Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av Nemesis » tor 10 jun 2021, 18:46

pwm skrev:
tor 10 jun 2021, 17:58
Nemesis skrev:
tor 10 jun 2021, 14:51
pwm skrev:
ons 09 jun 2021, 11:32
Det var ett luddigt svar utan substans. Du har inte en susning om mina läsvanor och som (självutnämnt) Sveriges nästan enda "riktiga skeptiker" borde du kanske vara lite restriktiv med frivola slutsatser av detta slaget.
Ok. Hur ställer du dig till de vetenskapliga konsensus som gäller hur viruset sprids, asymtomatisk smittspridning, och huruvida munskydd bidrar till minskad smittspridning?
Jag vet väldigt lite om epidemiologi så du ska nog inte fråga mig om sådant. Det är du som gödslat tråden med länkar till Expressen, Aftonbladet och ett urval Twittrare (någon golfjournalist och den där kryptonazisten Katerina Janouch), så det är väl säkrast att lita på din expertis.
Vad dillar du om? En golfjournalist? Och var har jag länkat till tweets från Katerina Janouch? Har du druckit några glas för mycket idag?

Jag har främst postat länkar till Science-Based Medicine och Nature. Stabila och pålitliga källor. 8-)
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
Printzensköld

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av Printzensköld » tor 10 jun 2021, 18:46

pwm skrev:
tor 10 jun 2021, 17:58
Det är du som gödslat tråden med länkar till Expressen, Aftonbladet ...
Bara för att kvällspressen har publicerat en intervju betyder det ju inte att de har hittat på vad som sagts. Det är ju ett allvarligt brott. Ponera att Anders Tegnell faktiskt har sagt det han gjorde enligt den här artikeln kring det datumet (och läs nu inte bara rubriken, det är som bekant inte ens artikelförfattaren som sätter den). Vad säger det dig och Matte? Eller tycker ni att det är så osannolikt att han faktiskt har uttryckt dessa ord så att det inte är något att fästa sig vid? Men han och andra har ju dessutom uttryckt samma åsikter i andra sammanhang, pressträffar, intervjuer i mer seriösa medier och interna mejl.

Varför kommenterar ni ALDRIG dessa uttalanden som vi alla minns och som gjordes dagligen då hela Europa stängde ner. Kan ni inte bara för en gångs skull bemöta detta? Vad betyder de?

– Det [flockimmunitet genom smitta] är ett mycket mer tilltalande tankesätt än de här våldsamma sätten som man nu försöker sätta stopp på det med (i andra länder). Det finns en uttalad risk för att de bara skapar ännu högre toppar (på spridningen). Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt.

Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige?

– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.

– Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt. [han talar INTE om vaccin här]

:

WHO kräver mer handling och menar att det är en eld som man inte bör låta brinna?

– Det är ju som med skogsbränder och annat, att om man bara kan få den till att brinna lite sakta och försiktigt så kan man få den till att brinna ut.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » tor 10 jun 2021, 18:53

Om det är något av era argument som ni anser att jag/vi inte bemött så är jag idel öra. Ska göra det så fort jag kan i så fall.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 10 jun 2021, 23:35

Artikel från den verkliga världen:
The four most urgent questions about long COVID

Scientists are starting to get insights into the lingering disorder that affects some people infected with SARS-CoV-2 — but many mysteries remain unsolved.

When Claire Hastie fell ill in March of last year, she reacted the way she usually would to a minor ailment: she tried to ignore it. “It started off incredibly mild,” she says. “I would normally have paid no attention to it whatsoever.”

But within a week she was flattened. “I had just never felt ill in this way before. I felt like I had an elephant sitting on my chest.” At times, she became convinced she was going to die.

A single mother of three, Hastie “said what I thought might be my final words to the one child who happened to be walking past my bedroom door”. Although her condition is not quite as overwhelming one year on, she says, “I’ve never had a symptom-free day since.”

Hastie has what is now called long COVID: a long-lasting disorder that arises following infection with SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

DK

Inlägg av DK » fre 11 jun 2021, 02:22

pwm skrev:
ons 09 jun 2021, 13:09
Och vad gäller Taiwan så har man erbjudits vaccin men tycker inte man kan ta emot det av politiska skäl. Japan har en större andel färdigvaccinerade än andelen taiwaneser som fått sin första dos. Om detta är en bra hantering eller inte ligger kanske i betraktarens öga.
Får man fråga om du tror att någon här har förfäktat nedstängningar och restriktioner 'istället' för vaccin, eller att det är bra att säga nej till vaccin, eller för den delen att allt Taiwan gör är nu bra eftersom de hanterat många delar av pandemin bra hittils?

