Är vof en sekt?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Arios

Re: Är vof en sekt?

Inlägg av Arios » sön 29 mar 2020, 15:13

jag hinner kanske posta sista inlägg innan de hinner stänga av mitt konto ( på min begära)

jag påstår att Modellen Av Solsystemet inte är komplett, och har inte vidare utvecklad sen 400 år sedan..
men har inte ens i nuläget en modell för Solsystemet utan lett hur solsystemet skapades ( skapelseberättelse) ta över modellen som är från 1700 talet och spekulerades av filosofer som endast täckte dåvarande modell med några få himlakroppar (solsystemet är mycket större nu ..
så allt man upptäcktes senar har bara plåstrat ihop för att anpassa teorin( filosofi) hur solsystemet skapades.
(detta för räcka i min kritik :D ..)

visst kanske har jag misslyckat men åtminstone jag upplyser folk var är det brister och öppnar vägen för andra för att vidareutveckla modellen..

jag ska tipsa er om en sak hur man granskar mig..
det roligaste av allt jag har skapat en modell med rörelse som på ett viss sätt. det finns mer än 800 000 upptäckta himlakroppar i Solsystemet( planeter månar kometer asteroider små planeter.. osv
gå in och peka på en enda himlakropp vilket som helst som avviker sig från min modell och det är över för mig
det räcker faktiskt med bara en ni behöver inte ens ha två..
(går ni in bara och titta på Uranus så lär vi se att hälften av månarna avviker sig från dagens modell..

om jag påstår att alla hundar i världen har röd färg, det är bara att peka på en hund som inte är röd och det är över för min påstående. det är inte svårare än så, istället för att sitta och förlöjliga och angripa mig som person :roll:

förresten min modell är den första i historia som inte använder sig av en skapelseberättelse för att förklara varför modellen ser ut som den gör. för länge sen hade man första röraren som ersätt idag med hur solsystemet skapades (filosofi i båda fallen)

till och börja med så har jag kastat bort filosofin från solsystemet ( " jag tycker min modell döms väldigt orättvis, det handlar inte mellan två modeller utan det är mellan min modell och skapelseberättelse")
detta för räcka för mig . .. :lol:

Arios

Inlägg av Arios » sön 29 mar 2020, 17:50

många som kritiserar mig eller inte accepterar min kritik om hur man förklarar modellen idag, tror sig att de försvarar Kopernikus och Galileos modell vilket är helt fel.
de försvarar egentligen omdveten bara bortföreklaringar.

Exempel varför vissa planeter roterar medurs och andra moturs kring sig egen axel
detta har inget med gamla modellen att göra. Galileo och Kopernikus har inte ens försökt förklara detta eller kände till det..

till och med när man skrev ner teorin hur solsystemet skapades kände man inte till detta med medurs och moturs, och inte konstigt för att teorin och var anpassad för den nyfödda modellen och det man visste då.
så teorin om hur solsystemet skapades kan inte heller förklara medurs och moturs rörelser.

och senar började man upptäcka mer och mer i solsystemet och istället för att vidareutveckla modellen går man in och hitta på massa bortförklaringar bara för att det ska gå ihop med hur solsystemet skapades ..

det som är jätte kul att man har idag två teorier en på modellen och en på hur solsystemet skapades och ändå hela solsystemet är fult med bortförklaringar.

så kasta bort den där skapelseberättelse som har blivit hinder för att vidareutveckla modellen, och för att öppna vägen för ny fysik.

det kommer aldrig att funka i längden. :lol:

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 29 mar 2020, 19:22

Arios skrev:
tor 26 mar 2020, 22:49
Mina erfarenheter speciellt de sista dagarna har starkt övertygad mig att detta föreningen är en sekt.... Och det är bättre att hålla sig borta.
Hej Arios!
Du har skickat in din skrift om solsystemet till vof för granskning och du var för några år sedan på en av våra träffar i Göteborg. Det är ledsamt att du uppfattat våra möten och diskussioner som sektliknande. Själv har jag inget sådana minnesbild av våra mellanhavanden. Kanske ska du göra ett nytt försök att delta i någon av våra sammankomster? Ta då gärna med dig synpunkterna på din teori (din benämning) som redan framförts.

