Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem mördade president John F Kennedy

Lee Harvey Oswald ensam
55
67%
Lee Harvey Oswald + konspiratörer
8
10%
Inrikes konspiratörer
5
6%
Utrikes konspiratörer
0
Inga röster
Annat alternativ
1
1%
Har ingen uppfattning
13
16%

Antal röster: 82

manifesto

Re: Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Inlägg av manifesto » fre 04 okt 2019, 21:20

Erland skrev:
tor 03 okt 2019, 14:42
Det allra konstigaste i historien om Kennedymordet tycker jag är Jack Rubys agerande. Varken Warrenkommissionen eller olika alternativa spanare har kommit med någon tillfredsställande förklaring på det som jag känner till.
Den seriösa delen av kollektivet ”alternativa spanarare” är nog hyfsat överens om att Ruby mördade Oswald på order från Organized Crime, som han definitivt var en del av sedan han som grabb i Chicagos undre värld jobbade som ’runner’ åt en viss herr Capone.

Ruby verkar ju minst av allt ha varit en person som ville offra sig för andra eller som sörjde särskilt djupt att Kennedy mördats. Varför skulle han han då skjuta Oswald inför hur många vittnen som helst och med 100 % säkerhet att åka fast på fläcken?
Därför att han var go between mellan Dallas organiserade brottslighet och DPD och kom och gick som han ville i lokalerna?

Kan han ha tvingats att göra det? Men hur kan man tvinga någon att begå ett brott som är belagd med dödsstraff?
Att alternativet var än värre. Maffian hade mycket kreativa metoder att döda någon på ett mycket utstuderat och långdraget sätt. Hot mot hans familj. Löfte om att ’fixa’ rättegången och därpå ’straffet” så att han inom en klädsam tid var ute igen.

Den polis som berättade för Ruby att Oswald hade avlidit från skadorna beskrev hur han gick från kallsvett och extremt uppriven till lättnad och solskensblick på bråkdelen av en sekund när han fick beskedet.

Det är märkligt att Jack Rubys agerande rönt såpass lite uppmärksamhet i alla konspirationsteorier om mordet och annat.
Har det? Jag vet ett antal ”alternativa spanare” vars ”alternativa spaning” initierades just av att Ruby sköt Oswald i direktsändning två dagar efter mordet på JFK. Att det var då de förstod att Oswald tystades för att han visste för mycket, alternativt var just det han hävdade att han var inför den församlade världspressen.

”... just a patsy!”

Här, en god introduktion till Jack Ruby: https://archive.org/details/whowasjackruby00kant
War is peace.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 14 okt 2019, 09:26

Tycker ändå den mesta uppmärksamheten som jag sett från privatspanare har gällt om det fanns ytterligare en skytt som stod i buskage och sköt framifrån, om kulbanan var omöjlig eller inte och sånt. Men jag medger att jag inte har läst särskilt mycket om detta.

Finns något annat känt fall där en lejd mördare som inte är självmordsbenägen dödar sitt offer inför ett stort antal vittnen 100% säkerhet att åka dit?

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 15 okt 2019, 09:48

Erland skrev:
mån 14 okt 2019, 09:26
Tycker ändå den mesta uppmärksamheten som jag sett från privatspanare har gällt om det fanns ytterligare en skytt som stod i buskage och sköt framifrån, om kulbanan var omöjlig eller inte och sånt. Men jag medger att jag inte har läst särskilt mycket om detta.
Ok, jo, det stämmer kanske.

Finns något annat känt fall där en lejd mördare som inte är självmordsbenägen dödar sitt offer inför ett stort antal vittnen 100% säkerhet att åka dit?
Osäker. Sirhan Sirhan som sköt mot Robert Kennedy bör ju ha varit hyfsat säker på att han inte skulle undkomma. Om han nu var medveten om vad han gjorde, vilket det mesta tyder på att han inte var.

Menar du att så kan ha varit fallet även med Jack Ruby? Att han var utsatt för någon form av mind control?
War is peace.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 17 okt 2019, 09:17

manifesto skrev:
tis 15 okt 2019, 09:48
Erland skrev:
Osäker. Sirhan Sirhan som sköt mot Robert Kennedy bör ju ha varit hyfsat säker på att han inte skulle undkomma. Om han nu var medveten om vad han gjorde, vilket det mesta tyder på att han inte var.

Menar du att så kan ha varit fallet även med Jack Ruby? Att han var utsatt för någon form av mind control?
Nej någon mind control tror jag inte på. Det är för mig ett mysterium varför han sköt Oswald på det sätt han gjorde det. Kanske var han inte helt vid sina sinnens fulla bruk? Jag kommer inte på något bättre.