Viruset är så smittsamt att även de som gjort det bra tillfälligt kan hamna i en hemsk situation om de slappnar av, eller om de lyssnar på dem som tror på att öppna upp samhället för tidigt, utan tillräckliga kontroller och restriktioner.

Jag kanske missförstår dig, men det låter som att du ser det som någon tävling. Sverige vs annat land, och om man säger att något annat land har gjort vissa saker bättre än Sverige så kommer det något "men what about" argument.

dann

Inlägg av dann » fre 11 jun 2021, 07:39

Some of you may remember that Tokig tant had a hard time grasping the fact that more than one person in the world could be critical of the Swedish strategy in English. Yesterday, David Steadson praised a new initiative, a podcast about vaccinations, from FoHM! And one of the people answering questions is Anders Tegnell!!! O_o
I'm regularly critical of the Swedish Public Health Authority, but kudos to them for this - vaccinpodden a podcast about vaccines and why it's important to get the covid vaccine. Released in both English and Swedish!
Varför ska jag vaccinere mig?
David Steadson on Twitter (June 10, 2021)
In English:
Why should I get vaccinated? State epidemiologist, Anders Tegnell and Johanna Rubin, pediatrician/analyst at the Public Health Agency of Sweden, answers questions about the benefits of getting vaccinated against COVID-19. How important is the vaccine, and how will it affect us?
Vaccinpodden is a podcast from the Public Health Agency of Sweden, the National Board of Health and Welfare, the Swedish Civil Contingencies Agency and the Swedish Medical Products Agency.
Why should I get vaccinated? (Vaccinpodden)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 11 jun 2021, 08:42

Som jag tidigare givit uttryck för verkar det finnas i stort sett lika många "strategier" som det finns länder. (Här har jag satt ordet strategi inom citationstecken eftersom olika åtgärder som vidtas ändras ofta med kort varsel som reaktion på händelseutvecklingen, och det är snarast att beteckna som taktiska drag). Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavius är evidensbaserade? Jag upplever det då att det är av intresse att titta på de olika länderna -- inte som ett tvävlingsmoment utan hur utvecklingen på olika platser ser ut -- inte (enbart) hur läget är vid en viss tidpunkt utan just utvecklingen, förändring över tid. Jag har fått uppfattningen att det sker ganska stora svängningar över tid och ibland med kort varsel, både på nationell och regional nivå. Jag kan helt enkelt inte se vilken "strategi" som är bäst sett över lång tid. Som jag tidigare givit uttryck för är jag övertygad om att Coronaviruset (SARS-CoV-2) kommer att finns i vår omgivning under lång tid framöver (med eller utan människan som värddjur). Min övertygelse är därför att varje hållbar "strategi" måste omfatta att man bygger upp någon flockimmunitet. Den korta tid på vilken man lyckats ta fram vaccin är en ljusglimt. Återstår att se till att få det distribuerat vilket också måste ingå som en del av en hållbar strategi även på ställen där smittspridning just nu är låg.
DK skrev:
fre 11 jun 2021, 02:22
Får man fråga om du tror att någon här har förfäktat nedstängningar och restriktioner 'istället' för vaccin, eller att det är bra att säga nej till vaccin, eller för den delen att allt Taiwan gör är nu bra eftersom de hanterat många delar av pandemin bra hittils?
Nej det tror jag inte. Anledningen att jag nämnde just Taiwan (och Australien) är att just dessa,tillsammans med några andra (Korea, Nya Zeeland) redan nu framhållits som exempel på länder med "bra strategier"). Taiwan har under ca 250 dagar inte haft något Covid-19 relaterat dödsfall, men nu har smittan tagit fart och man har ingen vaccinationsplan -- man har inte ens någon officiell statistik på hur många som fått åtminstone 1 dos vaccin, men uppskattar det till ca 3%. I min begreppsvärld är detta inget exempel på en god strategi -- läget ändras över tid och det kommer att fortsätta så. Förr eller senare måste man bygga upp en immunitet om man inte har för avsikt att isolera sig, från omvärlden och grannarna på andra sidan gatan, för all framtid.
DK skrev: Viruset är så smittsamt att även de som gjort det bra tillfälligt kan hamna i en hemsk situation om de slappnar av, eller om de lyssnar på dem som tror på att öppna upp samhället för tidigt, utan tillräckliga kontroller och restriktioner.
Ja, så länge vi inte har byggt upp någon utbredd immunitet måste det vara så.

