Syns glas på röntgen?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Hans S

Syns glas på röntgen?

Inlägg av Hans S » tis 02 dec 2014, 17:08

Jag har bott utrikes för länge, på, eller i, eller med?

Hursomhelst, jag drog en snabbtrål men fick lite motstridiga uppgifter. Jag har alltid trott att man inte såg (faktoid?) men vad jag läste nu så var det inte så enkelt. Kan någon som begriper medicinska ting berätta mer för en oupplyst?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Syns glas på röntgen?

Inlägg av Hexmaster » tis 02 dec 2014, 19:05

Verkar vara delvis, fint demonstrerat här (för markören över bilden):
http://radiologymasterclass.co.uk/tutor ... age10.html

Följdfråga: Om glas hindrar röntgenstrålar ö h t, hur är röntgenkameror konstruerade?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tis 02 dec 2014, 19:35

Tackar:
Materials which are radio-opaque such as glass or metal are usually seen easily.
I Hans värld debunkad faktoid.
Hexmaster skrev:
Följdfråga: Om glas hindrar röntgenstrålar ö h t, hur är röntgenkameror konstruerade?
Nu kommer jag ligga sömnlös inatt...

Fast när jag vaknar kommer jag ha en utmärkt pedagoisk förklaring från dig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 03 dec 2014, 08:27

I 0:te ordningen beror "genomskinligheten" hos olika grundämnen för röntgen på hur tung atomkärnan är. Eftersom kroppen består mest av väte (A=1), kol (A=12), och syre (A=16) släpper vävnad genom röntgen ganska lätt. Glas består till stor del av kisel (A=28) som alltså dämpar mer. Därmed uppstår en kontrastskillnad som gör att man kan se glasbitar på röntgen. Nu är det lite mer komplicerat eftersom det även beror på de inre elektronbanorna hos atomerna och det finns ett spektralt beroende (energiinnehållet i röntgenstrålarna) vilket gör att man genom att välja energi hos röntgenstrålarna kan optimera så att man ser vissa grundämnen tydligare.

Ett röntgenrör är gjort av (en typ av) glas och dämpar således röntgenstrålarna något när de lämnar röret, men glas har trots allt en rätt svag dämpning jämfört med tyngre grundämnen som järn och bly. Det viktiga för att urskilja objekt på röntgenbilder är konstrasten, och det är fortfarande möjligt att se skillnaden mellan en glasbit och vävnad. Kontrasten är jämförbar med ben, som ju består till stor del av kalcium (A=40).

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 03 dec 2014, 09:56

Kristallglas med blyoxid syns extra tydligt, vilket en bekant till mig fick erfara när han hade med sig en Kosta Boda "snöboll" i handbagaget. Såg ut som en handgranat i kontrollen och säkerhetsvakten hade lite svårt att förstå att ett genomskinligt glasföremål kunde vara så svart på röntgen.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 03 dec 2014, 12:06

Varför känner jag mig som Daniel i Rymdslottet?

Tack för det långa svaret.

MVH

Hans

Skriv svar