Akademien för det okända

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Alexandersson

Dagens avsnitt 14/11

Inlägg av Alexandersson » ons 14 nov 2007, 21:11

Idag vart jag lite besviken. Förra gången jag tittade fanns det en del att ifrågasätta. Idag var allt bara jidder och det fanns inget sammanhålllet alls att ta fasta på eller ifrågasätta. Bara ihopklippt trams.

Det roligaste var dock i slutet där kvinnan som leder det hela säger något i stil med "Personerna eleverna fick kontakt med var så olika. Det är nästan så att man börjar ifrågasätta vad man håller på med".

Fast rektorn hade det 'klockrena' svaret som lät typ "Du skall veta att dessa elever har bara hållt på ett tag och går in med tanken att de skall hitta någon eftersom de är på ett slott".

Synd att man inte själv fick vara med och få en sians. Då skulle man haft solgrasögon och försökt med pokerface. Alla tre som de skulle hitta någon avliden hos idagens avsnitt var starkt övertygade att det gick att få kontakt med avlidna. Och över hälften av det ihopklippta materialet var felaktigt enligt de svarande eller av sådan art att respondenten inte kunde koppla till personen ifråga.

Nä nu skall jag inte se något mer avsnitt av detta trams.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 22 nov 2007, 00:20

gillajohansson

Inlägg av gillajohansson » tor 22 nov 2007, 02:48

Jag förstår inte dig med signaturen garvarn, som skriver om tv 4 inslag, att vuxna håller på med detta, vad gör du själv som ligger o snackar runt i olika forum ang övernaturl. varför inte bara strunta i det. Jag som utbildar mig som hobby till medium eller dom som är seriösa medium vet vad dom kan o litar på det, det är inte meningen att du skall vara intresserad så va inte det. Och jag kan säga dig att just dom seriösa jobbar på att få bort dom som just inte är seriösa, genom certifikat mm.
Och att dom som är bra som elever får trän kort och missbrukar man det med att ta för mycket betalt mm, så mister man det kortet, en del lärare lägger sen ut det på sin hemsida att personen ifråga blivit fråntagen sitt träningskort, så att dom som vill kontakta för en sittning vet vilka som rekommenderas och inte. Fortsätt vara kritisk det är helt okej men ett råd skaffa istället ett intresse och jobba med din karma.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 22 nov 2007, 03:10

gillajohansson skrev:Jag förstår inte dig med signaturen garvarn [...] varför inte bara strunta i det.
Jag kan inte svara för Garvarn, men en mer generell version av din frågeställning diskuteras i tråden Skepticismens psykologiska drivkrafter.

Vad avser de seriösa som som jobbar för att få bort de oseriösa så har jag en fråga till dig här. Jag rekommenderar också tråden Paranormala avslöjanden: De andliga bedragarna.

Användarvisningsbild
Matte

Karma!

Inlägg av Matte » tor 22 nov 2007, 08:37

Rådet till Garvarn:
Fortsätt vara kritisk det är helt okej men ett råd skaffa istället ett intresse och jobba med din karma.
Blytungt! :lol:
För att inte säga KLOCKRENT!
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » tor 22 nov 2007, 10:33

gillajohansson skrev:Fortsätt vara kritisk det är helt okej men ett råd skaffa istället ett intresse och jobba med din karma.
Vill du inte egentligen ha sagt att du givetvis inte missunnar Garvarn att hålla sig med åsikter (generöst av dig), men att han helst ska upphöra med offentlig kritik av individer som tror på, betalar för, och tar betalt för trams?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 22 nov 2007, 12:17

gillajohansson skrev:varför inte bara strunta i det.
Det är precis vad ni helst skulle vilja, eller hur. Att folk var kritiska mot allt annat än just det ni håller på med.

Har ni uteslutit några extra "oseriösa" på sistone egentligen?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » tor 22 nov 2007, 13:32

gillajohansson skrev:Och jag kan säga dig att just dom seriösa jobbar på att få bort dom som just inte är seriösa...
Varför inte som ren konsumentupplysning tala om vilka som är seriösa resp. oseriösa samt på vilka kriterier det avgörs om man hamnar i den ena eller andra kategorin?
gillajohansson skrev:genom certifikat mm.
Vad ingår i "mm"?
gillajohansson skrev:...en del lärare lägger sen ut det på sin hemsida att personen ifråga blivit fråntagen sitt träningskort, så att dom som vill kontakta för en sittning vet vilka som rekommenderas och inte.
Åter igen, ge oss en länk...jag googlar och googlar men hittar inget....
Troende på ett liv före döden