I sammanhanget kan det vara intressant att titta på regionala skillnader, inom ett och samma land som lever under samma "strategi". Danmark (ursäkta om jag nu tar ett exempel igen, det är inte avsett som ett tävlingsmoment) har framhållits som ett föredöme, men har just nu högst smittspridning i Europa med sina 215 fall per 100k innevånare (genomsnitt över 2 veckor), följt av Nederländerna (204) och Lettland (203) -- men de regionala skillnaderna är stora; läget är avsevärt värre på norra Jylland, på norra Själland och på Bornholm! Varför är det så? Man kan noterar att en annan Östersjö-ö, Gotland, har framhållits som ett exempel på misslyckad strategi, trots att regionen Gotland har färst fall per innevånare i Sverige. Hur ska man då uppfatta Bornholm vis-á-vi dansk strategi?

Varför alltså. Är det möjligen så att vi befinner oss i situation med oklarheter om vad som orsakar vad och med ofullständiga data. Vi har inget facit än, inte på långa vägar. Oavsett det finns det säkert en hel del man kan kritisera kring olika länders hantering -- särskilt i efterhand när man har mer information om resultatet. Detta betyder inte att jag sällar mig till de som vill utnämna Tegnell och Giesecke (och Manzoor och Åkerberg och Wold och Frans) till antikrist.
DK skrev:Jag kanske missförstår dig, men det låter som att du ser det som någon tävling. Sverige vs annat land, och om man säger att något annat land har gjort vissa saker bättre än Sverige så kommer det något "men what about" argument.
Trist om jag uppfattats så, men kanske blir det så om man försöker nyansera en bild i en omgivning som redan vet hur landet ligger.

dann

Inlägg av dann » fre 11 jun 2021, 10:32

pwm skrev:
fre 11 jun 2021, 08:42
I sammanhanget kan det vara intressant att titta på regionala skillnader, inom ett och samma land som lever under samma "strategi". Danmark (ursäkta om jag nu tar ett exempel igen, det är inte avsett som ett tävlingsmoment) har framhållits som ett föredöme, men har just nu högst smittspridning i Europa med sina 215 fall per 100k innevånare (genomsnitt över 2 veckor), följt av Nederländerna (204) och Lettland (203) -- men de regionala skillnaderna är stora; läget är avsevärt värre på norra Jylland, på norra Själland och på Bornholm! Varför är det så? Man kan noterar att en annan Östersjö-ö, Gotland, har framhållits som ett exempel på misslyckad strategi, trots att regionen Gotland har färst fall per innevånare i Sverige. Hur ska man då uppfatta Bornholm vis-á-vi dansk strategi?
Nordsjælland and Bornholm aren't hard hit. I live in one of the hardest hit municipalities, Frederiksberg, which in currently #4 in "antallet af nye smittede per 100.000 indbyggere" (148 per 100,000/week). Scroll down to the map of Denmark: Her er smittetrykket højest and below that one Udviklingen for kommunerne tættest på nedlukning.

The rate of new infections in Bornholm is very low: 33 per 100.000/week. I can't see what made you think that Bornholm is high on the list, and it would surprise me if it were since it is one of the best vaccinated areas: Scroll down to the map of Denmark: Hvor er der vaccineret flest i de danske kommuner? Bornhom: fully vaccinated 35.9%; first dosis only 61.6%. (In Denmark, the percentage is calculated based on the whole population, not just the adult population like in Sweden.)

Since I can't see exactly where you got your numbers, I don't know what went wrong, so I will have to venture a guess: For statistical purposes, Bornholm is sometimes counted as a part of the Copenhagen region, and the Copenhagen region has been very hard hit throughout most of the pandemic. Nordsjælland not so much, also less densely populated and better vaccinated, at this point. Since there are many young people in the Copenhagen area, the vaccinations are lagging behind most other Danish regions.

Let me recommend that you also scroll further down on the TV2.dk page Dagens coronatal and take a look at the map of Europe: Her er andelen af smittede steget mest den seneste uge I Europa. The country that stands out on the map is neither Denmark (+805 pr. min. indb. den seneste uge) nor the Netherlands (+777 pr. mio. indb.). It's Sweden (1.388 pr. min. indb.) Denmark's number is from June 9, Sweden's and the Netherlands' from June 10.

Your ECDC link says, "Data for Sweden is incomplete for week 2021-21 due to a disruption to the national database on notifiable diseases (SmiNet)."

