150

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

150

Inlägg av Hexmaster » mån 23 jul 2007, 16:38

På Skatteverket har en utredning kommit fram till att den optimala storleken på en grupp är 150.
GP skrev:Beräknat på hur stor hjärna människan har i förhållande till andra primater (apor) kan man räkna fram den bästa gruppstorleken för sociala relationer, fortsätter rapporten.

"Utifrån denna formel har man kommit fram till att den optimala gruppen (eller största möjliga) gruppen för människor är 147,8 personer".

Även militärer, de religiösa grupperna Hutteriterna samt jägar- och samlarsamhällen nämns i rapporten som exempel på där grupperna i genomsnitt legat på 150 individer.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=359219

Bullshittometern peakade vid komma-åttan, men nog finns här en del andra godbitar. Som att man alls extrapolerar utifrån människans hjärnvolym! :) Att genomsnitta militära grupper verkar också... Vågat. Hutteriterna får googlas. Att sedan begreppen "optimal" och "största möjliga" verkar blandas ihop kan kanske bero på citat-tekniken, kan man ju hoppas...

(Notera gärna att jag undviker att kläcka några skatte-relaterade lustigheter. Det är liksom inte roligt när det är för lätt.)

Användarvisningsbild
Henning Strandin

Inlägg av Henning Strandin » mån 23 jul 2007, 17:18

GP skrev:Anställda som TT talat med har kraftigt ifrågasatt det seriösa i att bli jämförd med apor.
Och vissa dårar hävdar t o m att vi är släkt med dem! :)

Utredningen kan förstås vara hur dålig som helst, men de verkar ha utgått från The Social Brain Hypothesis, som jag själv är sympatiskt inställd till. Teorin är helt enkelt att primaters överlägsna hjärnvolym främst har med flockstorlek att göra. (Se särskilt diagrammet på s 183.)
If you want to be deep you have to be boring.
--Charles Sanders Peirce

Användarvisningsbild
Henning Strandin

Inlägg av Henning Strandin » mån 23 jul 2007, 17:32

Från artikeln jag länkade till ovan.
Robin I.M. Dunbar skrev:The fact that the relationship between neocortex size and what I will term the cognitive group size holds up so well in so many different taxonomic groups raises the obvious question of whether or not it also applies to humans. We can easily predict a value for group size in humans. Doing so, which is simply a matter of using the human neocortex volume to extrapolate a value for group size from the primate equation, produces a value in the order of 150. The real issue is whether humans really do go around in groups of this size.

[...]

Because of the structural complexity of postagricultural societies, I considered only traditional hunter-gatherer and small-scale horticultural societies. Although census data on such societies are limited, those that are available suggest that there is indeed a consistent group size in the region of 150 individuals (Fig. 7).
If you want to be deep you have to be boring.
--Charles Sanders Peirce

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

sociala poäng

Inlägg av devadatta » tis 24 jul 2007, 01:10

En rolig anekdot apropå 147 som närmevärde till 150 och antal människor i sociala sammanhang är den metod jag hittat på för att räkna ut vilken social poäng man har.

Det började med att jag lyssnade på vetenskapsradion på P1 för ett par år sen där de sa att några forskare hade mätt nätverksstrukturen hos människor. De sa att den bestod av tre koncentriska ringar där den innersta var nära vänner, den i mitten vänner och den yttersta bekanta. Vidare var i genomsnitt en yttre cirkel 3,5 gånger större än en precis innan (dvs antalet bekanta var 3,5 ggr större än antalet vänner osv) och att folk hade i medeltal 3-5 nära vänner.

Alltså började jag räkna. I genomsnitt har folk 4 nära vänner och 4*3,5=14 vänner och 14*3,5=49 bekanta. Om varje bekant är värd 1 poäng, varje vän 3,5 poäng och varje nära vän 3,5^2=12,25 poäng så blir den sociala poängen för en vanlig person 3*4*3,5^2=147! Eller 150 avrundat. Sammanträffande? I think not. ;) Själv har jag en social poäng på runt 100 räknade jag ut för nåt år sen.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 24 jul 2007, 10:46

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 24 jul 2007, 11:00

Poängen är ju inte huruvida det finns någon koppling mellan primaters hjärnvolymer och deras gruppstorlekar, utan att jämförelsen appliceras på ett fält där den inte hör hemma. Det luktar pseudovetenskap lång väg - ett svepskäl för att skära ner. I Metro-artikeln nämns även att "facket har bett arbetstagarkonsulten att utröna om det finns några vetenskapliga belägg för att kontoren ska ha minst 100 anställda".

RIL
Kontakt:

Budskap till skatteindrivare bättre förr?

