Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
manifesto

Re: Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Inlägg av manifesto » tis 05 feb 2019, 04:43

Pär C skrev:
mån 04 feb 2019, 08:27
"Reflexiva pronomen" är ord man använder istället för ett substantiv för att visa, att den som utförde handlingen också blev utsatt för den.
Exempel: Han kammar sig.
Ah, du kammar dig?

Så, att s.a.s ”bildligt” talat klistra en ’spansk flagga’ på något man vet är en olyckshändelse (om det nu var det) och det i syfte att få samma Spanien att inför opinionen framstå som aggressorn och därmed få samma opinion med sig i bad som i själva verket är ett illegalt anfallskrig, är att ”kamma sig”?

Hur i hela friden då?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 05 feb 2019, 09:26

manifesto skrev:Så, att s.a.s ”bildligt” talat klistra en ’spansk flagga’ på något man vet är en olyckshändelse (om det nu var det)
Det här är inte den korrekta betydelsen av False flag, vilket vi nog har förklarat några gånger. Man utför en False flag, man utmålar inte någonting i efterhand.
Så, antingen så klär man bokstavligt talat ut sig till spanjorer och utför sin False flag, eller så "klär man ut sig" (bildligt talat) till spanjorer och utför sin False flag.

Men syftningar är ett krångligt ämne...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 05 feb 2019, 10:44

Dûrion Annûndil skrev:
tis 05 feb 2019, 09:26
manifesto skrev:Så, att s.a.s ”bildligt” talat klistra en ’spansk flagga’ på något man vet är en olyckshändelse (om det nu var det)
Det här är inte den korrekta betydelsen av False flag, vilket vi nog har förklarat några gånger. Man utför en False flag, man utmålar inte någonting i efterhand.
Så, antingen så klär man bokstavligt talat ut sig till spanjorer och utför sin False flag, eller så "klär man ut sig" (bildligt talat) till spanjorer och utför sin False flag.

Men syftningar är ett krångligt ämne...
Ja, du/ni påstår det, men du/ni har fortfarande inte visat var i definitionen du/ni finner stöd för den tolkningen.

Vill du äntligen göra ett försök? Vi tar den igen:
  • ”... a covert operation designed to deceive; the deception creates the appearance of a particular party, group, or nation being responsible for some activity, disguising the actual source of responsibility”.
Igen, jag påstår inte här att sprängningen och förlisningen av USS Maine var en false flag, jag påstår att den bevisligen ingick som del i en false flag.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 05 feb 2019, 12:40

manifesto skrev: Ja, du/ni påstår det, men du/ni har fortfarande inte visat var i definitionen du/ni finner stöd för den tolkningen.

• ”... a covert operation designed to deceive; the deception creates the appearance of a particular party, group, or nation being responsible for some activity, disguising the actual source of responsibility”.
Hur många gånger ska vi behöva påpeka att din tolkning/översättning inte är korrekt? Är det engelskan som är problemet?
manifesto skrev:Igen, jag påstår inte här att sprängningen och förlisningen av USS Maine var en false flag, jag påstår att den bevisligen ingick som del i en false flag.
Jo, vi har hört det några gånger nu, men sådant kallas inte false flag, så ditt resonemang blir inte språkligt logiskt.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 05 feb 2019, 19:29

Dûrion Annûndil skrev:
tis 05 feb 2019, 12:40
manifesto skrev: Ja, du/ni påstår det, men du/ni har fortfarande inte visat var i definitionen du/ni finner stöd för den tolkningen.

Hur många gånger ska vi behöva påpeka att din tolkning/översättning inte är korrekt? Är det engelskan som är problemet?
Hur ser din tolkning/översättning ut?

manifesto skrev:Igen, jag påstår inte här att sprängningen och förlisningen av USS Maine var en false flag, jag påstår att den bevisligen ingick som del i en false flag.
Jo, vi har hört det några gånger nu, men sådant kallas inte false flag, så ditt resonemang blir inte språkligt logiskt.
Så, vad kallas ’sådant’, menar du?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 05 feb 2019, 23:17

manifesto skrev:
tis 05 feb 2019, 19:29
Dûrion Annûndil skrev:

Den har inte ändrats sedan senaste gången vi gick igenom det här i tråden.
manifesto skrev:
Sådant kallas inte false flag.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 06 feb 2019, 01:17

