Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Låst
manifesto

Re: Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Inlägg av manifesto » lör 26 jan 2019, 21:45

Dûrion Annûndil skrev:
lör 26 jan 2019, 21:37
manifesto skrev:1. Jag hävdar att ’olyckan’ (i bästa fall) blev del i en false flag after the fact. Inte att själva olyckan (om det nu var en sådan), isolerad, utgjorde en false flag.
Någonting blir inte en false flag after the fact. En false flag är en covert operation, den sker vid en given tidpunkt.
Absolut. Händelsen användes som del i en false flag.

manifesto skrev:Att ha ett samlande begrepp för den här typen av aktiviteter är mycket viktig om man vill råda bot på dem och snabbt ringa in och ställa ansvariga inför rätta.

Har man inte ens ett ord för det så lär det fortsätta i nya kreativa varianter där syfte och mål är desamma.

Vill ni det?
Du vill blanda ihop saker så att begreppet blir urvattnat och mister sin specifika betydelse. Varför?
Helt fel. Jag vill ha ett samlande begrepp för alla typer av aktiviteter som går ut på att vilseleda allmänheten och få den att tro att ansvaret för en utveckling som leder till krig, helt är den utmålade fiendens och som allmänheten inte annars hade gett sitt mandat till.

Har du ett bättre ord än false flag för den här typen av hemliga och olagliga operationer?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 26 jan 2019, 21:47

Dûrion Annûndil skrev:
lör 26 jan 2019, 21:38
manifesto skrev:
lör 26 jan 2019, 21:38
Dûrion Annûndil skrev:
lör 26 jan 2019, 21:30
Ett antal medlemmar svarar, och du hänfaller till ad hominem?
Var gör jag det?
Ständigt i den här tråden.
viewtopic.php?p=726089#p726089
Citera. Eller ska ”vi” gissa nu igen?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 26 jan 2019, 22:04

manifesto skrev:Absolut. Händelsen användes som del i en false flag.
Inte per definitionen. Det är snarare här vad du vill att ordet ska betyda.
manifesto skrev:Helt fel. Jag vill ha ett samlande begrepp för alla typer av aktiviteter som går ut på att vilseleda allmänheten och få den att tro att ansvaret för en utveckling som leder till krig, helt är den utmålade fiendens och som allmänheten inte annars hade gett sitt mandat till.
Det finns som du säger många typer av aktiviteter med det syftet. Varför vill du göra ordet för en av dessa typer till ett ord för alla dessa typer av aktiviteter?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 26 jan 2019, 22:10

Dûrion Annûndil skrev:
lör 26 jan 2019, 22:04
manifesto skrev:Absolut. Händelsen användes som del i en false flag.
Inte per definitionen. Det är snarare här vad du vill att ordet ska betyda.
Men du förstår att jag inte avser händelsen i sig, isolerad, som en false flag?

manifesto skrev:Helt fel. Jag vill ha ett samlande begrepp för alla typer av aktiviteter som går ut på att vilseleda allmänheten och få den att tro att ansvaret för en utveckling som leder till krig, helt är den utmålade fiendens och som allmänheten inte annars hade gett sitt mandat till.
Det finns som du säger många typer av aktiviteter med det syftet. Varför vill du göra ordet för en av dessa typer till ett ord för alla dessa typer av aktiviteter?
Om nu inte händelsen med USS Maine användes som del i en false flag, varför visar du inte då det genom att citera min tolkning av den gängse definitionen i fyra steg, där jag applicerar dessa på fallet USS Maine och dess del i en false flag-operation i syfte att lura med sig allmänheten i ett krig mot Spanien?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 26 jan 2019, 22:25

manifesto skrev: Om nu inte händelsen med USS Maine användes som del i en false flag, varför visar du inte då det genom att citera min tolkning av den gängse definitionen i fyra steg, där jag applicerar dessa på fallet USS Maine och dess del i en false flag-operation i syfte att lura med sig allmänheten i ett krig mot Spanien?
Hur många till försök krävs det?

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 26 jan 2019, 22:50

Dûrion Annûndil skrev:
lör 26 jan 2019, 22:25
manifesto skrev: Om nu inte händelsen med USS Maine användes som del i en false flag, varför visar du inte då det genom att citera min tolkning av den gängse definitionen i fyra steg, där jag applicerar dessa på fallet USS Maine och dess del i en false flag-operation i syfte att lura med sig allmänheten i ett krig mot Spanien?
Hur många till försök krävs det?
Jag har ett stort antal ggr uppmanat dig att citera respektive del av definitionen som du menar diskvalicerar den hemliga operation och som händelsen med USS Maine var en del av, vilken syftade att skylla det kommande kriget på Spanien, för att utgöra en false flag.

