Liv på andra planeter

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Skriv svar
KnowledgeHunter

Liv på andra planeter

Inlägg av KnowledgeHunter » mån 21 jan 2019, 21:44

Hej jag skall i framtiden kanske göra en film om rymden och vill göra sci fiction som stämmer överens med fysikens lagar till skillnad från majoriteten av alla sådana filmer idag. :D
Jag undrar hur liv skulle vara på planeter anpassat efter gravitationen. På större planeter ex 3 gånger större än Jorden skulle organismerna vara större eller mindre? Och hur blir det med mindre planeter?

Thomas P

Re: Liv på andra planeter

Inlägg av Thomas P » tis 22 jan 2019, 10:04

Låter som du borde börja läsa den gamla klassikern 'Mission of Gravity'
https://en.wikipedia.org/wiki/Mission_of_Gravity
Inte helt vetenskapligt trovärdig alla gånger, men ger många bra idéer.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 22 jan 2019, 13:54

KnowledgeHunter skrev:
mån 21 jan 2019, 21:44
Hej jag skall i framtiden kanske göra en film om rymden och vill göra sci fiction som stämmer överens med fysikens lagar till skillnad från majoriteten av alla sådana filmer idag. :D
Jag undrar hur liv skulle vara på planeter anpassat efter gravitationen. På större planeter ex 3 gånger större än Jorden skulle organismerna vara större eller mindre? Och hur blir det med mindre planeter?
Ju tyngre man är, desto svårare har man att röra sig, och desto större blir trycket på leder och ytor. Det är ju därför astronauter på månen har så lätt att röra sig, trots klumpiga rymddräkter.

Alltså, ju större gravitationen, desto svårare blir det för tyngre djur, så då borde det finnas fler lättare djur och färre tyngre på en planet med stark gravitation jämfört med en med svag.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 22 jan 2019, 14:25

Uppdrag av vikt av Hal Clement kan vara av intresse i så fall.
There is no spoon.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » tis 22 jan 2019, 14:55

Thomas P skrev:
tis 22 jan 2019, 10:04
Låter som du borde börja läsa den gamla klassikern 'Mission of Gravity'...
Vitnir skrev:
tis 22 jan 2019, 14:25
Uppdrag av vikt av Hal Clement kan vara av intresse i så fall.
Samma tips från två olika medlemmar således :P

Jag vill också i sammanhanget slå ett slag för the Martian och Artemis av Andy Weir. Inga aliens men ambitiösa försök att skriva near future sci-fi så vetenskapligt plausibelt som möjligt. Handling förlagd till mars respektive jordens måne i en nära framtid.
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 24 jan 2019, 19:01

Ja det är förstås samma bok, tänkte lite fel där.
The Martian är väldigt bra, nån liten teknisk felaktighet kanske här och där men man måste kanske låta författare ha sina berättartekniska friheter.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 25 jan 2019, 11:05

Det grövsta felet i The Martian är själva premissen, att en storm på Mars skulle kunna orsaka haveri av en bas på Mars. I verkligheten är atmosfären på Mars så tunn att även de starkaste stormar knappt är märkbara. Författaren är medveten om detta enligt efterordet, men han valde ändå upplägget för dramatikens skull.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » fre 25 jan 2019, 13:00

Johannes skrev:
fre 25 jan 2019, 11:05
I verkligheten är atmosfären på Mars så tunn att även de starkaste stormar knappt är märkbara.
Jag har också läst att Weir valde att göra det avsteget för att få till ett scenario där Watneys kollegor var tvungna att lämna honom med kort varsel. Men borde inte en jordbävning kunna utgöra ett scenario som tvingar raketen att lyfta snabbt för att inte gå sönder? Då hade han sluppit skarva med den tunna atmosfären. I alla fall om jag är rätt informerad så förekommer marsbävningar, om än ganska sällsynt.
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 25 jan 2019, 14:05

Det är väl det som den senaste landaren ska ge svar på. Även om det finns spår av aktivitet kan mars vara stendöd (ordvits?) idag.
Det jag hängde upp mig på var att det fanns en övergiven fulltankad raket på mars som han kunde hoppa in i. Det kändes väldigt långsökt.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 25 jan 2019, 14:21

Den delen tycker jag är OK, det bygger i stort på planen för att utforska Mars som läggs fram i The case for Mars av Zubrin. Man skickar dit autonoma rymdskepp som utvinner bränsle ur atmosfären, och när de är klara skickar man dit bemannade rymdskepp. Det minskar både risken för att besättningen inte ska kunna återvända, och tiden de måste stanna i väntan på att utvinna bränslet.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 26 jan 2019, 15:57

Detta innefattar inte X eller Y.

Edwardrak
Kontakt:

Liv pa andra planeter

Inlägg av Edwardrak » sön 24 mar 2019, 03:10

Hörde nyligen på radion tyvärr glömt programmets namn att det nu är bevisat att -

DET /F I N N S /L I V / P Г… / A N N A N / P L A N E T.

Hörde jag rätt, eller sa man att det kanske kan finnas liv på annan/andra planeter?

NГҐgon som vet? Nyfiken KADMOZ

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » sön 24 mar 2019, 10:47

Johannes skrev:
fre 25 jan 2019, 11:05
Det grövsta felet i The Martian är själva premissen, att en storm på Mars skulle kunna orsaka haveri av en bas på Mars. I verkligheten är atmosfären på Mars så tunn att även de starkaste stormar knappt är märkbara. Författaren är medveten om detta enligt efterordet, men han valde ändå upplägget för dramatikens skull.
Men blir det inte en sandblästringseffekt då som iaf kan skada utrustning? :?
Guybrush Threepwood skrev:
fre 25 jan 2019, 13:00
Jag har också läst att Weir valde att göra det avsteget för att få till ett scenario där Watneys kollegor var tvungna att lämna honom med kort varsel. Men borde inte en jordbävning kunna utgöra ett scenario som tvingar raketen att lyfta snabbt för att inte gå sönder? Då hade han sluppit skarva med den tunna atmosfären. I alla fall om jag är rätt informerad så förekommer marsbävningar, om än ganska sällsynt.
Förekommer visst jordskred. Men vem skulle ha picknick på Mars under Hanging Rock? XD

Skriv svar