Förresten, om nu någon anstiftare ansåg det nödvändigt att tysta Oswald, men litade på Ruby såpass mycket att man inte trodde att han skulle skvallra trots att han med säkerhet skulle åka fast, varför uppdrog man då inte åt Ruby att skjuta Kennedy istället för att låta Oswald göra det? Var Oswald en bättre skytt än Ruby?

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 17 okt 2019, 23:56

Erland skrev:
tor 17 okt 2019, 09:17
manifesto skrev:
tis 15 okt 2019, 09:48
Erland skrev:

Nej någon mind control tror jag inte på. Det är för mig ett mysterium varför han sköt Oswald på det sätt han gjorde det.
Det blir ett mysterium enbart om man vägrar acceptera ens tanken på att det kan ha varit en konspiration bakom mordet. Om du istället accepterar den möjligheten så blir mordet självklart ett tystande av patsyn innan denne börjar prata på sätt som blir omöjligt att hantera för de inblandade.

Kanske var han inte helt vid sina sinnens fulla bruk? Jag kommer inte på något bättre.
En mängd sinsemellan oberoende vittnesmål berättar om en extremt uppjagad Ruby den helgen. Som sagt, när han fick beskedet att Oswald hade avlidit av skottskadorna blev han lugn som en filbunke.

Något var helt uppenbart värre för Ruby än en trolig/möjlig dödsdom i den kommande rättegången.

Förresten, om nu någon anstiftare ansåg det nödvändigt att tysta Oswald, men litade på Ruby såpass mycket att man inte trodde att han skulle skvallra trots att han med säkerhet skulle åka fast, varför uppdrog man då inte åt Ruby att skjuta Kennedy istället för att låta Oswald göra det? Var Oswald en bättre skytt än Ruby?
Det finns idag ingen som är inläst på mordet som tror att Oswald mördade JFK, eller ens var delaktig i konspirationen bakom mordet.

Tvärtom så tyder det mesta på att han var en US Intel-operativ som trodde att han var en del av en operation som skulle gripa gärningsmännen innan attentatet kunde äga rum och därmed rädda presidentens liv.

Vad Jack Ruby anbelangar så är det troliga scenariot att han ingick i konspirationen och att hans ’team’ bl.a. ansvarade för att patsyn skulle dödas i samband med gripandet men att något gick snett och därför själv tvingades avsluta.
War is peace.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 19 okt 2019, 02:45

Erland skrev:
tor 03 okt 2019, 14:42
Det allra konstigaste i historien om Kennedymordet tycker jag är Jack Rubys agerande. Varken Warrenkommissionen eller olika alternativa spanare har kommit med någon tillfredsställande förklaring på det som jag känner till.
Jag tycker också det saknas lite förklaring till varför han agerade som han gjorde.
Det mest näraliggande är ju att tro att han hade något med presidentmordet att göra, men jag skulle kanske snarare kunna tänka mig andra skäl till att han gav sig på Oswald.
Kan han ha kännt till att han var på väg att dö i lungcancer? Kan han ha velat göra en mindre snöplig sorti än att dö i cancer eller ta livet av sig? Kanske roligare att gå till historien som mannen som mördade presidentmördaren?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 27 okt 2019, 15:39

Här intervjuas DA Henry Wade kvällen/natten efter mordet på JFK. https://youtu.be/xhckLcuEINg

På frågan om Oswald tillhörde någon politisk organisation så svarar han: ”the free Cuba movement ... or something...” (anti Castro), men avbryts då av en vad som verkar vara en av de närvarande reportrarna, med ett: ”No, it is the Fair Play for Cuba Commettee ...” (pro Castro), vilket ju stämde.

Personen som avbryter var inte någon reporter. Det var Jack Ruby.

Warren Commissionen drog slutsatsen att Oswald och Ruby inte kände varandra, men frågan blir då hur Ruby kunde känna till något som inte ens DA Wade vid tiden kände till.

DA Wade berättar under en senare presskonferens om incidenten och att det var Jack Ruby som korrigerade honom, men ljuger därpå om att han inte känner Ruby.

https://youtu.be/XpWPvLbeKhE
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 28 okt 2019, 10:34

manifesto skrev:
sön 27 okt 2019, 15:39
Warren Commissionen drog slutsatsen att Oswald och Ruby inte kände varandra, men frågan blir då hur Ruby kunde känna till något som inte ens DA Wade vid tiden kände till.
Han stod omgiven av journalister varav en del visste hur det låg till.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 29 okt 2019, 08:14

Johannes skrev:
mån 28 okt 2019, 10:34
manifesto skrev:
Han stod omgiven av journalister varav en del visste hur det låg till.
Källa?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 01 nov 2019, 20:12

Här är en bra och uttömmande summering av Jack Rubys associationer med Organized Crime: http://jfkassassination.net/russ/jfkinf ... hscv9c.htm

Än viktigare är kanske hans kopplingar till CIA och FBI.

