Håller detta forum på att dö?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
Pär C

Re: Håller detta forum på att dö?

Inlägg av Pär C » ons 28 okt 2015, 16:49

Tryggve skrev: Vad jag vet så är det inte förbjudet att diskutera religion på forumet. Däremot kanske intresset för det är lågt.

Sedan är det väl så att en rätt stor del av aktiviteten här var i politik-delen, och när den stängdes så sjönk antalet inlägg rejält. Dock vet jag inte om så mycket folk har försvunnit från forumet. Men samtidigt så är mitt bestämda intryck att det var ett rätt litet antal medlemmar som stod för majoriteten av inläggen även när det var som mest aktivt.

Och rätt många av dessa skribenter verkar faktiskt vara kvar, det är bara det att de skriver betydligt färre inlägg. Lite som det var i forumets forntid.

Sedan tycker jag personligen att det är trist att vetenskapsdiskussionen har flyttat till Facebook, men jag vet inte vad man kan göra åt det.

En rent personlig reflexion är att det nog var ett misstag att över huvud taget ha en politik-avdelning här på forumet. Det flyttade mycket av diskussionen just till att handla om politik, och inte vetenskap.

Jag kommer på ett flertal flitiga skribenter vars inlägg jag sakar mycket. De flesta av dessa skribenter försvann långt innan förändringarna av forumet genomfördes.
Mycket av detta är rätt mjuka frågor kring hur man uppfattat saker så det öppnar för olika uppfattning. Vad gäller just religion har du, när jag tänker efter, säkert rätt i att något förbud aldrig meddelas. De mest aktiva i dessa frågor har dock fördrivits härifrån, inte helt grundlöst heller.

Min främsta poäng är att aktivitetsgraden här och på Facebook är i huvudsak oberoende av varandra. Jag vänder mig därför mot termen "flyttat" framför allt som beskrivningen öppnar för släta över det som är min andra poäng, nämligen att nedgången här är ett resultat av överlagda åtgärder. Termer som "bra", "dåligt", "trist, men nödvändigt" är därför mer relevanta än "flyttat".
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 28 okt 2015, 17:13

Pär C skrev: Mycket av detta är rätt mjuka frågor kring hur man uppfattat saker så det öppnar för olika uppfattning. Vad gäller just religion har du, när jag tänker efter, säkert rätt i att något förbud aldrig meddelas. De mest aktiva i dessa frågor har dock fördrivits härifrån, inte helt grundlöst heller.

Min främsta poäng är att aktivitetsgraden här och på Facebook är i huvudsak oberoende av varandra. Jag vänder mig därför mot termen "flyttat" framför allt som beskrivningen öppnar för släta över det som är min andra poäng, nämligen att nedgången här är ett resultat av överlagda åtgärder. Termer som "bra", "dåligt", "trist, men nödvändigt" är därför mer relevanta än "flyttat".
Fast det finns allt ett antal medlemmar här på forumet som också är rätt aktiva i Facebookgruppen, så det är ju inte alls så säkert att detta med aktivitetsgrader är så oberoende av varandra. Det är som sagt ett rätt litet antal medlemmar här som har stått för rätt stor del av aktiviteten.

Vetenskapsdiskussionerna verkar också numera ske i FB-gruppen snarare än här. Om du inte tycker att "flyttat" är en bra term så ok, jag kan se din poäng, men jag tycker nog att det är en rätt bra beskrivning av vad som har skett.

Och det skedde väl även innan de överlagda åtgärderna genomfördes.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 28 okt 2015, 17:19

Fair enough. Eftersom vi inte ska spekulera i vem som döljer sig bakom användarnamn så är det svårt att komma längre.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 28 okt 2015, 17:24

Pär C skrev:Fair enough. Eftersom vi inte ska spekulera i vem som döljer sig bakom användarnamn så är det svårt att komma längre.
Det rör sig om några som jag känner IRL, ska jag säga. :-)

Men jag känner också ett antal som för länge sedan tröttnade på forumet och inte heller är aktiva i Facebookgruppen. Så det handlar ju också om att man tappar intresset och går vidare.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 28 okt 2015, 18:10

