Lite errata:
Eftersom jag hittills bara litat på mitt minne har jag i denna tråd och den andra hävt ur mig en del fel som jag upptäcker nu när jag börjar intressera mig igen. Den sista Dirty Harry kom inte ut 1985, utan 1988. Inte för att det är relevant på något sätt, det var bara jag som undrade om magnumrevolvrar var extra poppis då.
Sedan sa jag att enbart fyra walkie-talkieobservationer kom in innan Holmér efterlyste flera. Det verkar ha varit fler observationer men jag har inte lyckats ta reda på hur många i några vettiga källor. Däremot tror man att ett meddelande sändes via CB-radio och inte vanlig polisradio om att Palme var skjuten. Det var nämligen en journalist (inte Kranz!) som snappade upp det. Enligt en artikel ska amerikanska ambassaden i Stockholm påstått det var ovanligt mycket radiotrafik på mordkvällen och att detta upphörde efter mordet: http://www.dt.se/slakt-o-vanner/fira-o- ... i-tanzania
Nåja. Men ett enstaka CB-meddelande skulle åtminstone kunna förklara en annan anekdotisk uppgift, den att personal på SöS fick ett telefonsamtal från Italien ett par minuter efter mordet som frågade om Palme var skjuten. Hur man kan veta att det inte var någon som ringde från rummet intill vet jag inte, men det är fullt möjligt att förklara även utan halsstarriga teorier då CB-radio beroende på väderlek och årstid kan nå långa avstånd (ibland lättare än korta). Idag är det mest östeuropeiska åkerier o.dyl som CB-entusiaster får in via "skip", då kanske det var vanligare i Italien (27 MHz var ö.h.t. mycket vanligare förr och SSB var ovanligare). Det räcker som sagt med att en polis av någon anledning valt att använda CB-radio vid ett tillfälle för att förklara detta, men som bekant: innan ett fenomen ö.h.t. ska "förklaras" så behöver det etableras att det är sant. Telefonsamtal från Italien får anses vara väldigt osäkert och att Voice of America berättade om mordet är föga märkligt. Däremot har jag inte hittat något som styrker att USAs ambassad skulle ha meddelat något om ökad radiotrafik. Och det enstaka CB-meddelandet som journalisten hörde i sin scanner är ju hans egna uppgifter.
Sedan påstod jag att Pettersson var med i en dokumentär strax innan mordet. Nej, han var statist (spelade pundare, tror jag. Säkert en väldigt kompetent tolkning av denna lovande skådespelare!

Edit: styckesindelning, felformulering.