de endast band publiken vill se.
Jag hör dig: Ond kapitalism är förklaringsmodellen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 07:45

asmodean skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Anders G skrev:Visa statistiken över musikers/artisters levnadsförhållanden uppdelat på objektiv skicklighet, popularitet i de breda folklagren, inkomst, antal spelningar, meriter och kön.
popularitet i de breda folklagren, inkomst, antal spelningar, och meriter, är väl alla beroende av att man får bokningar på exempelvis konserter?
Hur ska det där fungera då? Skall konsertarrangörer och pub/klubb-ägare ringa upp 10minuter efter att ett band har bildats och erbjuda spelningar? Annars kan de stackarna aldrig uppnå popularitet?
Jag hade någon slags föreställning om att konsertarrangörer var någorlunda med i musiksvängen och hade lite koll på vad som händer i "musiksverige", att arrangörer överlag hade någon slags vilja att förmedla sitt musikintresse/smak, kanske stödja konstformen som sådan och dess utveckling och fortlevnad, och att bristen på kvinnliga musiker kunde förklaras med möjligt förbiseende. Men nu får jag istället intrycket att konsertarrangemang enbart handlar om Moridins "Arrangör-industriella Komplexet", och att jag varit onödigt naiv...

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 01 sep 2014, 08:01

Dûrion Annûndil skrev:Jag hade någon slags föreställning om att konsertarrangörer var någorlunda med i musiksvängen och hade lite koll på vad som händer i "musiksverige", att arrangörer överlag hade någon slags vilja att förmedla sitt musikintresse/smak, kanske stödja konstformen som sådan och dess utveckling och fortlevnad, och att bristen på kvinnliga musiker kunde förklaras med möjligt förbiseende. Men nu får jag istället intrycket att konsertarrangemang enbart handlar om Moridins "Arrangör-industriella Komplexet", och att jag varit onödigt naiv...
Varför skulle det förklaras med förbiseende? Om det finns färre kvinnliga musiker så är det väl rätt naturligt att det bokas färre kvinnliga musiker?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 01 sep 2014, 08:02

Dûrion Annûndil skrev:
Anders G skrev:Med andras pengar är det alltid lätt att hitta på reformer och byråkrati.
Ni får väl skicka banden till köns- och kompbedömningsmyndigheten (införs efter valet 2014) för utvärdering. Sen får ni kvotera publiken också, eller införa ett clearingsystem mellan arrangemangen.

Eller göra som vi andra: ordna konserter och danser.
Jag hör dig: Jämställdhet är helt en vänsterfråga.
Vänsterlösningar på jämställdhet är en vänsterfråga. Dövöra.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 01 sep 2014, 08:22

Dûrion Annûndil skrev:
Moridin skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Du menar alltså att band med kvinnor drar in mindre pengar?
Om onda kapitalister enbart vill tjäna pengar så bokar de endast band publiken vill se.
Faller inte festivaler och bokare under "onda kapitalister" enligt vänstermänniskor?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 08:56

Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag hade någon slags föreställning om att konsertarrangörer var någorlunda med i musiksvängen och hade lite koll på vad som händer i "musiksverige", att arrangörer överlag hade någon slags vilja att förmedla sitt musikintresse/smak, kanske stödja konstformen som sådan och dess utveckling och fortlevnad, och att bristen på kvinnliga musiker kunde förklaras med möjligt förbiseende. Men nu får jag istället intrycket att konsertarrangemang enbart handlar om Moridins "Arrangör-industriella Komplexet", och att jag varit onödigt naiv...
Varför skulle det förklaras med förbiseende? Om det finns färre kvinnliga musiker så är det väl rätt naturligt att det bokas färre kvinnliga musiker?
Jag tror att reaktionen gällande just konserter gällde att andelen kvinnliga band i repertoaren rimligen inte kan överensstämma med det faktiska utbudet musiker (exempelvis om enbart 1 band av 15 har några kvinnliga musiker).

nide_j

Inlägg av nide_j » mån 01 sep 2014, 09:00

Zartax skrev:Sure, men diskussionen handlade väl inte om att maximera rikedomen i vårt musikliv utan om diskriminering?
Om inte kvinnliga musiker får chansen blir musiklivet fattigare.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 09:05

Anders G skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag hör dig: Jämställdhet är helt en vänsterfråga.
Vänsterlösningar på jämställdhet är en vänsterfråga. Dövöra.
Ska jag tolka det som att du faktiskt ser ett jämställdhetsproblem i festivalutbudet, och kräver Högerlösningar? Kan du ge exempel på vad det då innebär?
Senast redigerad av 1 Dûrion Annûndil, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 09:09

Moridin skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Moridin skrev:Om onda kapitalister enbart vill tjäna pengar så bokar de endast band publiken vill se.
Faller inte festivaler och bokare under "onda kapitalister" enligt vänstermänniskor?
Det var din modell. Är du vänstermänniska? Är det ens relevant?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 01 sep 2014, 09:28

Dûrion Annûndil skrev:Jag tror att reaktionen gällande just konserter gällde att andelen kvinnliga band i repertoaren rimligen inte kan överensstämma med det faktiska utbudet musiker (exempelvis om enbart 1 band av 15 har några kvinnliga musiker).
Inte "rimligen"? Jag har en känsla här av att vad som är rimligt färgas rätt mycket av ideologi istället för fakta.

Anyway så har vi kommit ifrån ämnet något här. :) Jag har iaf. uppfattat att jag skulle kunnat kallas för "vit kränkt man" i andra sammanhang än det här forumet för precis den argumentation jag har gjort här. Det är problematiskt imo, för det förstör många annars konstruktiva debatter och diskussioner.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 10:25

Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag tror att reaktionen gällande just konserter gällde att andelen kvinnliga band i repertoaren rimligen inte kan överensstämma med det faktiska utbudet musiker (exempelvis om enbart 1 band av 15 har några kvinnliga musiker).
Inte "rimligen"? Jag har en känsla här av att vad som är rimligt färgas rätt mycket av ideologi istället för fakta.
Det är väl fortfarande fakta huruvida andelen musiker är skev. Vad det sen beror på eller hur/huruvida man skall göra något åt det är väl sen kanske ideologiskt färgad, men den punkten har inte riktigt kommit upp här mer än av de som vill rada upp och avfärda "vänsterlösningar".

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 01 sep 2014, 10:44

Återstår att VISA att könsfördelningen för musiker är "skev", inte bara pga kön utan grundat på efterfrågan, musikalitet, kompetens, scennärvaro ...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 11:02

Anders G skrev:Återstår att VISA att könsfördelningen för musiker är "skev", inte bara pga kön utan grundat på efterfrågan, musikalitet, kompetens, scennärvaro ...
Men oavsett anledningen, håller du med om att könsfördelningen är "skev"?

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 01 sep 2014, 11:15

Dûrion Annûndil skrev:Det är väl fortfarande fakta huruvida andelen musiker är skev.
"Skev" låter som en typisk åsikt/värdering, snarare än fakta, i mina öron. Även om jag eventuellt skulle kunna vara böjd att hålla med.

http://undersammahimmel.se/index.php/up ... arderingar
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Låst