Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
manifesto

Re: Mordet på Olof Palme

Inlägg av manifesto » sön 18 feb 2018, 20:48

Whey skrev:Bäst att svara på varför är nog han själv, varför inte fråga honom?
Eller skriva om vad du finner för anledning att ifrågasätta hans senfärdigheter
Det var en illa dold retorisk fråga ställd till dig. Det var du som postade citatet som del i ditt anförande (densitet) om Pettersson som trolig gärningsman.

Är Dahlsten trovärdig här, menar du? Om så, varför kläcker han ur sig det här långt efter rättegången mot Pettersson och inte innan?
War is peace.

Användarvisningsbild
Whey
Kontakt:

Inlägg av Whey » sön 18 feb 2018, 22:33

manifesto skrev:
Det var en illa dold retorisk fråga ställd till dig. Det var du som postade citatet som del i ditt anförande (densitet) om Pettersson som trolig gärningsman.

Är Dahlsten trovärdig här, menar du? Om så, varför kläcker han ur sig det här långt efter rättegången mot Pettersson och inte innan?
-Sakinnehållet i det han skriver verkar vara tillförlitlighet enligt honom själv.
För att kunna bedöma när han kläcker ur sig något, resp när han blir publicerad måste det vara känt och någon sådan information har jag inte. Inte heller känner jag till något om beteendeflödena i hans topologiska avgöranden eller när han fick fullständig kännedom om det han presenterar som fakta.
Bild
När han kläcker och ägget presenteras, liksom när hen själv blir mogen att presentera sin bördiga fågel är okänt för mig så ett svar här blir väl ändå rena omeletten? och detta vet du väl redan? Tror dock inte spontant att det ruvar en fågelskrämma i motivet gör du?

Snarare en påfågel vars fjädrar vi icke ögnat, men fasan ger mig en känsla och en fågel. Jag dock också att mördaren hade pippi på något. Men återigen vad jag tror är nog inte speciellt relevant för mordet på Olof Palme.
Bild
Jag lider av avsevärd informationsbrist...

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 19 feb 2018, 01:42

Whey skrev:
manifesto skrev:

-Sakinnehållet i det han skriver verkar vara tillförlitlighet enligt honom själv.
För att kunna bedöma när han kläcker ur sig något, resp när han blir publicerad måste det vara känt och någon sådan information har jag inte. Inte heller känner jag till något om beteendeflödena i hans topologiska avgöranden eller när han fick fullständig kännedom om det han presenterar som fakta.
Bild
När han kläcker och ägget presenteras, liksom när hen själv blir mogen att presentera sin bördiga fågel är okänt för mig så ett svar här blir väl ändå rena omeletten? och detta vet du väl redan? Tror dock inte spontant att det ruvar en fågelskrämma i motivet gör du?

Snarare en påfågel vars fjädrar vi icke ögnat, men fasan ger mig en känsla och en fågel. Jag dock också att mördaren hade pippi på något. Men återigen vad jag tror är nog inte speciellt relevant för mordet på Olof Palme.
Bild
Jag lider av avsevärd informationsbrist...
Jag fick intrycket att du satt på information med stor, ”densitet”?
War is peace.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 19 feb 2018, 09:12

Whey skrev:
Matte skrev:
Pettersson har bedömts som en av Sveriges bästa skådespelare av en expert på just skådespelare,
Klarlagt är att han mordkvällen suttit och supit på spelklubben. Men han kunde utnyttja sin skådespelartalang och spela nykter :) Eftersom inte ett enda av över tjugo vittnen uppfattade mördaren som spritpåverkad. Imponerande skådespelarprestation av en som tryckt i sig ett helrör vodka!

Skämt åsido är CP den kanske minst sannolike gm av de som förekommit i utredningen. Skälen till det har vi redan gått igenom. Rykten om bekännelser hit och dit som florerat i kvällspressen bör man inte fästa något avseende vid. Publiceringen av sådana andrahandsuppgifter som Dahlsten kommer med är ett lågvattenmärke. Och bevakningen av mordutredningen tillhör knappast den ärorikaste presshistorien för DNs del.

