Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Matte

Re: Mordet på Olof Palme

Inlägg av Matte » sön 07 jun 2020, 13:30

Själv bereder jag mig på ett västgötaklimax. Som sagt tycker jag mig ha hört sådana här löften tidigare. Redan Holmér...

Det finns många som ägnat större delen av sin tid på att gräva i utredningen. Alla är inte stollar eller konspirationsteoretiker och skriver initierat på diverse sajter. Som lekman är det närmast ogörligt att skaffa sig en kvalificerad uppfattning om vem mördaren var. Mycket finns tillgängligt på nätet, men då glömmer man bort att det bara utgör en bråkdel av materialet. Främst är det protokollen i samband med åtalet mot CP.

Trots att jag brukar reta mig på folk som spammar länkar vill jag bidra med en länk till Expressen (som publicerat en osannolik massa smörja i fallet genom åren) där den mest kompetenta personen i Granskningskommissionen intervjuas.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/nyt ... tenyfiken/
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 08 jun 2020, 19:45

AB uppger att man hittat mordvapnet. Det låter otroligt efter så lång tid, men ändå!
Då tyder väl allt på en ensam gärningsman.
Hade det varit en konspiration hade man antagligen gjort sig av med vapnet omedelbart.
Den verkliga antiklimaxen skulle ju vara om man på något sätt kunde koppla vapnet till Krister Petterson. iofs högst otroligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7 ... mordvapnet

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 09 jun 2020, 10:29

garozzo skrev:
mån 08 jun 2020, 19:45
AB uppger att man hittat mordvapnet. Det låter otroligt efter så lång tid, men ändå!
Hade det varit en konspiration hade man antagligen gjort sig av med vapnet omedelbart.
Om nu inte den som fick i uppgift att göra sig av med vapnet konstaterade att det kanske kunde komma till nytta en dag. Livförsäkring, utpressning, ha att förhandla om ifall han vart gripen etc. Problemet med konspirationer har alltid varit att folk som ägnar sig åt sådana ofta inte är så öppna och pålitliga.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 09 jun 2020, 12:04

garozzo skrev:
mån 08 jun 2020, 19:45
Den verkliga antiklimaxen skulle ju vara om man på något sätt kunde koppla vapnet till Krister Petterson. iofs högst otroligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7 ... mordvapnet
Det låter ju verkligen otroligt. Någon som har haft tillgång till ett vapen, och sedan lämnat tillbaka det till dess ägare, eller sålt det illegalt snarare än att göra sig av med det genom att slänga det i vattnet eller gräva ned det?

Nå, vi får väl se vad det lider.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 09 jun 2020, 18:32

Slutspurta nu! I morgon är det för sent att spekulera!
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 10 jun 2020, 07:04

Inga fler spekulationer i sista sekunden?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 10 jun 2020, 09:09

Skandiamannen är alltså den som man pekar ut.

Något mordvapen verkar man inte ha hittat, och om jag förstår det rätt så säger msn från NFCs sida att det är svårt att knyta ett vapen till kulorna som man har hittat.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » ons 10 jun 2020, 10:00

Kommer att få tyst på alla privatspanare... inte.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 10 jun 2020, 10:21

Jag fattar inte ett smack av det där med DNA-test. Vad var det för något man skulle testa? Att se om Stig Engström var biologiskt släkt med sina släktingar kan väl inte ha varit poängen utan man borde ha haft något som skulle kunna knyta honom till brottet och vad skulle det i så fall kunna vara?

Hoppades man kunna finna DNA-spår av gärningsmannen på kulorna eller vad? Just det låter otroligt tycker jag.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 10 jun 2020, 10:41

skunkjobb skrev:
ons 10 jun 2020, 10:21
Jag fattar inte ett smack av det där med DNA-test. Vad var det för något man skulle testa? Att se om Stig Engström var biologiskt släkt med sina släktingar kan väl inte ha varit poängen utan man borde ha haft något som skulle kunna knyta honom till brottet och vad skulle det i så fall kunna vara?

