Botar

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Cytokrom C

Botar

Inlägg av Cytokrom C » mån 02 nov 2020, 09:09

Det har varit en våg av ganska raffinerade botar på forumet på sistone som förvisso är irriterande, men samtidigt lite fascinerande också. Det väcker en del frågor hos mig:

1. Vad är man ute efter?
Den gamla typen av botar hade ofta väldigt uppenbar direkt reklam för något. Några av den nya typen av botar hade iofs en signatur med en länk som kanske var phishing (?), men det kan knappast vara så effektivt. Vem klickar på signaturlänkar? De senaste botpostern har inte ens haft någon länk i sig, och då blir ju verkligen frågan vad de är ute efter...?

2. Hur funkar botarna?
De nya botarna har gjort ansträngningar för att smälta in och man måste oftast läsa igenom posterna för att upptäcka dem. En del poster verkar vara kopior av gamla inlägg, vilket jag antar är hyfsat enkelt, men en del verkar vara maskinöversatta texter från andra nätforum(?) Många är dock så märkliga att man undrar om det inte är någon form av datorgenerering också?

3. Hur stoppar man detta?
Kan man göra något för att försvåra för botarna? Kan tänka mig några alternativ, t.ex.
  • Captcha är väl det system som oftast används?
  • En idé kunde kanske vara ett automatiserat bekräftelsemail som kräver manuell åtgärd (t.ex. isf att klicka på färdig länk ger man en inkomplett länk där man manuellt måste lägga till ett par tecken enligt instruktion i mailet?
  • En annan idé som kan försvåra är kanske karens för att skapa nya ämnen för nya användare på ca en vecka (men möjlighet att svara på andras ämnen).

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Botar

Inlägg av Vitnir » mån 02 nov 2020, 14:44

Nu vet jag inte om det har sett ut annorlunda tidigare när man registrerar ny medlem. Men nu måste man lösa ett logikpussel typ "vad är runt som bollar och tillagas av köttfärs" samt ange giltig epostadress dit det kommer ett brev där man måste klicka på en länk för att aktivera kontot.

Som lekman kan jag inte komma på vad svagheten är och hur en kinesisk bot tar sig igenom det. Men det kanske sitter folk och gör detta manuellt och tar sig igenom med google translate eller liknande.

Om syftet är att få upp sidor i googles sökranking genom att länka till sidorna via legitima webbsidor låter det som ett jobbigt sätt. Jag har aldrig klickat på länkarna för att se vad det är för sidor.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 02 nov 2020, 14:48

Google har en ny captcha-teknik som folk har haft roligt åt "Jag är inte en robot" som man ska kryssa i.
Men det är rätt avancerat där Google kollar historiken hos det googlekonto man är inloggad som och annat hemligt för att avgöra om man är en Svensson eller något annat.
There is no spoon.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 04 nov 2020, 15:05

Algoritmen är som sagt hemlig, men jag tror också den kollar på exakt hur man rör muspekaren och koden som genererar bilden är gjord för att vara svårbegriplig för en bot även om slutresultatet är en bild lätt att förstå för oss.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 04 nov 2020, 22:32

Du menar Googles captcha där man ska klicka i vilka rutor som det är vägskyltar i t.ex. ? Det har jag hört att det iofs är en bra captcha men att de även har det till att träna sina AI' s där allmänheten rekryteras som gratis verifikation.
Den jag menar är den med en ruta som man skall kryssa i så att man inte är en robot. Vilket leder till lustigheter där folk programmerar en robotarm som styr musen och klickar i.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 05 nov 2020, 10:15

Bästa är dock ett system där nyregistrerade har begränsningar, tex att man inte kan posta mera än x antal inlägg. Stackoverflow har ett ganska smart system där du måste få ett antal poäng före du kan göra vissa saker.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 05 nov 2020, 11:47

Om det går att hindra nya användare från att posta länkar kanske man tar bort moroten för dem.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 05 nov 2020, 19:55

Ibland har jag sett konstiga inlägg där det senare har dykt upp länkar i användarens signatur. Eller har svarat på sina egna inlägg med svar där det finns reklamlänkar. Även om misstankarna om att en användare är en bot har varit korrekt hittills så vet man ju inte....

Varför? Tja, det är väl system för reklam. Alltid ger det något. Jag ska försöka framföra synpunkten om begränsning för nyreggade till vår tekniska administratör.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 05 nov 2020, 20:27

Vitnir skrev:
ons 04 nov 2020, 22:32
Den jag menar är den med en ruta som man skall kryssa i så att man inte är en robot. Vilket leder till lustigheter där folk programmerar en robotarm som styr musen och klickar i.
Det var den jag menade också, och att man får ta till en mekanisk robotarm visar att det är ett rätt klurigt system.

För det vanliga captcha träffade jag en gång på en parodi gjord så att bara AI kunde identifiera rutorna, de var gjorda så människor inte klarade dem.

Skriv svar