Mer än hundra personer har erkänt mordet, så kandidater saknas knappast. Hypoteserna om tänkbar mördare är ungefär lika många. Att CP skulle ha städslats som hit-man av Tingström tillhör avdelningen stolleteorier. Möjligen en positiv bieffekt är att dessa fått en del kändisar och halvkändisar (Pelle Svensson, Gert Fylking, m fl) att avslöja sig som de narrar de är.
Världsrekordhållaren för promillehalt i blodet var länge en svensk kvinna som togs vid bilen, hon hade en promillehalt så extrem att det krävt dekader av träning och tillvänjning till att klara. Så övning ger färdighet, CP verkar i hög grad vara drog intresserad för att balansera sig själv, att han av Narkotikaspanarna döpts till "Löparen" visar att han bitvis haft för vana att springa till och från positioner i området. Han är bekant med det han gör. Så supa knarka och löpa förefaller vara normalt beteende i de krokarna. Även dödat i kvarteret tidigare. En träff och en miss är hans resultat av skjutandet, i mitt tycke så är det svårt att dra några större slutsatser kring den lilla serien.

Att det var dåligt med reaktioner på alkohollukt med mera kan ha att göra med att det intrycket hamnade i skymundan av andra intryck vilka måhända efterlämnade ett starkare minne från kvällen. Just den aftonen tror jag många själva luktade en hel del dessutom och var måhända lätt runda under fötterna.

Har sett Leif GW Persson och hans teoretiserande om polis säkerhetstjänst spår, liksom argumenten för detta, och det förefaller vara bitvis vettiga iakttagelser om rimliga grunder att ett mord på en politiker har politiska motiv. Detta har jag inte på något vis lyckats berätta statistiskt.... Att vara kritisk är enkelt men att presentera en hållbar teori är svårare.

Om CP är den osannolikaste ge mig gärna någon sannolikare ... liksom grunderna till det. Jag är inte på något vis en expert på palmemordet så om CP är stolleteorier ge mig det bästa du har av vad som är fakta och vetenskap...

http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Ögonvittnen Palmemordet

https://moparkivet.wordpress.com/dokume ... nesforhor/
Mop arkivet om mordet på Olof Palme
Du svamlar om alkohollukt - det krävs inte mycket för att notera spritpåverkan. Jag vet det av egen erfarenhet från att ha jobbat en del med alkisar och blandmissbrukare. Att en pundare går omkring med en puffra på nära halvkilot är ganska osannolikt. Kommer han över en sådan säljer han den för att få cash till sitt missbruk.

CP hade dödat tidigare och då ska man komma ihåg att det rörde sig om ett dråp i samband med ett våldsamt handgemäng. Inget av vittnesutsagorna ger vid handen någon affekt från gärningsmannens sida. CP var känd, inte bara för sin våldsamhet, utan också för sin oberäknelighet och bristande impulskontroll. Det var det senare som var det stora problemet i hans liv - också som kriminell.
Det är inte bara det att hans profil som inte stämmer med en tänkbar gärningsman utan det finns en rad andra omständigheter; två av varandra oberoende vittnen gav honom alibi, klädseln stämmer inte med den CP brukade bära, ett vittne som framträder och säger att den flyende inte är Pettersson (han känner CP), telefonavlyssning som indikerar nada om koppling till mordet. Bara för att nämna några.

Som profil för en ensam gm stämmer i så fall den s k 33 åringen bättre. En både intelligent och välorganiserad person med dokumenterat palmehat. Ljög för polisen, bl a om sin vapenvana. Det som talar mot denne är å andra sidan att han aldrig visat några våldsamma tendenser.

