Är vof en sekt?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
blåbär

Är vof en sekt?

Inlägg av blåbär » mån 19 mar 2018, 14:58

Whilde säger att vof är en sekt? Har jag missat nåt? :shock:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2125080454

Religiösa? Är ni? O_o

Låter som intressanta föreläsningar föresten på ABF. :D

Men sekt? Sen när då?
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(

Användarvisningsbild
jak

Re: Är vof en sekt?

Inlägg av jak » mån 19 mar 2018, 15:37

blåbär skrev:Låter som intressanta föreläsningar föresten på ABF. :D
Ursäkta, men det heter väl inte föreläsning, det heter väl predikan! ;)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 19 mar 2018, 16:34

Vad Whilde tror eller inte är väl rätt betydelselöst?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » mån 19 mar 2018, 17:16

Ok, så det är alltså inte sant då..... :D

Jag blev lite smått orolig. :shock:

Förlåt jag borde inte tvivlat :smile2:
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 19 mar 2018, 22:59

Om du vill veta mer om den där anmälan till Datainspektionen kan du se här:
http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=703168#p703168
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 19 mar 2018, 23:47

"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 20 mar 2018, 08:42

Skälet till att Whilde gått igång igen är en tråd på ABF Örbro:s FB-sida.
ABF Örebro län har kommit på den goda iden att ha en föreläsningsserie tillsammans med VoF, viket retat upp woo-världen och en hetsig "debatt" (läs: smutskastning av VoF) har startat i kommentarsfältet efter initiering från den slutna gruppen #Valfrivård, som ägnar sig åt organiserade kommentarsfältsaktioner enligt samma princip som #Jagärhär. #Valfrivård riktar sig dock bara mot anti-kvackarpubliceringar på nätet.

Länk till ABF:s fb-sida: (Gå gärna in och delta i "debatten".)
https://www.facebook.com/ABF.Orebro.lan ... =3&theater

Länk till #Valfrivård.
https://www.facebook.com/groups/ValfriVard/

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » tor 22 mar 2018, 21:45

De ska tydligen ha en fejkdebatt nu. Jag har ingen aning om vad det betyder......

http://humanismkunskap.org/2018/03/22/f ... dsteatern/

Arios

Inlägg av Arios » tor 26 mar 2020, 22:49

Mina erfarenheter speciellt de sista dagarna har starkt övertygad mig att detta föreningen är en sekt.... Och det är bättre att hålla sig borta.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 27 mar 2020, 19:11

Och det är bättre att hålla sig borta.
Bra beslut! :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Arios

Inlägg av Arios » lör 28 mar 2020, 03:01

kipphebel3 skrev:
fre 27 mar 2020, 19:11
Bra beslut! :)
absolut :smile2: . och jag hål mig borta från de i många år innan . och tydligen var det väldigt dåligt beslut av mig att komma tillbaka.

skillnaden från föra gången är att jag markerade för de, att jag inte accepterar eller tillåter att ta upp och diskuterar mig som en person hela tiden.
och jag är endast intresserad att diskutera Vetenskapsteorier.

de stämpla mig som troll korkad mysko och leker martyr, de sitter och bara spekulera om mig ( väldigt låg nivå att förlöjliga folk bara för att man inte håller och tycker som de eller flesta här).

jag tycker att det är skrämmande att kapa hela mänsklighetens historia och framtiden och begränsa den till en viss livsåskådning.

"världen är inte uppbyggd av atomer, utan den är uppbyggd av sagor" :lol:

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 28 mar 2020, 10:26

Jag vet inte om det spelar någon roll att förklara, men VoFs Facebookgrupp har en helvetisk massa medlemmar och en enorm trafik. För att det skall fungera överhuvudtaget så måste man ha regler för hur diskussioner skall föras. Att FB sedan är ett utpräglat dåligt forum för att diskutera komplexa saker gör inte saken bättre.

Jag har själv förflutet som moderator i FB grupper och det är ett hästjobb, så på den tiden jag var aktiv på FB så tyckte jag att moderatorerna i FBs grupp gjorde ett bra arbete. De möjligheter du har som moderator att styra en diskussion är väldigt små. Du kan inte (som här) flytta inlägg till en mera relevant tråd, inte heller bryta ut sidodiskussioner som en ny tråd. Dessa begränsningar i FB gör att det enda som återstår så medlemmar bryter mot reglerna är att stänga av dem helt eller för en viss tid.

Jag har ingen aning om vilka kontroverser du haft med moderatorerna där och är heller inte intresserad. Det är en diskussion du får ta med dem, men ofta kan det vara bra att ta två steg tillbaka och se diskussionen från ett annat perspektiv: Hur skulle en utomstående se det hela? Det är sällan ens fel då två träter.