Ja, forumet är på väg att dö och har ersatts av facebook. Forumets höjdpunkt i antal inlägg per månad var 2010 då det var som mest 15 000 inlägg. Nu är det nere på 600 inlägg per månad, ungefär som 2005 när forumet startade. Här är inläggsstatistik från senaste året:

2014
oktober 2090
november 1175
december 1160
2015
januari 1011
februari 921
mars 643
april 1078
maj 913
juni 726
juli 383
augusti 695
september 907
oktober 632
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 28 okt 2015, 18:26

Anders G skrev:Andra forum som har en "konkurrerande" FB-sida har en tydlig länk till "hemmet" högt upp i FB-layouten. Om det gick att länka till detta forum, och gärna ha inloggningen kopplad till FB skulle det vara lättare att halka in här.
Precis. Det är rent idiotiskt av oss att tro att man kan få hela kakan. Vettigt vore att FB-sidan var statisk och länkade hit. Det ligger inte i skeptikerrörelsens intresse att stödja enskilda proprietära och stängda plattformar. Reklam för oss på Facebook, javisst, all right. Men att använda det som diskussionsplattform? Helidiotiskt.

VoF ska vara öppen för alla, inte bara de med fuckface. Allt som föreningen eller individer i föreningen säger som är tänkt att vara offentligt, bör vara offentligt. Fuckface är en stängd kommersiell plattform som hotar nätneutraliteten. Forum av detta slag är däremot öppna, drivs inte i vinstintresse, gör inte medlemmarna till varor och våra uppgifter används inte i andra syften.

Men visst, om föreningen vill självmörda sitt forum är fuckface säkert utmärkt. Det är precis vad vi vill, verkar det som. Ibland talas det om "forumdöden". Den är en chimär. Det handlar bara om självmord när vi är så in i bängen korkade att vi tror att vi vinner något på att vara "synliga" på "facebook" som ju "alla använder".

Lösningen är alltså enkel, självklar, gratis och kan accepteras av *alla* oavsett ideologisk och filosofiskt förhållningssätt: ta bort aktiviteten på facebook. Vi kan ha en sida där, precis som vi kan lägga in en annons i DN ungefär. Men en liten uppfinning: en länk, till forumet/hemsidan.

Så, om forumet verkar dö är det vårt egna fel. Jag har sagt det förut. Få eller inga lyssnar, eller väljer att tjafsa emot bättre vetande.

Edit: Sedan finns det ett fåtal faktorer till som också bidrar. T.ex. att forumet modereras märkligt och med för få moderatorer (också en sak som jag påpekat gång på gång och som är snorenkel att fixa).

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 28 okt 2015, 18:37

Pär C skrev:
Tryggve skrev:Diskussionerna har flyttat till Facebook, så är det. Devis kanske beroende på att det är enkelt att på sin smartphone gå in på Facebook.
Det, skulle jag säga, beror vad du menar med ”flyttat”. Min bild är de som tidigare var aktiva på forumet men inte längre är det, inte är på Facebook nu istället. Jag ser nedgången som orsakad av önskan att göra forumet mer rumsrent genom banningar, förbud mot politik och religion m m. Operationen lyckades men patienten dog. Typ.
Jepp, det stämmer nog bra det. Det brukar ta ett par, tre år innan ett forum får en "själ" och modereringen börjar fungera bra och konsekvent. Men detta forum har aldrig riktigt tagit sig ur den dysfunktionella barndomstiden. För få moderatorer, som tvingas vara för stränga i vissa fall ger dålig förutsägbarhet, samtidigt som vi är paniskt rädda för att stöta oss med de som faktiskt hatar oss, och kommer att hata oss vad vi än gör. Vi måste bara inse att woos inte ogillar oss baserat på vad vi gör och inte gör, utan därför att de är just woos.