Själv tror jag som sagt inget om gm. Manifestos hypotes är fullt tänkbar - polisens agerande under mordnatten är förenligt med att SÄPO hyste misstankar om agerande från CIA eller annan främmande makts agenter. Rörde det sig om en ensam gärningsman måste det ha varit en mer disciplinerad person än en berusad pundare känd för sin oberäknelighet. I vilket fall fick mordet följder som om det var ett statsmord.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Whey
Kontakt:

Inlägg av Whey » mån 19 feb 2018, 16:15

Matte skrev:
http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Ögonvittnen Palmemordet

https://moparkivet.wordpress.com/dokume ... nesforhor/
Mop arkivet om mordet på Olof Palme
Du svamlar om alkohollukt - det krävs inte mycket för att notera spritpåverkan. Jag vet det av egen erfarenhet från att ha jobbat en del med alkisar och blandmissbrukare. Att en pundare går omkring med en puffra på nära halvkilot är ganska osannolikt. Kommer han över en sådan säljer han den för att få cash till sitt missbruk.
Ja försäljning av vapen för att köpa grejor låter logiskt, men inte om han anser att vapnet är något som försäkrar honom om grejor han anser sig behöva. Det är här i detta synnerligen lilla fältet CP kan anses vara professionell och en professionell missil. och om CP har bestämt sig tidigare så kommer han nog inte att ändra sig. men han går upp jämsides och pratar med målbilden och ändrar sig inte alls. Triggern samma som som vid bajonett handling. Fast nu är det inte känslomässigt utan professionellt för att vedergälla en skuld till en vän eller kanske något han förväntade sig bli belönad för. (vilket naturligtvis är mina egna gissningar)

En van alkoholkonsument behöver inte alls märkas så speciellt tydligt en kväll när många har druckit och den vane är bäst på att dölja det. Tillsammans med amfetamin skapar det nog mest en bild som kräver ett tränat öga för att se.

CP hade dödat tidigare och då ska man komma ihåg att det rörde sig om ett dråp i samband med ett våldsamt handgemäng. Inget av vittnesutsagorna ger vid handen någon affekt från gärningsmannens sida. CP var känd, inte bara för sin våldsamhet, utan också för sin oberäknelighet och bristande impulskontroll. Det var det senare som var det stora problemet i hans liv - också som kriminell.

Stämmer bra, men handgemänget var slut och bråket avstannat när en av de två kombattanterna som slagits med CP sparkar till kassen han köpt som presenter till sina kära, det är där han tänder utav helvete. Innan han dödar säger han vad han ska göra.

Oberäknelig innebär oberäknelig och även inkludera något som inte går att ta för helt givet i en profilbild som beräkneligt.
-Tillgång till vapen motiv
-Umgänge med några av de personer vilka har hanterat den speciella batch av ammo Palme mördades med
Bild
Är också saker vilka kan ingå i viktningen av en brottsnära profil där tillfället gör tjuven.
https://www.expressen.se/nyheter/har-er ... lof-palme/

ja det finns ett vittne som säger sig ha sett mördaren men inte dennes ansikte, han kände dock inte CP men kände till honom. Han kände inte igen CP där han stod mellan bodarna och det är något som kan tala emot CP som gärningsman, tillsammans med det som kan tala för.

Har inte lyckats med att finna densiteten för andra gärningsmän. Och ingen tycks ha brytt sig om att presentera den heller på något vis som jag kan begripa tyngden med, kanske är jag för dum för politiska där mördarna har en profil som alla lätt kan fastställa och allt löper enligt logiska banor som alla alltid kan se eller tvärtom.

Användarvisningsbild
Whey
Kontakt:

Inlägg av Whey » mån 19 feb 2018, 16:34

manifesto skrev: Jag fick intrycket att du satt på information med stor, ”densitet”?
Självklart kan jag bara uttala mig om den densitet jag känner till och vad som är störst i det urvalet, Vid foten av Palmemordet känner jag mig ganska dum och är nog inte helt ensam om det.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 19 feb 2018, 22:05

Whey skrev:
manifesto skrev: Jag fick intrycket att du satt på information med stor, ”densitet”?
Självklart kan jag bara uttala mig om den densitet jag känner till och vad som är störst i det urvalet, Vid foten av Palmemordet känner jag mig ganska dum och är nog inte helt ensam om det.
Jag är heller inte speciellt insatt i mordet på OP, men jag fick intrycket att du var det. Lägg fram dina alster i MOP-tråden på Flashback och du får direkt respons från mycket kunniga skribenter.

