Kvacksalvaren Erik Enby

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Kvacksalvaren Erik Enby

Inlägg av Hexmaster » tor 26 nov 2015, 19:39

skeptiskelars skrev:La du märke till om någon spelade in föredraget (Canal 2nd opinion, White TV el dyl)?
Kunde ju vara kul att se/höra det i sin helhet.
Det spelades in, såväl första delen med Leif Lundberg (guru på kostdemokrati.se) som andra med Enby. Jag har inte sett att det lagts ut någonstans än. Däremot Lundbergs dragning i en tidigare version, där han visar samma bildspel och säger samma saker. Han är också knasig men inte i Enbys klass.

Här är en timme med Enby från ett annat tillfälle ifjol. Jag har snabbskummat och kunnat konstatera att många av bilderna han visar är desamma, och att åtminstone flera av sakerna jag hörde återkommer här.
https://www.youtube.com/watch?v=xLNG6RTgulA
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 26 nov 2015, 22:03

Hexmaster skrev:
skeptiskelars skrev:La du märke till om någon spelade in föredraget (Canal 2nd opinion, White TV el dyl)?
Kunde ju vara kul att se/höra det i sin helhet.
Det spelades in, såväl första delen med Leif Lundberg (guru på kostdemokrati.se) som andra med Enby. Jag har inte sett att det lagts ut någonstans än. Däremot Lundbergs dragning i en tidigare version, där han visar samma bildspel och säger samma saker. Han är också knasig men inte i Enbys klass.

Här är en timme med Enby från ett annat tillfälle ifjol. Jag har snabbskummat och kunnat konstatera att många av bilderna han visar är desamma, och att åtminstone flera av sakerna jag hörde återkommer här.
https://www.youtube.com/watch?v=xLNG6RTgulA

Jag bockar och tackar.
Hoppelunda kanske vi får se även hans nyligen avhållna föredrag på tuben åxå.

(Efter att ha läst ditt omdöme "r-b-d" om "Doktor" Erik Enby så ser jag verkligen fram emot den perattska "dokumentär"filmens premiär. Hitills har jag bara konsumerat Enbyfilm på tuben och på någon obskyr altis-sajt (2ndopinion, White-tv eller nåt i den stilen). Lyckligtvis tror jag att jag inte kommer att bli tvungen att åka till vare sig Göteborg eller Berlin, för jag tror inte att det perattska alstret om "Doktor" Enby någonsin kommer längre än till tuben......till besvikelse för alla som har crowdfundat och väntar sig att få ta del av all den ära, berömmelse och mediauppsmärksamhet som följer av galapremiärer på filmfestivaler )

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 12 dec 2015, 12:59

Hexmaster skrev:Några från VoF Göteborg besökte nyligen en föreläsning där Erik Enby berättade om hans föregivna upptäckter. Det var en mycket märklig dragning där vi fick se koagulerade blodkroppar, blandat skräp i blodproverna, bilder på mjölk och bilder på svamp (säger skogssvamp, för att poängtera de likheter han ser med cancer).

Han togs emot som en stor man. Efter hand som han pratade blev det mer och mer tydligt att han inte bara sitter inne med underliga idéer utan är direkt rubbad.

En av oss (inte jag) ska försöka skriva ett referat för Folkvett. Det kommer att bli en utmaning.
"Rubbad", tja, jag har just sett Insider från 2006 och är beredd att hålla med.
Fin replik:
".....tänk dig att det möglar i syltburken....."

http://www.tv3play.se/program/insider/2 ... start=true

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » sön 27 dec 2015, 13:05

skeptiskelars skrev:
Anders G skrev:När släpps biljetterna?
Inte definitivt tillkännagivet ännu, men enligt filmens hemsida finns i alla fall en målsättning om premiärtidpunkt:

"Ett mål är premiär på Göteborg Filmfestival antingen i januari 2016 eller januari 2017. Internationell premiär på filmfestivalen i Berlin i februari 2016 eller 2017."
Tyvärr Anders G. Filmen blir inte klar till januari 2016, men filmmakare Peratt tycks ha blivit mera flexibel ang premiärdatum, så du slipper nog vänta till jan 2017:
Saxat från H&K:s hemsida under rubriken "Humanism & Kunskap – Bokslut för 2015"
"Först gällde det att göra en trailer. De 10 000,- som den krävde kom in på en vecka. 150 000,- för att färdigställa en film på 50 minuter uppnåddes i början på december. Samtidigt hade filmen blivit dubbelt så lång. Innehållet och historien kräver det. Filmen är ännu inte helt klar och det var något av ett mission impossible att få den färdig till början av 2016. Vi siktar ändå på en premiär i Göteborg under första kvartalet."

