Historik från vår digitala tidsålder?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Old and wise
Avstängd

Historik från vår digitala tidsålder?

Inlägg av Old and wise » mån 30 mar 2015, 23:43

Sitter här med en massa egna gamla papper och bilder, även en del från min döda far och funderar på vad mina barn ska kunna läsa på om mig ifall jag dör före dem. För nu gäller datorer och det är svårt att bevara något som inte är utskrivet, vi förlorar en del själva när diskar kraschar och slarvar med att göra bilder på papper.
Har läst om problemet men ingen bra lösning. Folk sparar gamla datorer nu istället.

Användarvisningsbild
Zartax

Re: Historik från vår digitala tidsålder?

Inlägg av Zartax » tis 31 mar 2015, 12:42

Skaffa nån molntjänst och lägg saker där vettja.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Johme

Inlägg av Johme » ons 01 apr 2015, 10:25

Att inte lägga alla äg i samma korg är väl en bra princip. Moln+externa hårdiskar+utskrifter av det viktigaste. Samt att dela med sig till barn och barnbarn mm.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 03 apr 2015, 07:38

Det är ingen som tvingar dig att bli digital, det är fritt fram att skriva ut bilder på papper även i framtiden. Och det finns gott om folk som inte kan och är intresserade av digital teknik trots att man kan få intrycket om motsatsen.
There is no spoon.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 03 apr 2015, 09:10

Färgen bleknar på det gulnande papper och molntjänsten behagar upphöra.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 03 apr 2015, 11:35

En intressant sida av det här är att det som kommer bevaras digitalt från vår tid inte kommer tappa kvalitet.
Ett digitalt foto från 1900-talet kommer sannolikt kunna återges betydligt bättre på 2100-talet än vad någon kunde drömma om när det väl begav sig.

Förutsättningarna att bevara materialet har nog aldrig i historien varit bättre än nu, men det är upp till oss om vil väljer att utnyttja den möjligheten.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

TomasT

Inlägg av TomasT » lör 04 apr 2015, 16:35

Det gäller väl att migrera materialet med jämna mellanrum innan det blir oläsligt eller att avläsningsutrustningen blir obsolet.

Skriv svar