Garanterat.
War is peace.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 21 feb 2018, 16:55

Whey skrev:En van alkoholkonsument behöver inte alls märkas så speciellt tydligt en kväll när många har druckit och den vane är bäst på att dölja det. Tillsammans med amfetamin skapar det nog mest en bild som kräver ett tränat öga för att se.
Vad har fått dig att tro det?
Whey skrev:Oberäknelig innebär oberäknelig och även inkludera något som inte går att ta för helt givet i en profilbild som beräkneligt.
-Umgänge med några av de personer vilka har hanterat den speciella batch av ammo Palme mördades med
En logisk saltomortal i den högre skolan. Pundaren känd för sin oberäknelighet blir på mystisk väg professionell och utför med kall beräkning något som kan beskrivas som en avrättning.

Du fick ett gott råd av manifesto; utveckla dina teorier i Flaschback och du får intressanta genmälen från kunniga personer och även från djärva teoretiker som föreslår t ex Mårten Palme, Hans H och Ted Gärdestad som gärningsperson.

Uppdrag Granskning inleder nu en serie där dom granskar polisens agerande. De första delarna finns redan på SVTPlay.

https://www.svtplay.se/video/17047438/u ... vsnitt-9-2

Vi verkar få ett frågetecken uträtat - ett som också Granskningskommissionen pekade på - hur i hela friden kom CP öht in i utredningen?

Vad som framstår som klart är att den nu avlidne åklagaren Helin ljög- inte bara för pressen angående Lisbeths vittnesmål - utan också i rätten om att polisen lockade med miljonbelöningen för att få banditkolleger att sätta dit CP.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » ons 21 feb 2018, 20:31

Matte skrev:En logisk saltomortal i den högre skolan. Pundaren känd för sin oberäknelighet blir på mystisk väg professionell och utför med kall beräkning något som kan beskrivas som en avrättning
Vad exakt består det professionella i? Att stå och vänta på sitt offer, fullt identifierbar, vid ett upplyst skyltfönster? Att sätta en kula i ryggen på någon från två meters håll? Att missa den andra kulan från samma avstånd? Att inte döda det enda vittne (Lisbeth) som ser hans ansikte på nära håll? Han drog ju inte ens ner en huva över ansiktet när han gick till aktion. Man kan säga mycket om palmemordet och huruvida det var CP som var den troliga mördaren eller inte. Men jag kan inte på något sätt se att gärningsmannen var proffsigare än en Mark David Chapman, John Hinckley Jr, Mehmet Ali Agca eller Sirhan Sirhan.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 21 feb 2018, 20:43

Spito skrev:
Matte skrev:... eller Sirhan Sirhan.
Han kan omöjligt ha mördat RFK.

Edit:
Mark David Chapman, John Hinckley Jr, Mehmet Ali Agca
Har samtliga haft minst sagt skumma kopplingar till olika säkerhetstjänster, där CIA som vanligt mer än skymtar i bakgrunden.
War is peace.

Användarvisningsbild
Whey
Kontakt:

Inlägg av Whey » ons 21 feb 2018, 23:35

Matte skrev:
Whey skrev:En van alkoholkonsument behöver inte alls märkas så speciellt tydligt en kväll när många har druckit och den vane är bäst på att dölja det. Tillsammans med amfetamin skapar det nog mest en bild som kräver ett tränat öga för att se.
Whey skrev: Bristen på överskottsenergi vilken används till behavioristiska analyser av medmänniskors fyllegrad en kväll när många är mer eller mindre fulla. En van drinkare behöver inte se full ut och med amfetamin stimulering kan det nog döljas än mer.