Sedan återstår väl bara den lilla detaljen att få den placerad på filmfestivalen i Berlin :lol:

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 26 jan 2016, 13:07

Filmmakare Peratt har i sin Enbyfilm nu spelat in den rafflande scenen "Kalabalik i sjukhuskorridoren" och skriver följande på H&K:s sida:
Vi har ett par inspelningar kvar. Räknar med att filmen ska vara klar i mars med premiär innan sommaren.Det stora arbetet som vidtar är distribution och förberedelser av biografvisningar och sedan hur, när och var den ska visas i TV. Givet att det har blivit en långfilmsdokumentär gäller nya förutsättningar.Så fortsatt Crowdfounding (Donation) behövs för detta. Premiärdatum ännu ej fastslaget.
Det verkar inte bara ha varit kalabalik i någon sjukhuskorridor, utan även vad gäller premiärer och biografvisningar. Hade han tänkt att SF skulle distribuera eller ?
Filmfestivalerna i Gbg och Berlin verkar ha lagts åt sidan och det verkar vara osäkert inte bara när, utan även hur och var TV-premiären skall gå av stapeln.
Det blir bara snurrigare och snurrigare. TV-premiären skall väl ske i någon av TV4-gruppens kanaler enligt det "letter of intent" som skrivits (mest passande är väl TV 7 där filmmakarens polare Terry Evans redan huserar :-)), när är väl en berättigad fråga men HUR verkar rena snurren, en tv-premiär kan väl bara ske genom att någon tv4-kanal sänder skiten..........eller kanske vår gode filmmakare genom sitt hur här lämnar dörren öppen för en premiär utanför riktig TV, dvs på Canal 2nd opinion, WhiteTV, Peratts youtubekanal eller dylikt :-)

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » ons 27 jan 2016, 11:51

Kanske Sassersson kan dra lite i trådarna hos sina ryska vänner och den storartade filmen får sin premiär i RussiaToday? Men troligare är väl som du sa att det är TV7 som är mest troligt om man nu förutsätter en premiär i vanlig TV. Canal 2nd opinion verkar också hyfsat troligt med tanke på deras allmänna utbud av konspirationer och hälsoflumm.

Min personliga åsikt är att det som vanligt är Peratts högmod som går före hans fall. Han trodde nog på allvar att det skulle bli stor gala-premiär på både filmfestivaler och SF-biografer men nu har hans ambition mött verkligheten och fått sig en ordentlig törn. Därav det något fammlande brevet med uppmaningar om mer pengar.

Avslutningsvis måste jag ju säga att "Kalabalik i sjukhuskorridoren" låter spännande. Är det kanske en scen då Enby skräckslagen och svettig flyr genom en lång korridor med en skrikande pöbel efter sig som skäller som hundar och bär VoF tröjor? Peratts geniala subtilitet i hur han framställer sina åsikter, ni vet. :D
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 27 jan 2016, 21:45

Jonas_R skrev:Avslutningsvis måste jag ju säga att "Kalabalik i sjukhuskorridoren" låter spännande. Är det kanske en scen då Enby skräckslagen och svettig flyr genom en lång korridor med en skrikande pöbel efter sig som skäller som hundar och bär VoF tröjor?
Det är nog en bisarr episod som Enby återgav på tidigare omnämnt föredrag.

Så här beskrev han det, han som får Macchiarini att te sig som ett under av sanningsenlighet och professionalitet: Enby behövde prover för sin "forskning". Då åkte han till Sahlgrenska, knallade in på någon lämplig avdelning, letade rätt på en patient som verkade lida av den sökta åkomman, tog provet och åkte hem. Gick hur bra som helst. Han blev nöjd med provet också, så han åkte tillbaka för att ta fler. Då fanns patienten inte längre på plats. Istället stod där mediciniskt utbildad personal med bister uppsyn som undrade vad f*n han sysslade med. Handgemäng utbröt. Enby lyckades slå sig igenom, springa till sin bil och så när köra iväg, men greps i sista stund.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 27 jan 2016, 21:48

Hexmaster skrev: Det är nog en bisarr episod som Enby återgav på tidigare omnämnt föredrag.

