Människan kan delas in i olika biologiska raser.

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Människan kan delas in i olika biologiska raser?

Ja
6
15%
Nej
30
73%
Frågan är felställd
5
12%

Antal röster: 41

Användarvisningsbild
Tony

Människan kan delas in i olika biologiska raser.

Inlägg av Tony » lör 24 okt 2015, 13:11

skogaliten

Re: Människan kan delas in i olika biologiska raser.

Inlägg av skogaliten » lör 24 okt 2015, 14:10

Som det står förklarat i artikeln, så kan, ur ett vetenskapligt perspektiv, Homo Sapiens, inte delas in i raser, vilket dessutom är ett obsolet begrepp.

Bland oss som gillar att det finns riktnummer (kul att veta om jag ringer någon i Kiruna eller Säffle), är det också ett plus att vi, så länge vi levt relativt stationärt, ser lite olika ut beroende på var vi kommer ifrån.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 24 okt 2015, 18:44

Jag vet att jag såg en dokumentär för några år sedan där det diskuterades att man kunde se fem genetiska grupper i mänskligheten och att en viss individ bestod av en blandning av dessa fem grupper och att detta hade en betydelse i sjukvården eftersom vissa läkemedel fungerade sämre eller bättre beroende på vilka gener man hade.
Är det den moderna versionen som har ersatt rasbegreppet eller?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 24 okt 2015, 21:25

Visst brukar man tala om raser endast som resultat av avel på husdjur? Det går säkert att avla på människor också, försök har ju gjorts, men kärleken är starkare än raslagarna...

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » sön 25 okt 2015, 06:09

Hur såg undersökningen ut?
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 25 okt 2015, 15:49

Ur artikeln:
Vanföreställning. I dag vet vi att människor inte kan indelas i raser. Men var femte instämmer i påståendet ”Människan kan delas in i olika biologiska raser” i en ny undersökning. Att tron på raser är så utbredd är ett skäl till förstärkta insatser både i grundskolan och i folkbildningen, skriver representanter för Vetenskap och folkbildning.

Under försommaren genomförde Demoskop, på uppdrag av föreningen Vetenskap och folkbildning, en opinionsundersökning. Av 1113 tillfrågade svarade 21 procent att människan kan indelas i biologiska raser. Rastron skilde sig dock markant mellan olika grupper: Medan 28 procent av männen ansåg att människor kan indelas i raser ställde sig endast 15 procent av kvinnorna bakom påståendet.

Än större skillnader framkom mellan olika partiers sympatisörer. Endast 1 procent av de personer som i undersökningen sade att de skulle rösta på Vänsterpartiet om det var val i dag instämde i påståendet att människor kan indelas i raser. Även bland Miljöpartiets sympatisörer var siffran förhållandevis låg: 5 procent. Övriga partiers sympatisörer instämde helt eller delvis i påståendet enligt följande fördelning: Socialdemokraternas sympatisörer 13 procent, Centerpartiets 15 procent, Moderaternas 23 procent, Folkpartiets 28 procent, Kristdemokraternas 33 procent och Sverigedemokraternas 48 procent.
Så tydligen tillfrågades 1113 personer om huruvida de höll med om ett antal påståenden. Det aktuella påståendet var

”Människan kan delas in i olika biologiska raser”

Skulle tro att det var ett antal andra påståenden också, och gissningsvis handlade de om andra vanföreställningar.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 30 okt 2015, 16:48

Kritik mot studien, från gissa vem: http://www.donotlink.com/h6wn

Däremot tycket jag att kritiken från Torbjörn Sjöström skatt tas på allvar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 30 okt 2015, 18:39

Alla resultatsiffror finns ju med i rapporten, men det är endast sånt som är statistiskt signifikant som nämns i texten.