Glöm inte heller att varken detta forum eller Vofs FB-grupp är samma sak som föreningen. Du har naturligtvis all rätt att anse att Vof är en sekt, eller djävulens påfund, men du kanske kan acceptera att andra ser litet annorlunda på saken? Du är säkert även välkommen till Vofs årsmöte där du kan diskutera dina invändningar med styrelsen.

Arios

Inlägg av Arios » lör 28 mar 2020, 15:54

kipphebel3 skrev:
lör 28 mar 2020, 10:26
Jag vet inte om det spelar någon roll att förklara, men VoFs Facebookgrupp har en helvetisk massa medlemmar och en enorm trafik. För att det skall fungera överhuvudtaget så måste man ha regler för hur diskussioner skall föras. Att FB sedan är ett utpräglat dåligt forum för att diskutera komplexa saker gör inte saken bättre.

Jag har själv förflutet som moderator i FB grupper och det är ett hästjobb, så på den tiden jag var aktiv på FB så tyckte jag att moderatorerna i FBs grupp gjorde ett bra arbete. De möjligheter du har som moderator att styra en diskussion är väldigt små. Du kan inte (som här) flytta inlägg till en mera relevant tråd, inte heller bryta ut sidodiskussioner som en ny tråd. Dessa begränsningar i FB gör att det enda som återstår så medlemmar bryter mot reglerna är att stänga av dem helt eller för en viss tid.

Jag har ingen aning om vilka kontroverser du haft med moderatorerna där och är heller inte intresserad. Det är en diskussion du får ta med dem, men ofta kan det vara bra att ta två steg tillbaka och se diskussionen från ett annat perspektiv: Hur skulle en utomstående se det hela? Det är sällan ens fel då två träter.

Glöm inte heller att varken detta forum eller Vofs FB-grupp är samma sak som föreningen. Du har naturligtvis all rätt att anse att Vof är en sekt, eller djävulens påfund, men du kanske kan acceptera att andra ser litet annorlunda på saken? Du är säkert även välkommen till Vofs årsmöte där du kan diskutera dina invändningar med styrelsen.
när jag påstår att de bete sig som en sekt, det betyder det att handlar endast om hur jag upplever föreningen, självklart behöver inte andra hålla med mig, eller att de säkert kommer att uppleva samma sak, det beror väl på från en individ till annan.

och jag upplever inte de som en sekt på grund att de stänger av mig hela tiden .. utan om det var nödvändigt att ta upp mig som person och nästan idiot förklara mig.

om de påstår att jag bröt mot regler, då kan jag också lägga fram alla disfusioner om hur det verkligen gick till.

jag öppnade inget tråd för diskussion. utan endast kommenterade inlägg, visst är jag lite kritisk till många teorier men absolut inte på aggressiv sätt.

så varje gång jag skriv något kritiskt så hoppa nån och tog upp min modell, till och med en postade några inlägg och vannade gruppen från mig ( helt sjukt :roll: )… jag svarade inte på de och jag förklarade för admin att jag har absolut inget avsikt att sprida något altnativ modell ( det var nästan 6 år sen jag tog upp det och folk har ännu inte glömt det ).

jag vet att många där är redan väldigt fientligt inställda och på köpet går admin in och hetsar folk ännu mer tyckte jag. därför gick jag in och markerade för admin att jag inte tillåter sånt attityd mer från någon alls. tydligen kände de sig provocerade och de ville sätter regler.( på min bekostnad ).

för att jag ska kunna diskutera måste jag väl kanske byta namn och bild och skaffa ny identitet.
eller kanske jag ska posta ett inlägg och ber folk om förlåtelse och ta tillbaka min tvivel på modellen. :D

jag personligen har jag min anledning att ifrågasätta de...

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 29 mar 2020, 11:37

Arios skrev:
tor 26 mar 2020, 22:49
Jaha? Lite som de inlägg vi sett med "det här blir mitt sista inlägg" :lol:

Stefan Whilde? En ny bekantskap för mig. Verkar vara en kul typ. Man kan ju läsa lite av hans inlägg om man tröttnar på universalgeniet BePe.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Arios

Inlägg av Arios » sön 29 mar 2020, 12:26

Bod skrev:
sön 29 mar 2020, 11:37
Arios skrev:
tor 26 mar 2020, 22:49
Jaha? Lite som de inlägg vi sett med "det här blir mitt sista inlägg" :lol:

Stefan Whilde? En ny bekantskap för mig. Verkar vara en kul typ. Man kan ju läsa lite av hans inlägg om man tröttnar på universalgeniet BePe.
visst är det trevligt att diskutera med folk... men helst inte den nivå....

Skriv svar