Så här beskrev han det, han som får Macchiarini att te sig som ett under av sanningsenlighet och professionalitet: Enby behövde prover för sin "forskning". Då åkte han till Sahlgrenska, knallade in på någon lämplig avdelning, letade rätt på en patient som verkade lida av den sökta åkomman, tog provet och åkte hem. Gick hur bra som helst. Han blev nöjd med provet också, så han åkte tillbaka för att ta fler. Då fanns patienten inte längre på plats. Istället stod där mediciniskt utbildad personal med bister uppsyn som undrade vad f*n han sysslade med. Handgemäng utbröt. Enby lyckades slå sig igenom, springa till sin bil och så när köra iväg, men greps i sista stund.
Oj. För att uttrycka sig försiktigt. Blev det ingen rättslig påföljd för det där?

Låter ju både som intrång och framkallade av fara.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 03 feb 2016, 12:15

Filmmakare Peratt har nu lagt ut ett klipp med lite från scenen "Kalabalik i sjukhuskorridoren" på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=mWE_fltcHPw
Om övriga dramatiserade inslag i filmen är av lika usel kvalitet avs skådespeleri, regi och kameraföring, så lär man få stålsätta sig om man ska orka plåga sig igenom den.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » ons 03 feb 2016, 13:13

skeptiskelars skrev:Filmmakare Peratt har nu lagt ut ett klipp med lite från scenen "Kalabalik i sjukhuskorridoren" på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=mWE_fltcHPw
Om övriga dramatiserade inslag i filmen är av lika usel kvalitet avs skådespeleri, regi och kameraföring, så lär man få stålsätta sig om man ska orka plåga sig igenom den.
Men snälla rara. Det är ju som att se en skolpjäs uppsatt av en högstadieklass.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 14 mar 2016, 11:41

Det går framåt.
Filmmakare Peratt har nu knåpat ihop en affisch, pga filmens förväntade internationella segertåg kallar han den dock för "poster".
https://doktorerikenbyfilm.wordpress.com/poster/

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » mån 14 mar 2016, 14:55

skeptiskelars skrev:Det går framåt.
Filmmakare Peratt har nu knåpat ihop en affisch, pga filmens förväntade internationella segertåg kallar han den dock för "poster".
https://doktorerikenbyfilm.wordpress.com/poster/
Tyckte den var rätt snygg.

Är vansinnigt nyfiken på filmen.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 26 apr 2016, 14:51

Nu börjar det dra ihop sig.

"Filmen är nu till 99% klar. Det blir som sagt en lång långfilmsdokumentär. Men så spännande. De första som får se
filmen är granskare. De får kommande vecka på sig. Det kan säkert bli någon bild/textkorrigering men efter det så
är den klar. Sedan återstår överföring till olika medier för att kunna visa den även i biograf. Att rendera en
sådan här film kan ta flera dygn så när det tekniska är klart, då är vi redo att ta filmen på turné. /Tack alla
hälsar Börje Peratt"

Bara några veckor kvar till årets filmfest.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 29 apr 2016, 10:58

Anders G skrev:När släpps biljetterna?
Eftersom varken filmfestivaler, premiärbiografer, Bollywood eller Hollywood har stått i kö för att få visa det perattska mästerverket, så är jag rädd för att du själv måste följa med på filmens hem- eller facebooksida för info om biljettsläpp.

Det verkar som om filmmakaren själv inte [längre] räknar med någon större galapremiär utan har istället helt riktat in sig på visningar i mindre grupper.
För detta ändamål har facebookgruppen "Vi som vill sprida, visa, se "Läkaren som vägrade ge upp"" skapats.
https://www.facebook.com/groups/1145389 ... cation=ufi
Där kan intresserade tipsa om potentiella visningslokaler samt få info om var och när filmen ev kommer att visas, så jag rekommenderar alla intresserade att följa den för att få tips om var biljetter till denna filmhistoriska milstolpe står att finna .

Så får vi väl bara hoppas att Folkets hus-föreningar, bildningsförbund, kommuner, bibliotek och skolor inte låter sig luras att ställa visningslokaler till förfogande.
Gissningsvis så blir väl tuben den viktigaste -och förhoppningsvis enda- distributionskanalen.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 05 maj 2016, 11:45

Gala-urpremiär på bio Viktor, Filmhuset, Stockholm, tisd. 24 maj kl 15:00.
Biljettpris 100 pix hos tickster, onumrerat.

(Dock lite för simpelt för min exklusiva smak. Jag väntar nog till filmfestivalen i Berlin nästa år med att se denna filmiska milstolpe.) ;-)

Skriv svar