Att du fortfarande inte har gjort det, säger en hel del.
War is peace.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » lör 26 jan 2019, 23:39

Det är här du kör i diket:
——----
(1) - ”A false flag is a covert operation” - Att i hemlighet använda en ’olyckshändelse’ genom att skylla den på det land man behöver ett legitimt skäl till att invadera är per definition en PsyOp = covert operation.
—--------
Explosionen var inte en del av en operation. Alltså faller den ur definitionen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 27 jan 2019, 00:19

L. Mäkinen skrev:
lör 26 jan 2019, 23:39
Det är här du kör i diket:
——----
(1) - ”A false flag is a covert operation” - Att i hemlighet använda en ’olyckshändelse’ genom att skylla den på det land man behöver ett legitimt skäl till att invadera är per definition en PsyOp = covert operation.
—--------
Explosionen var inte en del av en operation. Alltså faller den ur definitionen.
Var någonstans står det att inte tidigare händelser s.a.s inte går inkorporera i en covert operation? En covert operation kan både vara hands on ute på fältet, men den kan som sagt även uteslutande bestå av diverse typer av psykologisk krigföring vars syfte är att förändra perceptionen av något som har inträffat och därmed som i det här fallet förvandlar en 'olycka' (i bästa fall), till en false flag.

En covert operation behöver heller inte vara av militär art eller utförd av militär. I USA har den rollen sedan 1947 vilat främst på CIA, som ju förvisso inte är en militär organisation.

• This order defined covert action as "special activities", both political and military, that the US Government could legally deny.

Olyckshändelsen (i bästa fall) blev after the fact en del i den covert operation som lurade amerikanarna och den vänligt sinnade omvärlden att ge sitt mandat till vad som annars skulle uppfattas som det illegitima anfallskrig det ju faktiskt var fråga om.

"REMEMBER THE MAINE. TO HELL WITH SPAIN!"

Man klistrade den spanska flaggan på en 'olyckshändelse' (i bästa fall) och fick därmed opinionen med sig i sitt falskspel. Som 'svar' invaderade man Kuba (Spanien), något som i själva verket var ett anfallskrig.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 27 jan 2019, 08:35

manifesto skrev:
  • This order defined covert action as "special activities", both political and military, that the US Government could legally deny.
Notera att det står "covert action", inte "covert operation". Olika betydelser.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 27 jan 2019, 08:36

manifesto skrev:Att du fortfarande inte har gjort det, säger en hel del.
Inkorrekt Ad hominem.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 27 jan 2019, 14:22

Dûrion Annûndil skrev:
sön 27 jan 2019, 08:36
Inkorrekt Ad hominem.
Nej. Att konstatera att du inte har bemött min tolkning av den gängse definitionen av begreppet false flag i fyra steg, är inte ad hominem, det är att konstatera ett faktum. Om inte, citera de eller det inlägg där du gör det.

En del i taget.
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 27 jan 2019, 14:24

Dûrion Annûndil skrev:
sön 27 jan 2019, 08:35
manifesto skrev:
Notera att det står "covert action", inte "covert operation". Olika betydelser.
Med bäring på vilken del av mitt argument?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 27 jan 2019, 18:08

manifesto skrev:
sön 27 jan 2019, 14:22
Dûrion Annûndil skrev:
Inkorrekt Ad hominem.
Nej. Att konstatera att du inte har bemött min tolkning av den gängse definitionen av begreppet false flag i fyra steg, är inte ad hominem, det är att konstatera ett faktum. Om inte, citera de eller det inlägg där du gör det.
Du är en hejare på att förvrida betydelser och syftningar. :wink:
manifesto skrev:Att du fortfarande inte har gjort det,
Inkorrekt.
manifesto skrev:säger en hel del.
Ad hominem.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 27 jan 2019, 18:11

manifesto skrev:

Olyckshändelsen (i bästa fall) blev after the fact en del i den covert operation som lurade amerikanarna och den vänligt sinnade omvärlden att ge sitt mandat till vad som annars skulle uppfattas som det illegitima anfallskrig det ju faktiskt var fråga om.
Den här beskrivningen skulle skulle, om den stämde, kunna definieras som en "covert action". Och om amerikanerna själva planterat en bomb på fartyget skulle den specifika händelsen alltså vara en "covert operation", ingående i en större "covert action".

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 28 jan 2019, 02:38

Dûrion Annûndil skrev:
sön 27 jan 2019, 18:08
manifesto skrev:
sön 27 jan 2019, 14:22
Dûrion Annûndil skrev:
Inkorrekt Ad hominem.
Du är en hejare på att förvrida betydelser och syftningar. :wink:
Nej, det är snarare du som gång på gång kommer med påståenden som saknar källstöd :wink:

manifesto skrev:Att du fortfarande inte har gjort det,
Inkorrekt.
Är det? Kan du då äntligen visa var du har gjort det?

manifesto skrev:säger en hel del.
Ad hominem.
Jisses ... varför då?
War is peace.

Låst