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 22 nov 2007, 19:23

gillajohansson skrev:Jag förstår inte dig med signaturen garvarn, som skriver om tv 4 inslag, att vuxna håller på med detta, vad gör du själv som ligger o snackar runt i olika forum ang övernaturl. varför inte bara strunta i det.
Därför att jag är intresserad av denna typ av bedrägerier. Andra bygger Märklin-järnvägar eller påtar i trädgården. Jag intresserar mig för humbug. Jag tycker att det är roligt.
gillajohansson skrev:Jag som utbildar mig som hobby till medium eller dom som är seriösa medium vet vad dom kan o litar på det, det är inte meningen att du skall vara intresserad så va inte det.
Nu avgör varken Du eller andra andepratare vilka åsikter människor ska hysa om Er.
gillajohansson skrev:Och jag kan säga dig att just dom seriösa jobbar på att få bort dom som just inte är seriösa, genom certifikat mm.
S.k. "certifikat" är lika mycket skojeri som resten i Er sjabbiga hantering. Lite krusidull-clipart och en bläckstråleskrivare är det enda som krävs.
gillajohansson skrev:Och att dom som är bra som elever får trän kort och missbrukar man det med att ta för mycket betalt mm, så mister man det kortet, en del lärare lägger sen ut det på sin hemsida att personen ifråga blivit fråntagen sitt träningskort, så att dom som vill kontakta för en sittning vet vilka som rekommenderas och inte.
Men att Ni leker någon slags pseudobyråkrati runt spektaklet ger det ju knappast substans.
gillajohansson skrev:Fortsätt vara kritisk det är helt okej men ett råd skaffa istället ett intresse och jobba med din karma.
Jag har ett intresse -- Ditt bedrägeri.

gillajohansson

Inlägg av gillajohansson » tor 22 nov 2007, 23:11

:) Oj oj! Va mycket ord. Det märker jag att ni är många som inte förstår vad jag menar. Dom mest seriösa och det är många behöver inga hem-sidor för dom har kunder och kurser. Sen finns det många som har hemsidor. Men det finns väldigt mycket fuffens inom detta tyvärr. Eftersom Jill Pettersson gillar o vara lite offentlig kan jag nämna henne. Hon har skrivit i sin hemsida om fråntagna träningskort. Men hon har inte skrivit ut ännu namnet på den som blir fråntaget sitt träningskort. Där kan ni kika. Det finns fortfarande människor som inte gillar data, o som kan försörja sig utan hemsidor.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 22 nov 2007, 23:34

gillajohansson skrev:Eftersom Jill Pettersson gillar o vara lite offentlig kan jag nämna henne.
Är det samma Jill Petersson som påstår sig ha hjälpt amerikansk polis att lösa ett fall med en försvunnen kvinna - ett fall som inte poliserna där borta känner till överhuvudtaget?

Ja, hon är ju seriös...

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » fre 23 nov 2007, 09:13

gillajohansson skrev:Va mycket ord. Det märker jag att ni är många som inte förstår vad jag menar.
Vi förstår precis vad du menar.

gillajohansson

Inlägg av gillajohansson » fre 23 nov 2007, 10:34

okej! Jag förstår att detta är ett forum liknande det som tv4 har, där ni är för eller emot så jag lägger ner att skriva här. Jag ser att ni tar ut små stycken o svarar. Och är nitiska. Jill har jag mina åsikter om, jag sa att hon gillar vara synlig därför nämnde jag henne, hon är mycket duktig, men precis som alla andra kan hon ha fel, jag tycker många här inte är pålästa utan handlar mest om att tjafsa och hacka, jag har utbildat mig i 4 år och har inte kommit halvvägs. Det är mycket den personliga utvecklingen som är den viktig och hur man är mot andra. Och ni får vara kritiska, alla får hålla på med det dom vill. Men har någon sett Gud som stora kyrkor byggs åt, o den helige anden som kyrkan talar om vem e han, alla olika religioner har olika gudar eller inte gudar. Det är samma sak alltihop, vi människor har känt att det finns något som vi kallar olika saker. Gud, messias mm. Sen tycker inte jag ungdomar skall syssla med sådant här, och ni som ser skräckfilm om spökerier kan jag upplysa om att lite av det finns i verkligheten. Lite att reta upp er ytterligare på. Hej

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » fre 23 nov 2007, 10:39

gillajohansson skrev:... många här inte är pålästa ...
Många här är mycket pålästa. Om du stannade kvar skulle du säkert kunna lära dig en del av dem.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » fre 23 nov 2007, 11:40

gillajohansson skrev:Jag förstår att detta är ett forum liknande det som tv4 har, där ni är för eller emot så jag lägger ner att skriva här.
Om man inte vill eller kan diskutera sina ståndpunkter bör man inte påstå saker i diskussionsforum.

Skriv svar