Förstår jag Sjöström rätt så menar han att man inte bör nämna siffrorna om de inte är statistiskt signifikanta. Jag har en viss förståelse för det, men måste ändå säga att jag gillar att hela materialet finns med i rapporten.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » fre 30 okt 2015, 18:48

micke.d skrev:Så tydligen tillfrågades 1113 personer om huruvida de höll med om ett antal påståenden. Det aktuella påståendet var

Men definierar enkäten "biologiska raser"? Om inte kommer ju de som svarar att själva hitta på sin egen definition och då vet man inte vad folk egentligen har svarat på.
Finns det obiologiska raser?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 30 okt 2015, 19:27

Förstår jag Sjöström rätt så menar han att man inte bör nämna siffrorna om de inte är statistiskt signifikanta. Jag har en viss förståelse för det, men måste ändå säga att jag gillar att hela materialet finns med i rapporten.
Det är väl problematiken med subgruppsanalys. Det är ju bara en aspekt av det hela, men den som alla hakar upp sig på, dvs den politiska vinklingen.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 31 okt 2015, 18:26

Tony skrev:
micke.d skrev:Så tydligen tillfrågades 1113 personer om huruvida de höll med om ett antal påståenden. Det aktuella påståendet var

Men definierar enkäten "biologiska raser"?
Nej, den definierar inte heller "chemtrails" eller "gud".
Tony skrev:Om inte kommer ju de som svarar att själva hitta på sin egen definition och då vet man inte vad folk egentligen har svarat på.
Grejen är väl att de otvivelaktigt *har* sin egen definition
om de anser att människan kan delas in i olika raser.
Tony skrev:Finns det obiologiska raser?
Ja, obiologiska raser finns i den meningen att godtyckliga uppdelningar som kallats raser eller "race" har använts historiskt och fortfarande används till exempel i USA. De grundar sig på etniska grupper och/eller självidentifikation, snarare än på biologi.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 11 nov 2015, 12:44

Den här artikeln förklarar läget väldigt bra.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3737365/
Biological Races in Humans

Abstract

Races may exist in humans in a cultural sense, but biological concepts of race are needed to access their reality in a non-species-specific manner and to see if cultural categories correspond to biological categories within humans. Modern biological concepts of race can be implemented objectively with molecular genetic data through hypothesis-testing. Genetic data sets are used to see if biological races exist in humans and in our closest evolutionary relative, the chimpanzee. Using the two most commonly used biological concepts of race, chimpanzees are indeed subdivided into races but humans are not. Adaptive traits, such as skin color, have frequently been used to define races in humans, but such adaptive traits reflect the underlying environmental factor to which they are adaptive and not overall genetic differentiation, and different adaptive traits define discordant groups. There are no objective criteria for choosing one adaptive trait over another to define race. As a consequence, adaptive traits do not define races in humans. Much of the recent scientific literature on human evolution portrays human populations as separate branches on an evolutionary tree. A tree-like structure among humans has been falsified whenever tested, so this practice is scientifically indefensible. It is also socially irresponsible as these pictorial representations of human evolution have more impact on the general public than nuanced phrases in the text of a scientific paper. Humans have much genetic diversity, but the vast majority of this diversity reflects individual uniqueness and not race.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 11 nov 2015, 22:29

Det här med att man kan se på folk vilken del av världen de eller deras närmaste generationer är födda vad skall man kalla det?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 11 nov 2015, 22:56

Kan du? Vilken precision har du, gissningsvis?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 11 nov 2015, 23:45

micke.d skrev:Kan du? Vilken precision har du, gissningsvis?
Vadå då, vad är problemet?

Skulle den här mannen lika gärna kunna ha sina rötter i Europa eller Amerika som i Australien?
Bild

Finns det någon som helst möjlighet att den här kvinnans förfäder bodde i Australien tidigare än 1606?:
Bild

Jag ser inte riktigt grejen med att låtsas som att det inte finns ärftlig påverkan på utseendet som är typisk för människor från olika geografiska områden och jag ser inte hellre grejen med varför man inte ska kalla det för raser. Ska vi hitta på ett nytt ord eller bara sluta prata om skillnader bara för att en del utnyttjar dessa skillnader för att diskriminera andra?

Skriv svar