Ozonvatten

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
thommym

Ozonvatten

Inlägg av thommym » sön 06 jan 2019, 17:27

Enligt uppgift från Lunds kommun skall stadens badhus göra försök med ozonvatten vid rengöring/städning. Vad vet kemisterna på forumet om detta?

Jag hittade bara detta som inte var ren reklam. Är detta bara en utvidgning av de användningsområden som anges på Wikipedia om ozon?
--
"Écrasez l'infâme"

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Ozonvatten

Inlägg av Vitnir » sön 06 jan 2019, 17:59

Tja, ozongas kan förstås lösa sig i vatten om det är det de menar, i hög halt kan man desinficera vatten på det sättet. Men det måste ju avgå till rumsluften vid användning och det är inte bra för ozon är skadligt för det mesta som är levande.
Så jag antar aty nivåerna är låga och då har jag svårt att se att det skulle göra varken till eller ifrån. De tvättar alltså med vanligt kranvatten och det räcker ju till det mesta, vill man få bättre tvätteffekt kan man laborera med tid och bearbetning. Dvs man hade sparat tid om man använde ett milt rengöringsmedel som diskmedel och bearbetning det kan vara borste, moppgarn, spolning med slang eller högtryck.
Fett lär de inre få bort med denna produkt men det mesta annat är ju vattenlösliga och då kan det fungera.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 06 jan 2019, 20:41

Ozon används tydligen på en del ställen för att rena dricksvatten. Det bryter ned organiska ämnen effektivt, eftersom det är reaktivt. Vilket gör det instabilt.

http://www.svensktvatten.se/vattentjans ... attenverk/
Ozonbehandling används i Sverige huvudsakligen för att minska vattnets halt av organiska ämnen samt eliminera lukt och smak. Ozon är ett kraftigt oxidationsmedel som bryter ner organiska ämnen. Då ozon används fordras efterföljande filter för att ta bort nedbrytningsprofukterna. Ett tiotal vattenverk i Sverige har ozonanläggning.
Jag hittade en uppsats om badhus och underhåll där ozon diskuteras även vid rening av vatten i bassänger.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Ytterligare ett desinficerande medel är Ozon, som framställs genom att luft bestrålas med UV -ljus eller med elektriska urladdningar. Det används också för att reducera farliga klorföroreningar. Ozon är kraftigt oxiderande och instabilt och har bara en lokal effekt på reningen. Gasen är väldigt giftig och påverkar människor negativt även vid mycket liten exponering. Därför måste metoden vidtas med stora säkerhetsåtgärder
. [17]
Låter inte som ett undermedel direkt, men det beror väl på hur man använder det. Jag antar att om man får en hög ozonhalt i vattnet som man ska använda för rengöring så måste man nog vidta rätt ordentliga skyddsåtgärder för personalen.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 10 jan 2019, 13:53

Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Skriv svar