Man kan gå flera vägar. Man kan släppa tyglarna lösa och ha ett massivt uppbåd av moderatorer och ett regelverk som är förutsägbart men tillåtande. Alltså typ den väg som Flashback valt (risk för forumdöd: 0). Eller så försöker man få ett så städat och "vetenskaplig" forum som möjligt, vilket förutsätter att det är fri lejd att hoppa på woos, konspirationsdårar och idioter, men där forumet modereras hårt med avseende på argumentationsvärde och sakinnehåll. Lite mer som den väg som Sweclockers valt (risk för forumdöd: 0).

Eller så fortsätter vi att försöka ge "något till alla" och piskar oss själva genom att uppmuntra användning av facebook, stänger av flitiga skribenter bara för att de är enerverande och låter andra vara kvar trots att de sprider dumheter. Risk för forumdöd: hög.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 28 okt 2015, 18:48

Tryggve skrev:Vetenskapsdiskussionerna verkar också numera ske i FB-gruppen snarare än här.
Om detta stämmer så är det synd och skam på föreningens baner att vetenskapsdiskussion ska stavas proprietär plattform.

Stängd mjukvara förhåller sig till öppen ungefär som anekdotisk bevisföring förhåller sig till peer-review. Det kan inte ligga i forumets intresse att använda stängda plattformar.

Det har fört ändlösa diskussioner på detta forum och annorstädes huruvida skepticism automatiskt medför saker som t.ex. ateism och HBTQ-rättigheter o.dyl. Det är en intressant diskussion, och oavsett hållning kan säkert de flesta komma överens om att vetenskaplig skepticism inte är förenligt med teism, homofobi och rasism, även om man kan ha olika uppfattningar om huruvida föreningen ska vara aktiva inom dessa sidoområden. Det får man väl ha olika uppfattning om, antar jag.

Samma sak med stängda, icke-nätneutrala plattformar på webben och stängd mjukvara. Det kanske inte är föreningens huvuduppgift att verka för öppen källkod precis, men precis som i fallet med homofobi, teism och rasism borde vi alla vara överens om att facebook inte är förenligt med föreningens verksamhet. Bekymret här är att många är så fatalt ovetandes och aningslösa inom dessa områden, säkerhetsinformatik, upplysningsideal, demokratiseringsprocesser o.dyl, att vi helt enkelt inte förstår problemet. Well, jag förstår åtminstone problemet. Tror jag. Jag föreslår att vi stänger ned vår facebook-sida omedelbums.

Edit: Detta är ett större problem rent generellt. Varför ska man stänga ute alla som vet det minsta lilla om integritet genom att ha mer och mer information på facebook och liknande? Vi som har förnuft nog att inte vränga ut oss på dylika dataminingssidor kan ibland känna oss rätt utestängda faktiskt, från det rent allmänsociala i vardagen. Det är inget som helst fel med själva principen "sociala medier". Problemet är att folk inte begriper att de är varor, att andra anser sig äga deras data, att man måste villkora och avtala om sin sociala samvaro. När tackade man "ja" till en EULA sist när man hälsade på någon i baren, på skolan eller jobbet?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 28 okt 2015, 18:55

devadatta skrev:Ja, forumet är på väg att dö och har ersatts av facebook. Forumets höjdpunkt i antal inlägg per månad var 2010 då det var som mest 15 000 inlägg. Nu är det nere på 600 inlägg per månad, ungefär som 2005 när forumet startade. Här är inläggsstatistik från senaste året:

2014
oktober 2090
november 1175
december 1160
2015
januari 1011
februari 921
mars 643
april 1078
maj 913
juni 726
juli 383
augusti 695
september 907
oktober 632
Tack för informationen.

Mitt eget intryck är att det främst är två händelser som minskade antalet skrivna inlägg en hel del här på forumet, nämligen stängningen av slaskforumet och stängningen politik-avdelningen. Stämmer det, eller har jag fel bild av detta?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 28 okt 2015, 19:16

MBY skrev:Om detta stämmer så är det synd och skam på föreningens baner att vetenskapsdiskussion ska stavas proprietär plattform.
Det är det kanske, men samtidigt så kan jag tycka att det är bättre att dessa diskussioner sker någonstans än inte alls. Jag har bilden av att det blev mycket diskussioner kring politik här, vilket gjorde att diskussionen kring vetenskap "tappades".
Jag vet inte om det stämmer, men det är bilden som jag har.
MBY skrev: Stängd mjukvara förhåller sig till öppen ungefär som anekdotisk bevisföring förhåller sig till peer-review. Det kan inte ligga i forumets intresse att använda stängda plattformar.