But I can tell you this about the Danish strategy in recent months:
Based on all numbers, the Danish health authorities calculated that if some of the restrictions were eased, the numbers would rise so slowly that the spread of the virus would not get out of hand until the vaccination program would catch up with it. This calculation wasn't 100 percent certain, which those things never are, and it was almost ruined when the AZ and J&J vaccines were scrapped. And Denmark had a couple of spring weeks when kontakttallet (corresponding to the R0 rose to 1 and 1.1, so at that stage, Denmark's numbers were rising while the numbers of most European countries were going down thanks to lockdowns and restrictions.
For kontakttallet, scroll down to: Sådan har kontakttallet ændret sig

I didn't agree with this policy. I think Denmark should have gone for ZeroCovid. But the plans and calculations turned out to have been pretty good because they were actually evidensbaserade. The Danish public health authorities had real data on which to base their calculations.
Hope is (still) not a strategy! Neither is magkänsla.

You need to get the facts right, which shouldn't come as a surprise to skeptics.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 11 jun 2021, 15:23

pwm skrev:
Vi har inget facit än, inte på långa vägar. Oavsett det finns det säkert en hel del man kan kritisera kring olika länders hantering -- särskilt i efterhand när man har mer information om resultatet.
Vi vet bland annat att långtidscovid finns på riktigt, att viruset är luftburet, att barn kan smitta och bli smittade, och att munskydd bidrar till minskad smittspridning. Vi behöver inte vänta till något av dig utvalt datum för att se hur det förhåller sig med detta, denna kunskap finns redan. Och denna kunskap bör beslutsfattare agera utifrån nu.
pwm skrev:
Detta betyder inte att jag sällar mig till de som vill utnämna Tegnell och Giesecke (och Manzoor och Åkerberg och Wold och Frans) till antikrist.
Tegnell och Giesecke (mest Tegnell) kritiseras för att de återkommande tar ståndpunkter som avviker från vetenskapligt konsensus, och för att han tycks ha väldigt svårt att revidera sina uppfattningar när nya rön framkommer. Detta är inte en bra egenskap hos en vetenskapsman.

Problemet med Wold och Manzoor är att de sprider felaktig information, och i Wolds fall konspirationsteorier. Därför kritiseras de. Åkerberg har inte alls lika stor plattform som de två tidigare nämnda personerna, han verkar mest vara intresserad av att skälla på folk på Twitter.

dann

Inlägg av dann » fre 11 jun 2021, 16:28

pwm skrev:
Danmark (ursäkta om jag nu tar ett exempel igen, det är inte avsett som ett tävlingsmoment) har framhållits som ett föredöme, men har just nu högst smittspridning i Europa med sina 215 fall per 100k innevånare (genomsnitt över 2 veckor), följt av Nederländerna (204) och Lettland (203) -- men de regionala skillnaderna är stora; läget är avsevärt värre på norra Jylland, på norra Själland och på Bornholm! Varför är det så?
Kanske är det inte så.
Another map of Europe:
Precis som förra sommaren så låter vi viruset puttra på och folk dö helt i onödan trots att det verkar nästan svårt att lyckas med det.
COVID-19 Neuinfektionen in Europa nach Land
Neuinfektionen pro 100.000 Einwohner innerhalb einer Woche (7-Tage Inzidenz)

Eric Hammarstrand on Twitter (June 11, 2021)
Denmark 89, Latvia 81, Netherlands 78, Sweden 133.

However, Sweden still doesn't test much:
Under vecka 22 rapporterades cirka 184 000 provtagna individer, vilket är 17 procent färre än vecka 21. På grund av den tillfälliga nedstängningen går det inte att presentera andelen positiva för vecka 22.
#Denmark is reporting 418 #COVID19 infections and one #coronavirus death in the last day. Yesterday there were 567,732 total #COVID tests done, 112,349 PCR and 455,383 rapid, for a positivity percentage of 0.37%.
Shane Woodford on Twitter (June 11, 2021)
C19-cases in Scandinavia reported on 2021-06-11:
Sweden 727
Denmark 418
Norway 62
Finland 47

Deaths: [Only the deaths registered for one day, so this one is a little arbitrary! dann]
Sweden 9
Denmark 1
Norway 0
Finland 0

ICU
Sweden 125
Denmark 23
Norway 16
Finland 9

Hospitalizations
Sweden 481
Denmark 111
Norway 47
Finland 46
MaskUpSweden on Twitter (June 11, 2021)

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » fre 11 jun 2021, 16:48

Man blir bekymrad över den ökande smittspridningen i Danmark. Danmark har nu högst smittspridning inom EU/EEA-området.

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Vad gjorde man för fel? Har man låtit sig påverkas av statsledd propaganda från fientligt inställda regimer?