Inlägg av RIL » tis 24 jul 2007, 11:45

Sammanslaget med den redan existerande tråden om detta. /Henning

Evolutionsbiologer ger sig nu in i organisationskonsultbranschen. Och man har ett märkligt evangelium att predika. I Norrländska SocialDemokraten får vi under rubriken ”Apor inspirerar Skatteverket” läsa bland annat följande:
NSD skrev:STOCKHOLM. Apor står modell när Skatteverkets 10 000 anställda står inför den största omorganisationen på länge. Grupper på runt 150 personer fungerar bäst enligt studier på apor, enligt myndighetens rapport.

<snip>

Evolutionsbiologer har sett att primater lever i sociala grupper av olika storlekar", heter det bland annat.

Beräknat på hur stor hjärna människan har i förhållande till andra primater (apor) kan man räkna fram den bästa gruppstorleken för sociala relationer, fortsätter rapporten.

"Utifrån denna formel har man kommit fram till att den optimala gruppen (eller största möjliga) gruppen för människor är 147,8 personer".

<snip>

Anställda som TT talat med har kraftigt ifrågasatt det seriösa i att bli jämförd med apor.
Hela artikeln:
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=65 ... rkiv=False

Bättre förr?

Skatteindrivare har av tradition varit en del av målgruppen för nya revolutionerande budskap till mänskligheten. Även i Bibelns evangelium, vilket som bekant betyder "Glatt Budskap", förekommer skatteindrivare.

På den tid då det begav sig var skattmasar och publikaner inte lika populära som i Sahlins Sverige (där det är häftigt att betala skatt). Men trots de gamla tidernas folkliga missnöje med skattmasar kanske en del personal på Skatteverket nu längtar tillbaka till Nya Testamentets morgon, för på den tiden jämfördes de fortfarande med människor. Åtminstone Jesus gjorde det.

Utvecklingen går framåt

Numera har dock samhällets attityder hårdnat betydligt. Och inte ens det Glada Budskapet är längre som förr. Nu predikas istället det Fasansfulla Budskapet och steg-för-steg tar evolutionsbiologer över prästernas gamla roll som uttolkare av livets stora gåtor.

Stackars publikaner, hur skall de komma undan denna gång? Var finns nåd att få? Vart man än vänder sig står en potentiell primat som lystet mäter en med blicken. Jag menar, om endast ca en huvudlängd står i vägen för den optimala gruppen, vem går då längre helt säker?

Det är Fasansfullt. Jag läste häromdagen i tidningen att många svenskar nöter ner sina tänder på nätterna. Bettskena är det enda som hjälper mot tandagnisslan i mörkret.

Statsreligion som utvecklas

Men det Fasansfulla Budskap som nu drabbar vår tids publikaner inpräntas också i våra barn i Svenska statliga skolor. På skoltid. Ångesten stiger. Jag har sju barn. Via skattsedeln betalar jag och min hustru för att statens lärare skall ta bort mina sju barns livslust och barnatro.

Mitt eget förslag är att våra skattmasar - på arbetstid - borde få höra Bibelns Glada Budskap istället för det Fasansfulla Budskapet! Varför inte? Fast det är klart, biskopar och andra andliga konsulter tar ju rejält betalt nu för tiden. Dessutom har även de böjt knä för vår tids gud, människan. Och att använda skattepengar till att uppmuntra livsmodet hos statsanställda med det Glada Budskapet (att de var ämnade att avspegla Guds väsen och inte djuren) kan nog stöta på motstånd från företrädare för den konkurrerande nya intoleranta statsreligionen - evolutionstron.

Men det är klart, till skillnad från kristendomen så utvecklas ju statsreligionen hela tiden, och någon form av urval måste ju göras.

Tacksamt okunnig kristen

I verkligheten är det bara försvarslösa barn som med skattemedel som får omvändas till den nya evolutionsreligionen. Hinduism går förresten också bra, åtminstone i svensk skola. I våras blev en av mina söner tillsagd att ta med sig offer till en lektion. Där var allt redo – komplett med Hinduisk präst tillstädes för förrättande av offer till avgudarna.

Till saken hör att min son avvek från skolan och kom hem. Jag bad att få träffa de ansvariga på Solängskolan i Gävle, inklusive rektor, där jag bad dem ge sin syn på vad som egentligen pågår i skolans inre rum. Och jo minsann, jag fick då veta att det hela handlar om ett synnerligen väl beprövat utbildningskoncept vilket inkluderar elevernas konkreta personliga deltagande i religiösa Hinduiska offerriter. För att understryka de seriösa pedagogiska initiativet underströks att konceptet har utvecklats och tillämpats så länge som ca 20 år, och "inte bara i Gävle utan det används även i Västerås, och i Stockholm också!"