Det har fört ändlösa diskussioner på detta forum och annorstädes huruvida skepticism automatiskt medför saker som t.ex. ateism och HBTQ-rättigheter o.dyl. Det är en intressant diskussion, och oavsett hållning kan säkert de flesta komma överens om att vetenskaplig skepticism inte är förenligt med teism, homofobi och rasism, även om man kan ha olika uppfattningar om huruvida föreningen ska vara aktiva inom dessa sidoområden. Det får man väl ha olika uppfattning om, antar jag.

Samma sak med stängda, icke-nätneutrala plattformar på webben och stängd mjukvara. Det kanske inte är föreningens huvuduppgift att verka för öppen källkod precis, men precis som i fallet med homofobi, teism och rasism borde vi alla vara överens om att facebook inte är förenligt med föreningens verksamhet. Bekymret här är att många är så fatalt ovetandes och aningslösa inom dessa områden, säkerhetsinformatik, upplysningsideal, demokratiseringsprocesser o.dyl, att vi helt enkelt inte förstår problemet. Well, jag förstår åtminstone problemet. Tror jag. Jag föreslår att vi stänger ned vår facebook-sida omedelbums.

Edit: Detta är ett större problem rent generellt. Varför ska man stänga ute alla som vet det minsta lilla om integritet genom att ha mer och mer information på facebook och liknande? Vi som har förnuft nog att inte vränga ut oss på dylika dataminingssidor kan ibland känna oss rätt utestängda faktiskt, från det rent allmänsociala i vardagen. Det är inget som helst fel med själva principen "sociala medier". Problemet är att folk inte begriper att de är varor, att andra anser sig äga deras data, att man måste villkora och avtala om sin sociala samvaro. När tackade man "ja" till en EULA sist när man hälsade på någon i baren, på skolan eller jobbet?
Samtidigt så är väl det primära syftet med både Facebookgruppen och forumet att nå ut till folk och få dem att veta att föreningen finns. Och det lyckas Facebookgruppen nog med rätt bra. Ett exempel är väl detta.

http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=709713#p709713

Och när det gäller vad som är förenligt med föreningens verksamhet så tycker jag för min del att det var bra att politik-delen stängdes. Problemet är väl att det skedde för sent.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 28 okt 2015, 19:58

MBY skrev: Det kan inte ligga i forumets intresse att använda stängda plattformar.
"Om berget inte kan komma till Muhammed, får Muhammed komma till berget"

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 28 okt 2015, 20:02

Tryggve skrev:Det är det kanske, men samtidigt så kan jag tycka att det är bättre att dessa diskussioner sker någonstans än inte alls. Jag har bilden av att det blev mycket diskussioner kring politik här, vilket gjorde att diskussionen kring vetenskap "tappades".
Jag vet inte om det stämmer, men det är bilden som jag har.
Visst är det det. Därför har man diskussionsfora. Alternativet till facebook är ju inte "inte alls", utan "VoFs forum". Att politikdelen stängdes ner var helt i sin ordning. Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det så att politik diskuteras på VoFs facebookforum?
Tryggve skrev: Samtidigt så är väl det primära syftet med både Facebookgruppen och forumet att nå ut till folk och få dem att veta att föreningen finns. Och det lyckas Facebookgruppen nog med rätt bra. Ett exempel är väl detta.

