Stora förmögenheter: hur mycket är luft?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Erland

Stora förmögenheter: hur mycket är luft?

Inlägg av Erland » tis 02 jun 2020, 22:40

Det här inlägget grundar sig i en politisk diskussion, men den fråga som ställs handlar om ekonomisk vetenskap (om det nu finns något sådant :?) och inte om politik.

Jag deltog i en debatt på facebook, där jag påpekade att de tio rikaste personerna i Sverige 2019 hade en sammanlagd förmögenhet på 719 miljarder kr, varav Stefan Persson (H & M) var rikast med 178 miljarder, allt enligt Veckans Affärer. Jag föreslog att dessa pengar skulle sättas in för diverse välgörande ändamål.

Jag fick då mothugg där man menade att en stor del av dessa pengar inte är verkliga, att t.ex. Stefan Persson inte skulle få ut 178 miljarder om han sålde alla sina aktier m.m. Och visst, det är rimligt. Om vi antar att SP:s förmögenhet till stor del består av H&M-aktier så skulle ju kursen sjunka om han sålde ut alltihop och han skulle sluta med en realiserbar förmögenhet på mindre än 178 miljarder.

Men hur mycket mindre? Det kunde man inte svara på i facebook. Mer allmänt, hur stor andel av de största förmögenheterna, i Sverige och världen, består av "luft" på detta sätt? Hur stor andel av dessa förmögenheter kan omvandlas till reda pengar som omedelbart kan konsumeras av fattigare personer eller det offentliga?

Vet någon något om detta?

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Stora förmögenheter: hur mycket är luft?

Inlägg av Anders G » ons 03 jun 2020, 06:41

Om man avyttrar sina tillgångar i små steg går det rimligen att få ut ett högre pris, i den mån det finns köpare vid en sådan total omläggning av systemet.
Sen är det ju bara att konsumera upp de reala tillgångarna som fördelats. Då behöver man inte bekymra sig om effekterna på längre sikt, de är kända sedan länge.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 03 jun 2020, 16:18

Erland skrev:
tis 02 jun 2020, 22:40
Jag fick då mothugg där man menade att en stor del av dessa pengar inte är verkliga, att t.ex. Stefan Persson inte skulle få ut 178 miljarder om han sålde alla sina aktier m.m. Och visst, det är rimligt. Om vi antar att SP:s förmögenhet till stor del består av H&M-aktier så skulle ju kursen sjunka om han sålde ut alltihop och han skulle sluta med en realiserbar förmögenhet på mindre än 178 miljarder.
Två synpunkter.

1. Utan att veta något särskilt om just H&M så håller jag inte med om att SP inte skulle kunna sälja sina aktier i H&M för ungefär motsvarande aktiekursen. Det ”enklaste” sättet vore att sälja hela H&M. Per aktie bör då priset motsvara eller t.o.m. kunna överstiga börskursen. Om någon större avvikelse förekom vore något fundamentalt fel. För rätt köpare kan H&M däremot ha ett högre värdet. Av ungefär samma skäl är det svårt att se varför inte någon skulle kunna vara beredd att köpa hela posten för ungefär motsvarande börsvärdet. Tvärtom är det ju så att en stor aktiepost har ett tillkommande värdet i att ägaren får ett reellt inflytande. Det är först om utförsäljning skulle ses som att SP tappat förtroende för H&M framtid som en utförsäljning skulle vara prissänkande.

2. Det vore lite en annan sak om alla storägare i alla börsföretag samtidigt skulle sälja, då skulle det uppstå ett utbudsöverskott. Något vettigt sett att beräkna eller ens uppskatta detta tror jag inte finns. Vad botten är avgörs ytterst det av när befintliga ägare skulle anse att priset blev så lågt att de hellre behöll aktierna. Det är ju inte faktor som går att fånga i ett teoretiskt resonemang.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 03 jun 2020, 17:38

Det vanligaste vad jag vet när man säljer så stora poster är att komma överens med någon motpart i stängda förhandlingar. Vad jag vet finns inget krav att man måste gå via börsen. Så då kan gå hur snabbt eller långsamt som helst och tex Vattenfalls historiskt dåliga affärer visar väl att även stora bolag kan göra riktigt klantiga köp.
Det har förekommit att personer har dammsugit aktier på börsen för att få inflytande i ett bolag men då får man nog räkna med att kursen stiger kraftigt.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 10 jun 2020, 10:45

Det kan ju gå bort en ansenlig del i skatt också, olika mycket beroende på var man är "skattskriven". Det rör sig väl sällan om mer än 30 % så det återstår ändå vad ekonomer kallar skitmycket pengar.

Skriv svar