Dûrion Annûndil skrev:manifesto skrev:1. De med stor tilltro till NASA et. al. utgår ifrån att eventuella tecken på ET i så fall borde ha rapporterats till allmänheten. Förväntningar ---> perception = inga konstigheter.
2. De med låg eller ingen tilltro till NASA et. al. utgår ifrån att eventuella tecken på ET i så fall INTE har rapporterats till allmänheten. Tvärtom så har i så fall dessa dolts i så stor utsträckning som möjligt. Förväntningar ---> perception = konstigheter.
Varför måste alla människor nödvändigtvis ha några åsikter om NASA (eller ens amerikanska myndigheter) starka nog att påverka dem på det här sättet?
Det har jag redan förklarat. Litar man på NASA et. al. så är det en garanti för att eventuella artificiella strukturer på månen i så fall skulle ha rapporterats till allmänheten. Litar man INTE på NASA et. al. så frånvaron av sådana rapporter inte ett argument mot att eventuella artificiella strukturer på månen faktiskt finns där.
Det här i sin tur påverkar naturligtvis perceptionen hos BÅDA grupperingarna. Återigen, det här är EN möjlig bidragande orsak till diskrepansen i perception mellan det här forumets deltagare och secureteam10's deltagare.
Dûrion Annûndil skrev:manifesto skrev:Det är främst i de fall observatören inte ser något ovanligt alls som man kan tala om perceptuell blindhet. Ser man inget alls så behöver man heller inte ta ställning till i vilken utsträckning de ser artificiella/konstgjorda ut samt tillsist om de verkligen kan vara det.
Eller så finns det helt enkelt inget att se.
Ditt resonemang har en problematisk logik. Det låter ungefär som att alla som vid frågan "Är du alkoholist?" svarar nekande måste antas vara alkoholister levande i förnekelse.
Nej, jag talar fortfarande om den dramatiska skillnaden i perception mellan det här forumets deltagare och secureteam10's deltagare samt vad som kan vara möjliga skäl till den skillnaden.
Dûrion Annûndil skrev:manifesto skrev:Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Oavsett intresse för rymden så är väl tilltron/misstron till de organ som är satta att ta reda på vad som finns där ute avgörande för om man tror att eventuella tecken på ET i så fall har rapporterats?
Nej, det är inte sammankopplat. Och det är inte bara amerikanska myndigheter som letar efter ET. Man kan misstro amerikanska myndigheterna utan att tro att de för den skull gömmer utomjordingar. Man kan tro att utomjordingarna döljer sig för ALLA. Etc...etc.
Jo, det är sammankopplat. Litar du inte på de som är satta att ta reda på hur något förhåller sig så påverkar det naturligtvis din uppfattning om hur detta något faktiskt förhåller sig. Det i sin tur torde påverka din perception av möjliga förhållanden.
Dûrion Annûndil skrev:manifesto skrev:Min spontana perception var att strukturerna sticker ut från övriga terrängen på ett sätt som ser onaturligt/artificiellt ut.
Det kan väl lika gärna vara en inlärd tolkning av dina synintryck?
Absolut, det är precis det jag säger.
Dûrion Annûndil skrev:manifesto skrev:Att de i vissa fall ser ut som att de är helt räta (översta strukturen) och att vinkeln i den strukturen som ser ut som ett upphöjt "L" inte är helt rät, men att dess form ser ut som ett "L" från topp till marken och att det ser konstgjort ut.
Att det ser konstgjort ut är som sagt en tolkning som kan vara mer beroende på dina erfarenheter.
Precis som motsatsen, uppfattningen att det inte ser konstigt ut.
Dûrion Annûndil skrev:manifesto skrev:Så du menar att de som vet att strukturerna ifråga inte är artificiella heller inte tycker att de ser artificiella ut? Hur vet de det?
Jag tror man kan lära sig vad som ser artificiellt ut. Sen kan man ta reda på om det verkligen är artificiellt eller om man bara såg fel.
Om vi tar exemplet med det som ser/såg ut som ett ansikte på Mars. Vi som i det här fallet litar på NASA et. al. har nu "lärt" oss att utseendet i bilderna var/är missvisande, men ger det samtidigt att det inte längre ser ut som ett ansikte?
Dûrion Annûndil skrev:manifesto skrev:Min poäng är att oavsett HUR respektive förväntningar har uppstått så påverkar de perceptionen. Om dessa förväntningar i sin tur är mer eller mindre väl förankrade i den s.k. objektiva verkligheten är en annan fråga.
Så vanliga människor ändrar sig aldrig, reflekterar inte, har inga motstridiga tankar om saker och ting, blir aldrig överaskade, och ansluter sig till endast en av två definitioner av verkligheten?
Jag talar fortfarande om det som jag uppfattar som en hårt polariserad uppfattning/perception mellan det här forumet och secureteam10's kanal. Och, jag försöker att visa på underliggande faktorer som dikterar den skillnaden.