http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=709713#p709713
Precis. Det var ju just därför jag sade att det är i sin ordning att vi gör reklam för föreningen på facebook och kan länka hit. Det är att diskussioner förs, händelser planeras, beslut tas och event annonseras som är problemet. Dvs när facebook är den primära plattformen för detta. Att ha ett kalendarium och annonsera aktiviteter på facebook är väl inget problem. Men att facebook ska ha en administrativ funktion är rent stolligt.
Tryggve skrev:Och när det gäller vad som är förenligt med föreningens verksamhet så tycker jag för min del att det var bra att politik-delen stängdes. Problemet är väl att det skedde för sent.
Absolut. Men jag undrar om du har missförstått mig på något plan. Två gånger i ditt svar till mig har du talat om politikdelen. Det har inte jag, jag har inte sagt, menat eller insinuerat att politikforat skulle öppnas igen. Det var fel och idiotiskt att ha delen från början, eftersom det inte har med VoF att göra. Däremot måste man ju tillåta politiska diskussioner, även om ämnet inte förtjänar ett eget fora (här eller på facebook, dvs).

Återigen: VoF kan finnas på facebook, myspace, likedin, vkontakte, lunarstorm, tinder, i Aftonbladet, en dingding värld, på månen och twitter och alla andra döda eller existerande plattformar. Men alla diskussioner, administrativa bitar, beslut och annonseringar och eventhantering, o.dyl, ska kunna nås av alla och ett event annonserat på facebook bör vara en sekundärkälla, inte en primär. Det är inte sociala media som är problemet, utan problemet är det proprietära. Detta är inte en fråga om politik.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 28 okt 2015, 20:03

Pär C skrev:
MBY skrev: Det kan inte ligga i forumets intresse att använda stängda plattformar.
"Om berget inte kan komma till Muhammed, får Muhammed komma till berget"
"Bara döda fiskar flyter med strömmen"

Tusen fora kommer dö innan vi kommer någon vart med argument som bygger på klyschor eller ordspråk. ;)

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 28 okt 2015, 20:28

MBY: jag ser att du ser arg ut och set är ju som jag ser det i stort sett rätt och sund reaktion i dagens prekära läge för den s.k. skeptikerrörelsen. Men även om det ligger mycket klokt och förnuftigt i det du skriver; så, vi måste försöka vänta med att gå till beslut och handling till efter att den akuta arga reaktionen mattats av och vi kunnat tänka igenom det sakligt och sansat. Vi måste vara försiktiga så vi inte blir politiserade och vi måste vara försiktiga med att bli en allmännkulturdebattrörelse. Vi skall driva en intern inomföreningspolitisk internätpolitik som bäst gynnar vetenskap och folkbildning, vi skall inte gå in i allmännsamhälleliga politiskideologiska diskussioner, inkluderande men inte begränsat till att inte gå in i allmänsamhälleliga internätpolitiska ideologiska ställningstaganden. Vår politiskideologiska neutralitet¤ är mycket viktig och vi måste alltid vara försiktiga så inte den korrumperas.

Vi måste naturligtvis gå i stort sett som du föreslår (med "vetenskaplig moderering", givetvis, det är ju vetenskaplighet som är hela meningen_med_föreningen). Vi skall vara på Facebook och liknande. Som ren passiv annonsering så länge "folk" är på Facebook för att nå ut till folk. Diskussioner skall vi försöka avleda från Facebook och liknande till fora mer lämpade för vetenskapligt tänkande. Förslaget med länk från VoF's facebooksida till detta forum kan nog vara bra. Det borde övervägas. Man skulle också kunna tänka sig att administratörerna flyttar intressanta och relevanta diskussiner som startats på VoF's Facebook till hit.

Detta måste dock ske genom en positiv och konstruktiv diskussion inom VoF (och inom s.k. skeptikerrörelsen mer brett). Inte genom någon kupp mot VoF's Facebook. Inte genom att dummförklara skeptiker aktiva på Facebook. Det är ingen skam att inte kunna allting. Ingen kan allting. Detta är en viktig s.k. skeptisk princip. Många s.k. skeptiker har gått in och aktiverat sig på Facebook, och det är inget fel med dem utan en del av dem är i grunden duktiga och ambitiösa skeptiker. Vi skall inte lösa Facebookproblemet genom att klanka på dem, utan genom konstruktiv diskussion och internutbildning följt at positiva konstruktiva åtgärder där vi på ett positivt sätt tar tillvara dessas skeptiska engagemang.

