Altenativa grundämnen aliens är utav

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
KnowledgeHunter

Altenativa grundämnen aliens är utav

Inlägg av KnowledgeHunter » mån 21 jan 2019, 21:48

Hej jag undrar om det skulle kunna vara möjligt att utomjordiskt liv var uppbyggd utav något annat grundämne än kol och vilka för och nackdelar det skulle kunna finnas.

Guybrush Threepwood

Re: Altenativa grundämnen aliens är utav

Inlägg av Guybrush Threepwood » tis 22 jan 2019, 09:05

Detta har diskuterats mycket genom åren. Kanske till och med på detta forum (?). Hursomhelst är kisel den starkaste kandidaten, om jag förstått rätt. Det har stora begränsningar i jämförelse med kol men kan också bilda relativt komplexa och stora molekyler. Om du googlar hittar du flera diskussionsforum och artiklar. Böra med denna wikipediaartikel.
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 22 jan 2019, 14:20

Nackdelen med kisel var enligt min lärare i kemi att den i syrerik atmosfär inte kan bilda stabila komplexa föreningar. Fördelen som kol och väte har är att kolatomen är tillräckligt liten så väteatomerna i molekylen bildar ett skal där inte syre kommet åt kolet. Kiselatomen är större och väte kan inte täcka den ytan.
There is no spoon.

onslow

Inlägg av onslow » tor 24 jan 2019, 13:18

Så är det nu! När livet uppstod fanns det knappast något syre i atmosfären, detta kom senare efter fotosyntesen "tillverkat" tillräckligt med syre,
I am still confused but on a higher level

Skriv svar