Som medlem i vof kan man gå ur föreningen genom att bara strunta i att betala medlemsavgiften. Fungerar det så i andra sekter du är bekant med? En organisation blir inte till en sekt bara för att man inte sympatiserar med den.

Arios

Inlägg av Arios » sön 29 mar 2020, 19:50

pwm skrev:
sön 29 mar 2020, 19:22
Arios skrev:
tor 26 mar 2020, 22:49
Mina erfarenheter speciellt de sista dagarna har starkt övertygad mig att detta föreningen är en sekt.... Och det är bättre att hålla sig borta.
Hej Arios!
Du har skickat in din skrift om solsystemet till vof för granskning och du var för några år sedan på en av våra träffar i Göteborg. Det är ledsamt att du uppfattat våra möten och diskussioner som sektliknande. Själv har jag inget sådana minnesbild av våra mellanhavanden. Kanske ska du göra ett nytt försök att delta i någon av våra sammankomster? Ta då gärna med dig synpunkterna på din teori (din benämning) som redan framförts.

Som medlem i vof kan man gå ur föreningen genom att bara strunta i att betala medlemsavgiften. Fungerar det så i andra sekter du är bekant med? En organisation blir inte till en sekt bara för att man inte sympatiserar med den.
hej peter .
jag har faktiskt diskuterat min ide med många olika folk.. men jag har aldrig möt så mycket fintligt och misstänksamhet mot mig på en och samma ställe som vof Facebook.
visst folk behöver inte hålla med mig , men deras beteende kan ifrågasätts. jag märkte att folk reagerade på grund av mitt namn, de kände igen den, och inte på grund av mina kommentarer. kände mig nästan överbevakad..

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 29 mar 2020, 21:05

Arios skrev:
sön 29 mar 2020, 19:50
hej peter .
jag har faktiskt diskuterat min ide med många olika folk.. men jag har aldrig möt så mycket fintligt och misstänksamhet mot mig på en och samma ställe som vof Facebook
Facebookgruppen har över 40.000 medlemmar, men föreningen bara lite över 2.500, eller färre än 3.000 iallafall. Kommentarer du får där kan inte tas som representativa för föreningen.

Vad gäller modereringen -- som du verkar missnöjd med -- får du väl se moderatorerna som 10 supportpoliser som försöker att få styrsel på 40.000 i en uppeldade publik. Varje tillsägelse eller tillrättavisning blir med nödvändighet tagen som en oförrätt. Det är inget personligt. Läs regelverket och försök hålla dig till det (även om du uppfattar det som regler satta av en sekt). Om du inte gillar läget är det bara att hålla sig borta. Ingen kommer att jaga efter dig. Det är ju ingen sekt vi ar att göra med.

Arios

Inlägg av Arios » sön 29 mar 2020, 21:42

pwm skrev:
sön 29 mar 2020, 21:05
Arios skrev:
sön 29 mar 2020, 19:50
hej peter .
jag har faktiskt diskuterat min ide med många olika folk.. men jag har aldrig möt så mycket fintligt och misstänksamhet mot mig på en och samma ställe som vof Facebook
Facebookgruppen har över 40.000 medlemmar, men föreningen bara lite över 2.500, eller färre än 3.000 iallafall. Kommentarer du får där kan inte tas som representativa för föreningen.

Vad gäller modereringen -- som du verkar missnöjd med -- får du väl se moderatorerna som 10 supportpoliser som försöker att få styrsel på 40.000 i en uppeldade publik. Varje tillsägelse eller tillrättavisning blir med nödvändighet tagen som en oförrätt. Det är inget personligt. Läs regelverket och försök hålla dig till det (även om du uppfattar det som regler satta av en sekt). Om du inte gillar läget är det bara att hålla sig borta. Ingen kommer att jaga efter dig. Det är ju ingen sekt vi ar att göra med.
jag vill inte ta upp det här.. men det gick inte rätt till från admin sida..

Skriv svar