Kvacksalvaren Erik Enby

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Kvacksalvaren Erik Enby

Inlägg av kipphebel3 » tor 24 okt 2019, 11:38

Det är extremt svårt att ta del av hans forskning då så litet finns publicerat samt att det lilla som finns publicerat verkar finnas i allsköns alternativmedicinska publikationer. Att blåbärsextrakt och pepparrot skulle hjälpa mot cancer i lymfkörtlarna anser jag vara osannolikt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

MartinUppsala

Inlägg av MartinUppsala » tor 24 okt 2019, 15:06

Ok, menar du att dessa alternativmedicinska publikationer är svåra att få tag på?
Eller att forskningen han har lagt upp på sin hemsida också är svår att ta del av?

Användarvisningsbild
strutfus

Inlägg av strutfus » tor 24 okt 2019, 15:09

Forskning publiceras inte på hemsidor. Däremot "forskning".

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 26 okt 2019, 10:08

Ok, menar du att dessa alternativmedicinska publikationer är svåra att få tag på?
Inte alls, men jag är inte medicinare så jag försöker tillämpa en rimlig nivå av källkritik. Egenpublicerade texter eller texter som publicerats i publikationer med ingen eller obefintlig referentgranskning anser jag ha ganska lågt bevisvärde.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

MartinUppsala

Inlägg av MartinUppsala » lör 26 okt 2019, 12:17

Jag förstår, tack! Jag tolkade det som att du inte hade tagit del av vad han publicerat pga att en egenpublicerad text har låg trovärdighet, samt att där han är publicerad har obefintlig referensganskning?
Jag fattar vad du menar. Men det är inte det jag är nyfiken eller vill ha svar på.

Menar mer. Tänk er hyptetiskt att en forskare precis avslutat sin forskning. Han skickar allt till er. (Det som Erik Enby publicerat på sin hemsida) Det finns inte publicerat någon annanstans. Forskaren frågar: Vad tycker ni om det här? Är jag något på spåret här? Om inte varför är mina fynd osannolika?

Kan någon sakligt, som då känner sig ha mer kunskap, redogöra varför hans upptäckter inte stämmer? Någon som tagit del av det han publicerat på hemsidan som sakligt kan gå igenom varför hans fynd är så orimliga. Inte dömma ut dom för att det är en egenpublicerad text eller publicerat i en alternativt tidskrift. Det är inte att sakligt förklara orimligheter av vad han menar sig ha upptäckt.

Varför det skulle vara så osannolikt att han hittat microber i blod? Som ev. orsakar sjukdom.
Som sagt så har vi ju otroligt lite kunskap om svamp, parasiter etc.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 26 okt 2019, 14:12

Vi är bara en samling löst folk som är intresserade av kvacksalveri och vidskepelse. En del här är akademiker, andra har sina smala specialområden, åter andra är inbitna rättshaverister. En forskare som vänder sig till VoFs webforum som första instans vore inte mycket att hänga i julgranen.

Något som verkar vara en vanlig åsikt är att kommer man med "forskning" som vänder uppochner på sunt förnuft och tidigare iakttagelser gäller det att argumentera väl för sin sak.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 26 okt 2019, 15:21

Varför det skulle vara så osannolikt att han hittat microber i blod? Som ev. orsakar sjukdom.
Vi vet ju inte ens det, baserat på vad han visar. Som Anders G säger här ovan så är det i allmänhet så att de som hävdar revolutionerande saker, generellt sett bör ha väldigt starka bevis. Han påstår ju att cancer är en svamp?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 27 okt 2019, 20:13

MartinUppsala skrev:
lör 26 okt 2019, 12:17
Menar mer. Tänk er hyptetiskt att en forskare precis avslutat sin forskning. Han skickar allt till er. (Det som Erik Enby publicerat på sin hemsida) Det finns inte publicerat någon annanstans. Forskaren frågar: Vad tycker ni om det här? Är jag något på spåret här? Om inte varför är mina fynd osannolika?
Det första man måste fråga sig är varför materialet inte skickats in till någon hyfsat erkänd vetenskaplig tidskrift. En sådan skulle ju säkerställa att arbetet granskades av några förmågor som själva är befinner sig i relevant forskningsfront.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 28 okt 2019, 15:56

