Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Mordet på Olof Palme

Inlägg av Erland » ons 15 jul 2020, 13:53

Tony skrev:
sön 28 jun 2020, 14:15
Erland skrev:
sön 28 jun 2020, 03:39
Men sannolikheten att landets statsminister skulle råka falla offer för en kula avsedd för någon annan är så låg att den kan försummas, särskilt med tanke på att det då var mycket färre människor som sköts ihjäl än det är idag (då fanns ju inte dagens gängskjutningar, t.ex.).
Nej. Det enda som spelar roll är i hur stor andel av alla mord man tar fel på person. Det spelar ingen roll att det var statsministern eller hur många som skjuts per år.
Du har en poäng där. Frågan vi måste ställa oss är alltså om en mindre andel av de höga politiker som mördas, mördas av misstag jämfört med andelen som mördas av misstag av alla som mördas.

Jag skulle faktiskt tro att det är så. För jag tror att mord på öppen gata är en relativt ovanlig typ av mord. De flesta mord torde vara, typ, mord på fyllan och i kriminella miljöer, och sådana mord tror jag oftare sker inomhus, i hem eller i lokaler där kriminella ofta vistas. Denna typ av mord torde oftast vara slarvigare utförda, ofta med unga hetlevrade gärningsmän, än mord som sker ute på gatan bland folk. Risken att åka dit är större om man inte är mer noggrann, och är man mer noggrann minskar risken att man tar fel på person.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 15 jul 2020, 20:07

Statistik är nog fel ände att börja i. Man måste ha klarlagt vem gärningsmannen är och vad som drivit denne för att komma in på frågan om något misstag skett.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 22 jul 2020, 09:49

Pär C skrev:
ons 15 jul 2020, 20:07
Statistik är nog fel ände att börja i. Man måste ha klarlagt vem gärningsmannen är och vad som drivit denne för att komma in på frågan om något misstag skett.
Just precis, bra sagt. Att det skulle röra sig om ett förväxlingsmord är ju en helt onödig hypotes som inte förklarar någon fråga som vi vet att vi har...

Enda gång det har uppkommit är ju som någon sorts ad hoc-hypotes att Christer Pettersson skulle förväxlat Palme med Sigge Cedergren eller vad han nu hette, en idé som inte har stöd av någonting alls någonstans. Sannolikheten för att det skulle vara ett förväxlingsmord ändå men annan GM är naturligtvis lika stor som att vilket givet mord som helst är ett förväxlingsmord och dessa är utomordentligt ovanliga (här i Norden känner jag bara till ett mord som skedde relativt nyligen och att israeliska Mossad lär ha tagit fel person i ett hitjobb i Norge för decennier sedan).

Det är hursomhaver ingen hypotes som man lyfter utan att ha specifika skäl för det. Palme mördades eftersom han var Palme, allt annat fodrar tung och välartikulerad bevisbörda.

Skriv svar