koltrasten skrev: ↑tor 07 feb 2019, 08:05
Bekräftat till 100 % kanske det inte är, men vad säger du själv om en svårt skadad person som dödförklarats men ändå lever och kan vittna om mycket konkreta upplevelser i samband med att han var död....
Kruxet ligger i just det att det inte är bekräftat till 100 %. Även om vi går de religiösa till mötes och går med på att det finns en sannolikhet, mycket liten men inte noll, att en människa kan uppstå från de döda, så är ändå sannolikheten liten att en människa som med rätt goda skäl tros ha uppstått faktiskt har det,
så länge sannolikheten att man misstagit sig ändå är, ehuru liten, betydligt större än sannolikheten att en slumpmässigt vald människa har uppstått från de döda.
Låt oss sätta siffror på detta för att illustrera. Siffrorna är i och för sig rätt godtyckligt valda, men de illustrerar ändå principen.
Vi inför följande beteckningar:
U = händelsen att en slumpmässigt vald människa uppstår från de döda.
T = händelsen att en slumpmässigt vald människa tros ha uppstått från de döda med ganska goda skäl (t.ex. att personen lever efter att en dödsattest utfärdats).
Antag att sannolikheten för att en slumpmässigt vald människa uppstår från de döda är en på en miljard (vi kan för resonemangets skull gå med på att t.ex. Jesus och några få människor till i historien har uppstått), dvs
P(U) = 10
-9.
Vidare antar vi att om en människa faktiskt uppstått, så är det med 100 % sannolikhet känt och vi har goda skäl att tro det, dvs. sannolikheten för T givet U är 1:
P(T|U) = 1.
Detta kan möjligen ifrågasättas, men det spelar ingen roll för resonemanget, för vår slutsats kommer att bli ännu säkrare om denna sannolikhet är mindre än 1.
Vi antar också att sannolikheten för att en människa som inte uppstått ändå tros ha uppstått med ganska goda skäl är en på en miljon, dvs:
P(T|~U) = 10
-6.
Nog finns det rätt gott om sådana mirakelberättelser genom tiderna, så att denna uppskattning förefaller någorlunda rimlig?
Nu kan vi använda
Bayes' sats för att räkna ut sannolikheten för att en person som med ganska goda skäl tros ha uppstått faktiskt har uppstått:
P(U|T) = P(T|U) P(U) / P(T) = P(T|U) P(U) / (P(T|U) P(U) + P(T|~U) P(~U)) = 1 * 10
-9 / (1 * 10
-9 + 10
-6 * (1 - 10
^-9)) = 0,000999.
Sannolikheten för att en person som med ganska goda skäl tros har uppstått faktiskt har uppstått är alltså mindre än en på tusen. Om dessa uppskattade sannolikheter någorlunda väl kan representera de verkliga sannolikheterna, finner vi alltså att det är mycket osannolikt att denne Daniel faktiskt har uppstått från de döda.
Denna typ av beräkning kan göras i många fall för att testa extraordinära påståenden, t.ex. om personer som påstås ha paranormala förmågor, alternativmediciner vilka påstås verka i strid med kända naturlagar, m.m. där det gemensamma är att sannolikheten att man misstagit sig, eller bluffat, om ett sådant fenomen möjligen är liten, men ändå mycket större än sannolikheten att fenomenet är verkligt. Vi måste alltså ställa
mycket höga beviskrav i sådana fall, mycket högre än i fall när den urspungliga sannolikheten (P(U) i vårt fall), inte är så liten.
Den skeptiska sentensen "extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis" kan sägas bygga på denna typ av resonemang.