Jag tog del av IVO' s dokumentation kring en av anmälningarna. Där fick Enby tillfälle att skriftligt förklara sig och sina teorier och några sakkunniga personer som IVO bett granska Enbys svar fick ge sina utlåtande.
De sakkunnigas utlåtande om Enbys förklaringar var inte nådiga. Märk nu att det här var Enbys chans att tala med sina kollegor inom den medicinska vetenskapen. Istället för ett vettigt försvar kan Enbys text bäst recenseras som idiotisk svammel som till och med jag känner igen för vad det är.
Den enda skandalen i historien är att han inte stoppades innan han dödade minst de två personer som det finns anmälningar för.
There is no spoon.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 03 mar 2020, 10:20

Boka söndag 8 mars kl 17:00 om du prompt vill kasta 120:- i sjön för att se pseudovetenskapspajasen Börje Peratts stollefilm "Sista striden" om kvacksalvaren Enby.
Visas på Bio Mauritz i Filmhuset, Stockholm.
https://justitiemordet.wordpress.com/20 ... sinbjudan/
Hemsidan bjuder på en trailer med en kavalkad av stollar som uttalar sig.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 08 mar 2020, 02:29

Lustigt hur antalet och innehållet i trailers ändrats under filmens skapande. Jag får erkänna att om/när filmen kommer till min region så ska jag ödsla dessa pengar på att se den. Jag har en liten liten förhoppning om att kunna hitta någon logik eller underlag eller iaf förstå hur han resonerar i alla sina påståenden om myndigheters brott mot lagar, domstolars åsidosättande av rättsprinciper, fällande domar efter preskriptionstid, brottsbalkens (?!?) tillämpning, justitiemord etc etc. Och samtidigt mysa över att BePes iklädande av rollen som Enbys juridiska ombud inte lett till ett enda något trots alla solklara rättsövergrepp. Samt förhoppningsvis också förstå exakt vilket förlopp han avser med "sista striden".
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 12 mar 2020, 12:53

Universalgeniet Börje Pratts film "Den sista striden" om kvacksalvaren Enby har nu haft premiär.
På plats var en enda tidningsrecensent, nämligen TADAAAAAAAA !!!
Torbjörn Sassersson från Newsvoice.
Märkligt nog inte med ett enda utfall mot vare sig VoF eller Dan Larhamar.
Torbjörn Sassersson skrev:Erik Enby fann sannolikt att roten till de kroniska sjukdomarna står att finna i människans blod, vilket kan infekteras av mikrober långt innan symptom uppstår.

Särkilt beklämmande är det att konstatera att de rättsinstanser som borde komma till Enbys undsättning i själva verket fanns i centrum i arbetet att försöka krossa hans liv, arbete, fynd och gärningar medan journalister från bla Expressen beskrev honom som en slags vampyr, ute efter människors blod. Expressen till och med jämförde Enbys rekommendationer för C-vitamin med våldtäkter på kvinnor.

Läs mer om premiären på Humanism och Kunskaps hemsida

Huvudpersonerna i mobben är alla namngivna i filmen, vilket känns nödvändigt för annars finns inget att ta på, en myndighet eller en tidning är inte samma sak som ansvarig person. Börje Peratt hade ändå kunnat vara betydligt mer sträng mot dessa hänsynslösa individer.

Filmen är dock inte en gnällvisa tillägnad Enby. Istället är Erik Enby en katalysator som dragit fram de mest fula sidorna hos det svenska etablissemanget. Det handlar om individer som villigt ställt upp på att försöka krossa honom för att lika skyndsamt försvinna när de utsätts för svåra frågor. Peratt redovisade hur en efter en av dessa personer försöker komma undan med olika svepskäl.

Förutom avklädningen av etablissemangets sämsta sidor för alla att beskåda finns de uttalanden som Erik Enby och forskaren Olle Johansson fäller i filmen om dessa fulheter. Deras klockrena kommentarer är nästan obetalbara och de fick också publikens ovationer. Herrarna sa förmodligen exakt det som väldigt många skulle vilja säga högt.