Återkommer.
War is peace.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 07 nov 2019, 20:23

manifesto skrev:
Här intervjuas DA Henry Wade kvällen/natten efter mordet på JFK. https://youtu.be/xhckLcuEINg

På frågan om Oswald tillhörde någon politisk organisation så svarar han: ”the free Cuba movement ... or something...” (anti Castro), men avbryts då av en vad som verkar vara en av de närvarande reportrarna, med ett: ”No, it is the Fair Play for Cuba Commettee ...” (pro Castro), vilket ju stämde.

DA Wade berättar under en senare presskonferens om incidenten och att det var Jack Ruby som korrigerade honom, men ljuger därpå om att han inte känner Ruby.

Att Oswald hade varit engagerad i Fair Play for Cuba var känt och hade rapporterats av massmedia så det är inget tecken på att Ruby och Oswald kände varandra bara för att DA Wade inte kände till detta.
Förhör med Ruby: http://www.aarclibrary.org/publib/jfk/w ... _0100a.htm
Nu går det inte att kopiera text därifrån men läs efter tredje stycket. Han säger sig ha hört det på radio.

Här är presskonferensen: https://www.youtube.com/watch?v=xhckLcuEINg

Om du lyssnar efter 1:00 så hör du att det är två eller tre personer som rättar Wade med att det var Fair Play for Cuba. En av dem är Ruby men Ruby är inte mer än en så det var uppenbarligen känt av journalisterna också vid den tiden.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 08 nov 2019, 08:09

skunkjobb skrev:
tor 07 nov 2019, 20:23
manifesto skrev:

Att Oswald hade varit engagerad i Fair Play for Cuba var känt och hade rapporterats av massmedia så det är inget tecken på att Ruby och Oswald kände varandra bara för att DA Wade inte kände till detta.
Förhör med Ruby: http://www.aarclibrary.org/publib/jfk/w ... _0100a.htm
Nu går det inte att kopiera text därifrån men läs efter tredje stycket. Han säger sig ha hört det på radio.

Här är presskonferensen: https://www.youtube.com/watch?v=xhckLcuEINg

Om du lyssnar efter 1:00 så hör du att det är två eller tre personer som rättar Wade med att det var Fair Play for Cuba. En av dem är Ruby men Ruby är inte mer än en så det var uppenbarligen känt av journalisterna också vid den tiden.
Jo, jag vet att det var känt i New Orleans och av t.ex. FBI, men jag undrar om det finns någon primärkälla från media, t.ex. audio, transkription, artikel, etc, som bevisligen fanns tillgänglig i Dallas tiden mellan gripandet och Wades första presskonferens.
War is peace.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » fre 08 nov 2019, 08:15

manifesto skrev:
fre 08 nov 2019, 08:09
Jo, jag vet att det var känt i New Orleans och av t.ex. FBI, men jag undrar om det finns någon primärkälla från media, t.ex. audio, transkription, artikel, etc, som bevisligen fanns tillgänglig i Dallas tiden mellan gripandet och Wades första presskonferens.
Det faktum att fler personer än Ruby kände till saken och rättade Wade på presskonferensen är ju tillräckligt för att säga att Rubys vetskap om Oswalds engagemang i Fair Play for Cuba inte är något tecken på att Ruby och Oswald kände varandra.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 08 nov 2019, 09:00

skunkjobb skrev:
fre 08 nov 2019, 08:15
manifesto skrev:
fre 08 nov 2019, 08:09
Det faktum att fler personer än Ruby kände till saken och rättade Wade på presskonferensen är ju tillräckligt för att säga att Rubys vetskap om Oswalds engagemang i Fair Play for Cuba inte är något tecken på att Ruby och Oswald kände varandra.
Om du avser mumlet av röster när Ruby rättar Wade så är det just bara mummel. Du vet inte vad personen/personerna avsåg att säga när Ruby överröstade dem.

Jag vet inte hur känd Oswalds koppling till Fair Play for Cuba Committee var i Dallas kort efter gripandet och jag undrar som sagt om det finns någon primärkälla från media i Dallas som i så fall Ruby kan ha tagit del av.

Men jag backar avseende att det här är bevis för att Ruby och Oswald kände varandra. Det kan vara så att Ruby hade snappat upp det någonstans efter Oswalds gripande.

Det finns hursomhelst en mängd andra indikationer, vittnesmål och bevis för att så var fallet.

Återkommer.
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 08 nov 2019, 11:28

manifesto skrev:
fre 08 nov 2019, 09:00
Men jag backar avseende att det här är bevis för att Ruby och Oswald kände varandra. Det kan vara så att Ruby hade snappat upp det någonstans efter Oswalds gripande.

Det finns hursomhelst en mängd andra indikationer, vittnesmål och bevis för att så var fallet.
Jag antar att du har ett syftningsfel här, för du har väl inte ändrat åsikt?

Skriv svar