Hoppades man kunna finna DNA-spår av gärningsmannen på kulorna eller vad? Just det låter otroligt tycker jag.
Inte jag heller! DNA på ett vapen eller Palmes kläder tror jag, men jag förstår inte varför PU inte är tydlig med dessa detaljer. Vi har ju fått noll nytt nu, så det visade sig bli BÅDE skandiamannen (vilket köpes) OCH västgötaklimax!

Edit: Men det är skönt att nu officiellt iaf få bekräftat att det var SE och att icke pålästa skeptiker inte längre behöver hemfalla till CP.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 10 jun 2020, 10:48

Det snällaste man kan säga är att Palmeutredningen hållit jämn kvalitet över tiden.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 10 jun 2020, 10:58

Pär C skrev:
ons 10 jun 2020, 10:48
Det snällaste man kan säga är att Palmeutredningen hållit jämn kvalitet över tiden.
Det grundar du på vad? Granskningskommissionens rapport?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » ons 10 jun 2020, 11:37

Krister Petersson medger iofs att det han presenterar i dag inte skulle räcka i en domstol. Argumentation är övertygande men inte så mycket mer övertygande än den som Thomas Pettersson presenterade i Filter för knappt två år sedan.

Men är orsaken till att han ändå pekar ut en gärningsman att han måste ha ett formellt skäl för att lägga ner förundersökningen? Det räcker inte med ett: Nu skiter vi i det här, det har gått för lång tid!
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 10 jun 2020, 11:52

En stor besvikelse!

Åklagare Krister Peterssons redogörelse övertygar inte för fem öre!
Inget vapen, inget DNA, ingen teknisk bevisning överhuvudtaget som pekar ut Stig Engström finns det. Ej heller kunde Petersson redogöra för hur Engström kom att följa efter makarna Palme på mordkvällen, och ej heller hur han kunde ha ett vapen just då. Han stämplade ut från Skandia 23:19, bara två minuter före mordet. Hur kunde han veta att makarna Palme gick längs Sveavägen just då?
Och jag får det inte att gå ihop psykolgiskt. Om Engström var mördaren, varför drog Engström så tydligt uppmärksamheten till sig efter mordet? Han tog själv kontakt med både polisen och media, påpekade att hans egen klädsel stämde överens med den misstänkte gärningsmannens, och han medverkade till och med i en TV-sänd rekonstruktion av mordet. Varför låg han inte lågt istället? Då skulle antagligen ingen hört talas om honom inom polisen och media.

Min gissning är att Petersson vid intervjun i Veckans Brott i februari trodde att nära förestående tekniska undersökningar av något slag skulle ge ett utslag som tydligt skulle peka ut Engström. När så inte skedde hade Petersson inget annat val än att, för att rädda sitt anseende, lägga fram det lilla och otillräckliga man har mot Engström, och lägga ned förundersökningen.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 10 jun 2020, 12:12

Pär C skrev:
ons 10 jun 2020, 10:48
Du som är jurist och borde vara van vid att "artig kritik" från formellt håll kan vara en totalsågning, och KP totalsågar ju tidigare utredningsarbete och det är första gången när någon i PU alls kritiserar tidigare utredning. Sågningen av Holmér är närmast total och det KP säger med fint och försiktigt språk att det är totalt stolligt och obegripligt att man avfärdade Engström som man gjorde.

Den kritik jag har mot PU nu är att de berättar så vagt i stället för att ge en åtminstone hypotetisk gärningsberskrivning. Det jag förväntade mig är en berättelse i kronologisk tid fram tills att SE tar (troligtvis) nattbussen hem. Speciellt NÄR han kom tillbaka till brottsplattsen där bilderna togs av honom. Dessutom är de otydliga om vad som händer med förundersökningssekretessen nu och vilka mer dokument vi kan förvänta oss.

Det enda nya var ju totalsågningen av den promemoria som åtminstone jag inte hade hört talas om tidigare. Det var väl den enda behållningen och en rätt frisk och uppiggande sak ur presskonferensen.

Skriv svar