Så, varför skrev du då ”delstatliga”, enbart?Dûrion Annûndil skrev: ↑tis 01 jan 2019, 23:34Ja sannolikt de också. Deras syfte är ju att främja sin standard.manifesto skrev:Endast delstatliga? Inte till var och en av de organisationer som tillsätts att genomföra forensiska brandtekniska utredningar? Inte federala sådana?Dûrion Annûndil skrev:Till delstatliga brandebekämpningsmyndigheter gissningsvis?
Menar du att nationella riktlinjer och rekommendationer måste vara formellt antagna av i det här fallet, NIST, om dessa ska ha någon betydelse för hur en forensisk brandteknisk utredning lämpligen genomförs?Det är en intressant fråga. Vilka var de federalt antagna riktlinjerna för NIST år 2001?Menar du att det fanns konkurrerande nationella organisationer vars riktlinjer och rekommendationer stod i strid med varandra, när det kommer till hur forensiska brandtekniska utredningar bör genomföras?
Återigen, argumentet är inte att NFPA ”dikterade” nationell standard. Argumentet är att National Fire Protection Association rekommenderar att bränder ALLTID BÖR undersökas med avseende på explosiver och former av termit om det är fråga om High Order Damage. Reservationslöst. Och att var och en som kritiserar NIST för att man inte genomförde sådan tester/undersökningar har stöd i samma rekommendationer.Men inte med hänvisning till NFPA, eftersom de inte dikterade federal standard. Vilket då öppnar för att det alltså inte är så självklart.manifesto skrev:Återigen det jag säger att:
1. Var och en som menar att NIST självklart borde ha testat för sprängmedel/explosioner och former av termit/extrema temperaturer har stöd i nationell standard så som den såg ut vid tiden för deras utredning.
Dvs, om du insisterar på att NIST gjorde rätt i att inte genomföra sådana tester och undersökningar så ifrågasätter du samtidigt NFPA och det vettiga i dess rekommendationer.
Gör du det?
1. NIST’s argument för att INTE testa för sagda material/effekter motsägs av National Fire Protection Associations rekommendationer vid tiden för dess utredning = det primära förhållandet.Frågan är fortfarande hur aktuell var NPFA:s rekommendationer för NIST år 2001? Det verkar vara relevant för att kunna bedöma huruvida NIST kan anklagas för att ha struntat i deras rekommendationer.manifesto skrev:2. Att NIST inte kände till den här standarden är trams eftersom man utgjorde och utgör en av de viktigare bidragsgivarna till det underlag som standarden grundar sig på.
2. NIST kände väl till NFPA och dess rekommendationer eftersom man själv bidragit till mycket av det underlag som sagda rekommendationer grundade sig på = ingen obskyr organisation med likaledes obskyr standard.
Att NIST väljer att i helt avgörande avseenden agera på ett sätt som går emot NFPA’s rekommendationer innebär att NIST bör redovisa goda skäl till att göra så. Det har NIST inte gjort.
Nja, samtliga brandorsaker och vad som orsakade alla de enorma explosioner som rapporterades av hundratals vittnen samt dess enorma konsekvenser där två av skyskraporna totalkollapsade i nästan fritt fall och en i fritt fall, var knappast ”uppenbar” för ”de flesta” som bevittnade händelserna. Det var bland annat därför som NIST fick i uppdrag att undersöka vad som faktiskt hade hänt.Ja, förutom det där med att brandorsaken var uppenbar för de flesta som bevittnade händelserna 2001... Men det är en annan femma.
Återigen, NFPA’s rekommendationer är endast ETT exempel på hur NIST’s agerande och därmed bevekelsegrunder tycks ha handlat om något helt annat än att ta reda på hur byggnaderna faktiskt kollapsade/sprängdes som de gjorde.
Att lägga ner mer tid, arbete och pengar på att INTE testa och undersöka rasmassorna för spår av explosioner/sprängmedel eller extrema temperaturer/former av termit, än vad som krävs för att genomföra sådana, säger allt.
Är du nöjd med hur NIST genomförde sin utredning av hur WTC 1-2-7 kollapsade/sprängdes som de gjorde, 9/11?