Och?harald skrev:Jag glömde nämna att det också finns sjukdomstillstånd som gör att folk börjar se konspirationer.
Innebär det att alla konspirationsteorier är osanna?harald skrev:Det finns av olika skäl enorma mängder med konspirationsteorier som uppstått av helt andra skäl än att de är sanna.
Menar du att det här med efterforskningar vid olösta politiska mord per definition är godtyckliga och att man därför kan avfärda all sådan efterforskning en masse i kraft av att de är just konspirationsteorier? Eller hur fan menar du?harald skrev:Men det kanske såg annorlunda ut senare, när det visat sig att en populär president kunde gå och bli mördad.manifesto skrev:"Folk" hade en mycket stor tilltro till amerikanska institutioner vid tiden för mordet på JFK. ...harald skrev:En konspirationsteori där de utpekade konspiratörerna är en grupp som folk redan i förväg hyser ringaktning till har större tendens att få spridning än en konspirationsteori där konspiratörerna är i övrigt schysta typer.
Kärnpunkten här var nog egentligen frågan om vilka konspirationsteorier som överlever och får spridning, vilket i sig påverkar hur rimligt det är att ta en godtycklig, möjlig konspirationsteori på allvar.
Ja, att folk tror på alla möjliga konstigheter inklusive konspiratoriska ödlor och tomtar behöver du inte ens ha gått ut mellanstadiet för att förstå och känna till. Men, vad har det här med den mycket utbredda misstron mot Warrenkommissionen att göra menar du?harald skrev:Det här är inga nya mekanismer, så låg sanningshalt i konspirationsteorier skulle mycket väl kunna vara ett urgammalt fenomen.
Va?harald skrev:Folk kan nog också ha känt till det länge, eftersom det också borde funnits gott om felaktigt utpekade konspiratörer.
Skrev du fel här (min fetning)?harald skrev:Nej, jag har inte läst den. Men jag räknar kallt med att den är såpass omfattande att det med lite god vilja inte är omöjligt att hitta lite småfel i den, om inte annat.manifesto skrev:Har du läst WC's rapport? Eller litar även du på att den är korrekt, utan att du riktigt kan förklara varför? Lite som i kyrkan?
Om den inte är omfattande så är den förenklad, och innehåller fel av det skälet istället.
Jag kan inte se att jag har något speciellt skäl till att lita på just den.
Hitta lite småfel i den? Är det din bild av hur det ser ut?
Så, det är endast vissa konspirationsteoretiker som är konspirationsteoretiker? Hur ser man skillnad på dessa, menar du? Vilka konspirationsteoretiker är inte konspirationsteoretiker och vilka konspirationsteoretiker är konspirationsteoretiker?harald skrev:En god konspirationsteoretiker kommer nog inte ha som utmärkande drag att hen är en konspirationsteoretiker, så folk blir lite ensamma i facket "goda konspirationsteoretiker", så man kanske stoppar dem i facket "grävande journalister" eller något annat som passar bra istället. Men gillar man inte personen ifråga så kan nog facket "dålig konspirationsteoretiker" funka riktigt bra.manifesto skrev:Vad skiljer en god "konspirationsteoretiker" från en dålig dito och vad är poängen med att med ett enda begrepp lägga alla i samma fack?
Upplys oss.
BRA!!! Då är det bara att bulla upp med relevanta exempel. Jag kan ha fel.harald skrev:JO!!! Det tror jag visst!manifesto skrev:Nej, det här är mig veterligen det enda historiskt belagda exemplet.harald skrev:Av samma skäl så tror jag att begreppet "konspiationsteoretiker" i nedsättande syfte kan ha uppstått flera gånger oberoende av varandra.
Här får du gärna förtydliga, i den mån du själv vet vad du menar.harald skrev:...eller menar du att de är beroende av varandra, men att man undvikit att lämna belägg efter sig om det, för att dölja det faktumet? Hmmm... Kanske är du något på spåret i alla fall...