Idag spelar det inte längre någon roll om Enby får tillbaka sitt läkarleg. Han sa det själv. Peratts film är ett domslut och de hänsynslösa ansvariga får ta hand om konsekvenserna av sina handlingar, kanske enligt karmas egna lagar, om det finns en rättvisa på ett högre plan för rättväsendet gör ingen nytta för rättvisan i Enbys fall.

Enby går vidare och planerar att lära ut vad han samlat på sig i kunskap och erfarenheter. Hans arbete blev känt i hela Sverige och även utomlands genom Peratts två filmer om honom. Enby räddade liv med sina medicinska ordinationer, enligt de patienter som valt att vittna. Hans plågoandar har i sammanhanget inte åstadkommit någonting av värde överhuvudtaget.
Desto mera svavel osar det från universalgeniet BePe:s egen rapport från premiären, som kombinerades med årsmöte i den uppenbarligen tynande föreningen H&K.
Universlageniet BePe skrev:Desto mera svavel osar det från universalgeniet BePe:s egen rapport från premiären, som kombinerades med årsmöte i den uppenbarligen tynande föreningen H&K.

Även om det blev en del avhopp kunde vi i Humanism & Kunskap ändå träffas i en komplett styrelse och med flera uppresta medlemmar. Redogörelse för året som gått och planer inför 2020 lades fram. Beslöts om att ha ett arbetsmöte för att fokusera på visioner, strategier och mål. Diskuterades också hur vi skulle få fler medlemmar och stöd för vår verksamhet. Vi drar ett tungt lass så det vore tacknämligt att fler visade sitt stöd om så bara att donera eller bli medlem. LÄNK

Så blev det då dags att se premiären av Sista striden. Försäljningen av biljetter som skulle ta fart sista veckan bromsades istället upp sannolikt pga av rädsla för Corona. Ändå var det många som kom och köpte biljetter på dörren så om det inte blev fullsatt så näst intill.

Regissörens (undertecknads) motiv till uppföljaren på Läkaren som vägrade ge upp, var att reda ut detta justitiemord och tydliggöra hur olika krafter samverkat med ledning av Dan Larhammars undergrävande metoder. Det blev alltmer angeläget att visa på hur föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) utnyttjats för att driva en antihumanistisk politik riktad mot enskilda människor och mot människors tanke- och hälsofrihet. Larhammars metoder bryter också mot mänskliga rättigheter. Att han utnyttjat sin position och makt för att driva häxprocess mot Erik Enby måste vid något tillfälle bestraffas och Erik Enby upprättas. Hur kan en Kunglig akademie ha en sådan förkastlig karaktär som Larhammar som preses? Detta har vi inom HK kritiserat tidigare. Läs gärna denna artikel. Larhammar klagar på att jag har demoniserat honom. I praktiken har han demoniserat sig själv genom sina aktiviteter. Jag återkommer i en annan artikel med en mailväxling mellan Larhammar och mig eftersom han vägrat låta sig intervjuas. Att föreningen VoF tycks oberörbar i offentlig press och media vittnar om något mycket ruttet i det svenska samhället. Bonnierpressen och andra medier har mycket att stå till svars för. Ett annat problem gäller hur denna diaboliska makt har skrämt upp journalister, myndigheter och även jurister så till den milda grad att vi inte fick en enda jurist att ställa upp på Enby. Av detta skäl blev jag hans juridiska ombud i akt och mening att på ett initierat sätt kunna följa alla målen och till slut inse att redan den första anmälan och bestraffningen var på alla sätt felaktig som samtidigt drog undan fötterna för resning och överklagan. Detta är ett skolexempel på rättsröta.

Torbjörn Sassersson Newsvoice var den enda journalist som hörsammade pressreleasen och inbjudan till premiären. Hans artikel kan du läsa här:[länk]

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 12 mar 2020, 13:37

Tänk att jag som medlem i VoF har så mycket makt.
There is no spoon.

Skriv svar