Oberäknelig innebär oberäknelig och även inkludera något som inte går att ta för helt givet i en profilbild som beräkneligt.
En logisk saltomortal i den högre skolan. Pundaren känd för sin oberäknelighet blir på mystisk väg professionell och utför med kall beräkning något som kan beskrivas som en avrättning.
En oberäknelig person är oberäknelig, det är ganska enkelt, vilket i sak innebär att personen ibland är beräknelig fastän du inte kan räkna ut när.

Om Pettersson nu planerade mordet så skulle det sannolikt rinna ut i sanden pga av låg planeringsförmåga på lång sikt, men också kunna förverkligas om han har vapnet och tillfället. Inte sannolikt som helhet att han ska träffa på Palme, bara sannolikt om han träffar på Palme med möjligheten att göra det han planerat. Inte så mycket svårare än så.
Bild

Det är inte speciellt svårt att döda någon rent tekniskt men alla kan inte göra det av andra orsaker. Att träffa med ett skott och missa med ett ger en 50% träffbild, jag vet inte vad som går att utläsa av det riktigt och med vilken säkerhet. Vad som är proffsigt och inte är en tolkning av de fåtal data som är kända.

UG ger dock en ganska kass bild av ett rättssystem vilket behöver ses över. Att CP säger buh och bäh är iofs inget nytt men det förklarar inte vad som verkar vara ett behov av att tala ut med Mårten Palme. Att det skulle vara ett professionellt val av ammunition och vapen är intressant som hypotes, vilket gör att om det var känt även bland professionella mördare så skulle de professionella mördarna som inte vill se ut som proffs att undvika att se professionella ut och därmed visa vad riktig proffsighet är dvs svårberäknat som fint. Summa sumarum: Det är inte så lätt att säga bu eller bäh på de få detaljerna som är kända.

Christer Petterssons önskan om ett möte med Mårten Palme tror jag inte bygger på en önskan om att få se en ekat på speed & Eller att oförhappandes finna Andrea Rossi helt naken i ett vattenfall. Inte heller att bara springa mellan mediala pyntare såsom en monetärt betingad gåsleverproletär
Bild
Utan kan i min värld snarare bero på att han vill lämna ett rent hus med att erkänna vad han gjort, till herren gud såsom i himmelen bor. Måhända han har skådat hettan och ljuset?

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 22 feb 2018, 01:16

Whey skrev:
Matte skrev:
Whey skrev: Bristen på överskottsenergi vilken används till behavioristiska analyser av medmänniskors fyllegrad en kväll när många är mer eller mindre fulla. En van drinkare behöver inte se full ut och med amfetamin stimulering kan det nog döljas än mer.

En oberäknelig person är oberäknelig, det är ganska enkelt, vilket i sak innebär att personen ibland är beräknelig fastän du inte kan räkna ut när.

Om Pettersson nu planerade mordet så skulle det sannolikt rinna ut i sanden pga av låg planeringsförmåga på lång sikt, men också kunna förverkligas om han har vapnet och tillfället. Inte sannolikt som helhet att han ska träffa på Palme, bara sannolikt om han träffar på Palme med möjligheten att göra det han planerat. Inte så mycket svårare än så.

Det är inte speciellt svårt att döda någon rent tekniskt men alla kan inte göra det av andra orsaker. Att träffa med ett skott och missa med ett ger en 50% träffbild, jag vet inte vad som går att utläsa av det riktigt och med vilken säkerhet. Vad som är proffsigt och inte är en tolkning av de fåtal data som är kända.

UG ger dock en ganska kass bild av ett rättssystem vilket behöver ses över. Att CP säger buh och bäh är iofs inget nytt men det förklarar inte vad som verkar vara ett behov av att tala ut med Mårten Palme. Att det skulle vara ett professionellt val av ammunition och vapen är intressant som hypotes, vilket gör att om det var känt även bland professionella mördare så skulle de professionella mördarna som inte vill se ut som proffs att undvika att se professionella ut och därmed visa vad riktig proffsighet är dvs svårberäknat som fint. Summa sumarum: Det är inte så lätt att säga bu eller bäh på de få detaljerna som är kända.