Dûrion Annûndil skrev:
tis 05 feb 2019, 23:17
manifesto skrev:
tis 05 feb 2019, 19:29
Dûrion Annûndil skrev:
Den har inte ändrats sedan senaste gången vi gick igenom det här i tråden.
Länk?

manifesto skrev:
Så, vad kallas det?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 06 feb 2019, 08:11

manifesto skrev:
]Den har inte ändrats sedan senaste gången vi gick igenom det här i tråden.
Länk?
Du menar att du vill ha en länk till den här tråden, som du deltar i?
manifesto skrev:
manifesto skrev: Så, vad kallas ’sådant’, menar du?
Så, vad kallas det?
Inte false flag i alla fall.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 07 feb 2019, 01:47

Dûrion Annûndil skrev:
ons 06 feb 2019, 08:11
manifesto skrev:
]Den har inte ändrats sedan senaste gången vi gick igenom det här i tråden.
Länk?
Nej, jag menar att jag vill ha en länk till ett inlägg där aktuell översättning/tolkning och förklaring står att finna.

manifesto skrev:
Så, vad kallas det?
Vad kallas ’sådant’?
War is peace.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 07 feb 2019, 09:25

manifesto skrev:
tor 07 feb 2019, 01:47
Dûrion Annûndil skrev:
manifesto skrev: Länk?
Nej, jag menar att jag vill ha en länk till ett inlägg där aktuell översättning/tolkning och förklaring står att finna.

manifesto skrev: Så, vad kallas det?
Vad kallas ’sådant’?
Alla fenomen har inte namngetts. En del kräver att man beskriver dem.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 07 feb 2019, 10:23

Det vore intressant att veta vad Manifesto skulle acceptera som bevis att False Flag inte har den betydelse som han/hon påstår. Att Wikipedias beskrivning direkt motsäger uppfattningen tycks ju inte duga. Vad är det som skulle duga?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 08 feb 2019, 01:14

Pär C skrev:
tor 07 feb 2019, 10:23
Det vore intressant att veta vad Manifesto skulle acceptera som bevis att False Flag inte har den betydelse som han/hon påstår. Att Wikipedias beskrivning direkt motsäger uppfattningen tycks ju inte duga. Vad är det som skulle duga?
Jag har delat upp Wikipedias definition (som ingen så hår långt har ifrågasatt) i fyra delar och därpå tolkat den samt applicerat tolkningen på fallet USS Maine och USA’s invasion av Kuba. Jag har därpå uppmanat dig och övriga att göra detsamma, men väntar fortfarande på att ni gör det.

Gör det.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 08 feb 2019, 01:53

L. Mäkinen skrev:
tor 07 feb 2019, 09:25
manifesto skrev:
tor 07 feb 2019, 01:47
Dûrion Annûndil skrev:

Vad kallas ’sådant’?
Alla fenomen har inte namngetts. En del kräver att man beskriver dem.
Håller du med om att ”fenomenen” bakom länken delar egenskapen att utgöra fabricerade förevändningar att lura med sig opinionen i krig som den annars hade motsatt sig?

Om så, vore det inte bra att det fanns ett samlande begrepp för det? Givet konsekvenserna?
War is peace.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 08 feb 2019, 09:26

manifesto skrev:
fre 08 feb 2019, 01:14
Jag har delat upp Wikipedias definition (som ingen så hår långt har ifrågasatt) i fyra delar och därpå tolkat den samt applicerat tolkningen på fallet USS Maine och USA’s invasion av Kuba. Jag har därpå uppmanat dig och övriga att göra detsamma, men väntar fortfarande på att ni gör det.

Gör det.
Vi är åtskilliga som LÄST Wikipedias redogörelse och sedan med andra ord beskrivit vad det STÅR där. Någon "tolkning" av texten behöver inte göras eftersom den inte är otydlig eller mångtydig i förhållande till vad du hävdar.

Hur många personer till behöver läsa texten och komma fram till samma som mig (och andra utom du) får att du ska låta dig övertygas?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 08 feb 2019, 09:43

Du väljer förstås att inte citera den del av wikipedias definition som direkt stjälper din tolkning.
wikipedia skrev:...countries that organize attacks on themselves and make the attacks appear to be by enemy nations or terrorists...

Låst