¤ Vilket är fullt förenligt med att det är den s.k. skeptikerrörelsens uppgift att kritiskt granska och i föreliggande fall kritisera ideologi per se.

added
rätt "credits" för att rätt skall vara rätt
Förslaget till "länk" är Anders G.
Den som först postade länk om ideologi var Nemesis. (Till listan jag skrivit som citeras där kan läggas internätpolitik. Vi kan och bör påpeka och diskutera fakta och logik i den allmänsammhälleliga diskussionen och verka för en mer kritiskt rationellt fakta- och logiskt- och vetenskapligt-baserad diskussion -- men utan att själva ta ställning politiskt. I de interföreningspolitiska besluten så är det ju dock oudgängligt att vi tar ställning. Vilket vi kan göra omedvetet genom att inte fundera och låta saker ha sin gång, eller genom att kritiskt tänka igenom frågan och försöka ta beslut som bäst gynnar vetenskap och folkbildning.)
Senast redigerad av 1 tonyf, redigerad totalt 0 gånger.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 28 okt 2015, 20:34

MBY skrev:Visst är det det. Därför har man diskussionsfora. Alternativet till facebook är ju inte "inte alls", utan "VoFs forum". Att politikdelen stängdes ner var helt i sin ordning. Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det så att politik diskuteras på VoFs facebookforum?
Det jag menade var att de användare som var aktiva här verkade mer intresserade av att diskutera politik än vetenskap. :-)
MBY skrev:Precis. Det var ju just därför jag sade att det är i sin ordning att vi gör reklam för föreningen på facebook och kan länka hit. Det är att diskussioner förs, händelser planeras, beslut tas och event annonseras som är problemet. Dvs när facebook är den primära plattformen för detta. Att ha ett kalendarium och annonsera aktiviteter på facebook är väl inget problem. Men att facebook ska ha en administrativ funktion är rent stolligt.
Det är väl så pass enkelt som att föreningen vill nå så många som möjligt, och det är betydligt fler som är aktiva på Facebook än på forumet. Sedan sker väl inte allt på Facebook heller, även om jag är osäker på om jag förstår dig rätt.
MBY skrev: Absolut. Men jag undrar om du har missförstått mig på något plan. Två gånger i ditt svar till mig har du talat om politikdelen. Det har inte jag, jag har inte sagt, menat eller insinuerat att politikforat skulle öppnas igen. Det var fel och idiotiskt att ha delen från början, eftersom det inte har med VoF att göra.
Däremot måste man ju tillåta politiska diskussioner, även om ämnet inte förtjänar ett eget fora (här eller på facebook, dvs)..
Jag tror inte att du menar att politikdelen ska öppnas igen. :-) Jag menade mest på att politikdiskussionerna fick de som inte var intresserade av det i första hand att tappa intresset för forumet. Sedan tröttnar ju alltid en del ändå.

Jag tycker att erfarenheterna från politik-forumet är ett rätt gott exempel på att det är bra att inte tillåta politik öht. De flesta forum som jag är aktiv på tillåter inte politiska diskussioner, eftersom det alltid blir bråk.
MBY skrev: Återigen: VoF kan finnas på facebook, myspace, likedin, vkontakte, lunarstorm, tinder, i Aftonbladet, en dingding värld, på månen och twitter och alla andra döda eller existerande plattformar. Men alla diskussioner, administrativa bitar, beslut och annonseringar och eventhantering, o.dyl, ska kunna nås av alla och ett event annonserat på facebook bör vara en sekundärkälla, inte en primär. Det är inte sociala media som är problemet, utan problemet är det proprietära. Detta är inte en fråga om politik.
Men är det verkligen så att Facebook är primarkällan? Events och sådant läggs väl upp på hemsidan? När jag tittar på "evenemang" på hemsidan så får jag i alla fall upp ett antal kommande event som även är utlagda på Facebook.

(sedan vet jag inte hur alla lokalavdelningar gör)

Skriv svar