Christer Petterssons önskan om ett möte med Mårten Palme tror jag inte bygger på en önskan om att få se en ekat på speed & Eller att oförhappandes finna Andrea Rossi helt naken i ett vattenfall. Inte heller att bara springa mellan mediala pyntare såsom en monetärt betingad gåsleverproletär

Utan kan i min värld snarare bero på att han vill lämna ett rent hus med att erkänna vad han gjort, till herren gud såsom i himmelen bor. Måhända han har skådat hettan och ljuset?
Eller så var det så enkelt som att han ville förklara för Mårten ansikte mot ansikte att han var oskyldig till mordet.

Du kan spekulera dig blå, men det är fortfarande så att det inte finns några hållbara bevis mot Pettersson. Trots ”världens mest omfattande mordutredning” och därpå följande förundersökning och rättegångar. Däremot finns det en växande trave bevis för att han utsågs till lämplig patsy i brist på annat. Att det inte finns någon annan misstänkt gärningsman är givetvis inget argument för att P liksom är den som liksom eh ... är ”mest” misstänkt och därmed eh den som troligast begick mordet ... eh liksom.

På tal om logisk akrobatik nämnd ovan.
War is peace.

Användarvisningsbild
Whey
Kontakt:

Inlägg av Whey » tor 22 feb 2018, 09:01

manifesto skrev: Du kan spekulera dig blå, men det är fortfarande så att det inte finns några hållbara bevis mot Pettersson. Trots ”världens mest omfattande mordutredning” och därpå följande förundersökning och rättegångar.
Hur vet du att det inte finns några hållbara bevis mot Christer Pettersson?
Den enda som kan yttra sig om det som ett faktum är den som vet var de hållbara bevisen för mordet på Olof Palme finns är den som vet var alla bevis finns + andra underrättade... Uttalandet sätter dig i centrum för mordutredningen då enbart mördaren och dennes eventuellt allierade kan veta något sådant. Det kan finnas en rad hållbara bevis åt en massa håll i alla mordutredningar men att de inte presenterats öppet betyder inte att de inte finns, bara att de inte återfunnits.
Däremot finns det en växande trave bevis för att han utsågs till lämplig patsy i brist på annat. Att det inte finns någon annan misstänkt gärningsman är givetvis inget argument för att P liksom är den som liksom eh ...
Ja, och detta hoppas jag man går till botten med att försöka frama honom, samtidigt som man givetvis undersöker den som förefaller mest misstänkt djupast.
Frontstyrning underlättar den verkliga akrobatiken oavsett om det gäller flygplan eller improviserade handlingars minutiösa skådespelare, från saltomortal till mortal. Det kan också göra den improviserade mer talangfull att agera lyckat på kort sikt, men blottar också lagen om stall och lagg i himmelen, rent aeronautiskt.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 22 feb 2018, 10:55

Whey skrev: Hur vet du att det inte finns några hållbara bevis mot Christer Pettersson?
Manifesto får självklart svara för sig själv, men här ägnar du dig åt meningslös semantik. Inga hållbara bevis har presenterats mot Pettersson. Varken i rätten eller någon annanstans! Så enkelt är det. Det blir spännande att följa fortsättningen på UG och se hur polisen gick konkret gick till väga för att fixa ett åtal mot CP. Dina övriga spekulationer med en uppsjö av ad hoc hypoteser är inte mindre meningslösa och jag kan därför inte se någon vits med att vidare kommentera dem.
Spito skrev:
Matte skrev:En logisk saltomortal i den högre skolan. Pundaren känd för sin oberäknelighet blir på mystisk väg professionell och utför med kall beräkning något som kan beskrivas som en avrättning
Vad exakt består det professionella i? Att stå och vänta på sitt offer, fullt identifierbar, vid ett upplyst skyltfönster? Att sätta en kula i ryggen på någon från två meters håll? Att missa den andra kulan från samma avstånd? Att inte döda det enda vittne (Lisbeth) som ser hans ansikte på nära håll? Han drog ju inte ens ner en huva över ansiktet när han gick till aktion. Man kan säga mycket om palmemordet och huruvida det var CP som var den troliga mördaren eller inte. Men jag kan inte på något sätt se att gärningsmannen var proffsigare än en Mark David Chapman, John Hinckley Jr, Mehmet Ali Agca eller Sirhan Sirhan.
Om de senares kapacitet har jag ingen kunskap om, men en kort kommentar till de övriga punkterna.