Djupt skakad frågade jag rektorn om de verkligen inte såg ”något problem” med att påtvinga aningslösa barn att delta i ockulta offerriter på skoltid, i en kommunal skola, finaniserad med skattepengar, och utan att informera föräldrar om vad de håller på med på lektionerna?

Men nej då, de kunde inte se något problem alls. Däremot försäkrade ansvarig utvecklare av ”utbildningskonceptet”, som verkade uppleva sin pedagogiska yrkesheder bli satt ifråga, att han minsann hade lång erfarenhet av sin metod, och att jag nog inte riktigt förstod mig på denna typ av frågor. Och att jag kan vara helt lugn, det är de som har fackkunskaper och långvarig erfarenhet av ”metoden”.

Jag tackade för att de svarat på mina frågor och gick som bedövad därifrån.

Innan jag gick uppmanade jag rektorn och utvecklaren av ”utbildningskonceptet” att kontakta och i detalj berätta åt kommunledning och dess jurister vad de håller på med. Jag ville att åtminstone de skulle få en ärlig chans. Den stackars lärarinnan, som lett lektionen sa inget, men satt och såg plågad ut. Heder åt henne. Jag har fortfarande inte vidtagit någon åtgärd, och jag utgår ifrån att Gävle kommun vid detta laget är väl förberedda på att hantera frågan ifall även någon annan an jag skulle se något ”problem” med ”utbildningsmetoden”. Rektorn och den ”konceptansvarige” var så oförstående i blicken när jag lämnade dem att jag fortfarande inte har kunnat förmå mig att anmäla saken.

Men, barnen då?

Och hur gick det med grabben min? Ingen fara med grabben min. Men de andra stackars svenska skolbarnen har ingen som skyddar dem mot den svenska skolans ockulta riter. Och jag har blivit tillsagd att jag som icke-sakkunnig kan vara helt lugn för att vi har erfarna kunniga lärare i religionsämnena. Det gör ont någonstans att tänka på allt detta.

Det är synd om vår tids skatteindrivare. Och det är synd om svenskarna. Och även jag är uppriktigt förtvivlad. Många kristna ber för Sverige. Och för barnen.

// Rolf Lampa

Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd
Kontakt:

Re: Budskap till skatteindrivare bättre förr?

Inlägg av l_johan_k » tis 24 jul 2007, 11:55

RIL skrev:Jag har sju barn.
De finns med i mina böner...

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 24 jul 2007, 11:55

Vad har skatteverket med religionsundervisnigen i skolan att göra?

Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av l_johan_k » tis 24 jul 2007, 12:52

RIL skrev:Men det Fasansfulla Budskap som nu drabbar vår tids publikaner inpräntas också i våra barn i Svenska statliga skolor. På skoltid. Ångesten stiger. Jag har sju barn. Via skattsedeln betalar jag och min hustru för att statens lärare skall ta bort mina sju barns livslust och barnatro.
Bild

EDIT: Såg inte att Spito hade postat den i serietråden.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tis 24 jul 2007, 14:02

RIL skrev: dravel
Får man ödsla hur mycket bandbredd och forumutrymme som helst med rent dravel?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 24 jul 2007, 14:54

RIL skrev:Jag har sju barn.
Är det därför du tvivlar på det naturliga urvalet?

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » tis 24 jul 2007, 14:59

Ge upp

RIL
Kontakt:

Inlägg av RIL » ons 25 jul 2007, 05:26

RIL skrev:Sammanslaget med den redan existerande tråden om detta. /Henning

Evolutionsbiologer ger sig nu in i organisationskonsultbranschen. Och man har ett märkligt evangelium att predika. I Norrländska SocialDemokraten...
Henning, jag förstår inte. Jag postade i forumet "Mediebevakning & aktuell debatt" och nu är inlägget under "Vetenskap & pseudovetenskap"?

Hänför du evolutionsbiologernas nya giv till pseudovetenskap?

// Rolf Lampa

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » ons 25 jul 2007, 05:44

RIL skrev:Men, barnen då?

Och hur gick det med grabben min? Ingen fara med grabben min. Men de andra stackars svenska skolbarnen har ingen som skyddar dem mot den svenska skolans ockulta riter.
När jag gick i skolan i början på 80-talet läste vi också om ockultism och vidskepelse; dvs om Bibeln. Vi ägnade oss också åt ockulta riter på skolavslutningar, när vi blev tvungna att gå i kyrkan.

Men jag klarade mig -- jag blev inte indoktrinerad! Så jag tror du kan vara lugn för dina barn också.

Skriv svar