Rutinerna måste skärpas. Dubbla munskydd, utegångsförbud och stängda gränser är vad som krävs.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 11 jun 2021, 17:27

Tokig tant skrev:
fre 11 jun 2021, 16:48
Man blir bekymrad över den ökande smittspridningen i Danmark. Danmark har nu högst smittspridning inom EU/EEA-området.

Vad gjorde man för fel? Har man låtit sig påverkas av statsledd propaganda från fientligt inställda regimer?

Rutinerna måste skärpas. Dubbla munskydd, utegångsförbud och stängda gränser är vad som krävs.
Det är nog ingen idé. Dann har redan förnekat siffrorna från Europeiska smittskyddsmyndigheten.

dann

Inlägg av dann » fre 11 jun 2021, 17:40

Nemesis skrev:
fre 11 jun 2021, 15:23
Åkerberg har inte alls lika stor plattform som de två tidigare nämnda personerna, han verkar mest vara intresserad av att skälla på folk på Twitter.
I can see that Åkerberg is also as fond of the dead Danish mink as Tegnell used to be of dead Belgians:
Och som alltid undrar man varför inte Sverige gör som Danmark* för?! Ety Danmark gör alltid rätt, Sverige gör alltid fel.

* dödar miljoner minkar, begraver dem, förgiftar grundvattnet och sen gräver upp den ruttnande massan.
Åkerberg on Twitter (June 11, 2021)
He links to this:
Det började med att minkarna i Danmark visade sig kunna sprida en variant av coronaviruset som befarades vara motståndskraftig mot vaccin. Därför tog den danska regeringen beslutet att avliva cirka 15,4 miljoner minkar under hösten 2020.
Nu har notan för massavlivningen kommit: motsvarande över hisnande 800 miljoner svenska kronor, enligt Ritzau.
Notan för minkkaoset: Över 800 miljoner (Omni, June 10, 2021)
It may come as a surprise to both Åkerberg and pwm, how exactly "minkarna i Danmark visade sig kunna sprida en variant av coronaviruset," because that is not something that mink in general or Danish mink in particular just do. Because the Danish pandemic response performed gene-sequencing analyses on both people and mink, the health authorities discovered that minkarna i Danmark kunna sprida viruset at a point in the pandemic when Tegnell had probably never even heard of gene-sequencing analysis of SARS-CoV-2 samples.

I'm quite content that the mink were put down, the human carriers of this particular zoonotic SARS-CoV-2 mutation (Cluster 5) were traced and isolated, and the mutation thus eradicated swiftly and effectively. That some of the mink were not buried in an expedient manner and had to be dug up and disposed of properly doesn't bother me. Nor does the price. It was money well spent to eradicate Cluster 5.

Unlike Tegnell and Giesecke, I wouldn't want to put a price on human lives, and I am glad that there are no more mink in Denmark. At the time, I also looked into how Sweden handled the Swedish mink, which I assume Åkerberg and pwm never did.
More in this short thread for those of you who are seriously interested in the theme: Covid 19 mutation in mink (ISF)
+
http://www.internationalskeptics.com/fo ... st13285460
http://www.internationalskeptics.com/fo ... st13285761
http://www.internationalskeptics.com/fo ... st13289178
http://www.internationalskeptics.com/fo ... st13294677
http://www.internationalskeptics.com/fo ... st13300144
http://www.internationalskeptics.com/fo ... st13344416
http://www.internationalskeptics.com/fo ... st13375194

The thread includes many links to Swedish media! Sweden didn't write much about Swedish mink. Swedish media was much more interested in Danish mink and still is, it seems. Based on what I could glean from the Swedish media back then, it didn't seem to worry public health authorities in Sweden much that workers at mink farms got infected. I think that some people also got infected with mink-mutated coronaviruses when working with the skinning of mink in Sweden.

dann

Inlägg av dann » fre 11 jun 2021, 17:45

pwm skrev:
fre 11 jun 2021, 17:27
Dann har redan förnekat siffrorna från Europeiska smittskyddsmyndigheten.
Quotation and link, please!

dann

Inlägg av dann » fre 11 jun 2021, 17:55

Tokig tant skrev:
fre 11 jun 2021, 16:48
Danmark har nu högst smittspridning inom EU/EEA-området.

I am sorry that I have to tell you that the gray and black stripes don't mean that Sweden has suited up to celebrate ZeroCovid.
ECDC explains: "No data reported / rate not calculated"
NOTES ON THE DATA:
*Data for Sweden is incomplete for week 2021-21 due to a disruption to the national database on notifiable diseases (SmiNet). Cases that should have been registered and reported during week 2021-21 are now instead reported during week 2021-22.

Skriv svar