Att sätta en kula i ryggen i diagonal riktning innebär att maximera sårbanans storlek och kan tyda på professionalism. Om Lisbeth sett hans ansikte vet vi inte med säkerhet, heller inte om det bar någon lättare maskering. Vad som var målet med skott nr 2 vet vi inte. Inget skrikande eller viftande eller fumlande med vapnet i den kalla blåsten, ingen tvekan om flyktväg och ett hölstrande av vapnet tyder på att det rör sig om en rätt välorganiserad person. Det krävs ett visst mått av sinnesnärvaro för att genomföra en planerad dödsskjutning. Inga jämförelser i övrigt, men vid förra statsmordet - på Gustav III - klarade Anckarström inte av att genomföra sin plan. Han bar två laddade pistoler, men saknade kylan att avfyra ett andra skott för att avsluta mordet. Och då ska man komma ihåg att det handlade om en yrkesmilitär med vapenvana.

K. Marx

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 22 feb 2018, 16:00

Whey skrev:
manifesto skrev: Du kan spekulera dig blå, men det är fortfarande så att det inte finns några hållbara bevis mot Pettersson. Trots ”världens mest omfattande mordutredning” och därpå följande förundersökning och rättegångar.
Hur vet du att det inte finns några hållbara bevis mot Christer Pettersson?
Den enda som kan yttra sig om det som ett faktum är den som vet var de hållbara bevisen för mordet på Olof Palme finns är den som vet var alla bevis finns + andra underrättade... Uttalandet sätter dig i centrum för mordutredningen då enbart mördaren och dennes eventuellt allierade kan veta något sådant. Det kan finnas en rad hållbara bevis åt en massa håll i alla mordutredningar men att de inte presenterats öppet betyder inte att de inte finns, bara att de inte återfunnits.
Jag har inte tagit del av några hållbara bevis för att P sköt OP. Har du?
Däremot finns det en växande trave bevis för att han utsågs till lämplig patsy i brist på annat. Att det inte finns någon annan misstänkt gärningsman är givetvis inget argument för att P liksom är den som liksom eh ...
Ja, och detta hoppas jag man går till botten med att försöka frama honom, samtidigt som man givetvis undersöker den som förefaller mest misstänkt djupast.
Så att polisutredningarna och förundersökningarna bevisligen fabricerade ”bevis” mot P är enligt dig inte en säker indikation på att P var oskyldig till mordet? Varför annars fabricera?
Frontstyrning underlättar den verkliga akrobatiken oavsett om det gäller flygplan eller improviserade handlingars minutiösa skådespelare, från saltomortal till mortal. Det kan också göra den improviserade mer talangfull att agera lyckat på kort sikt, men blottar också lagen om stall och lagg i himmelen, rent aeronautiskt.
Det är nog ingen som påstår att mordet INTE kan ha utförts av en ensam knäppgök som s.a.s. tog tillfället i akt när möjligheten yppade sig. Men, det finns som sagt fortfarande inget bevis för att det var så och än mindre att det i så fall var Christer Pettersson.

Tvärtom så har ju just han frikänts från varje misstanke i högsta rättsliga instans och det trots en mängd försök från både polis och åklagare att fabricera bevisning mot honom.

Vad saknar du? En tatuering?
War is peace.

Skriv svar