BOINC-lag?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
MBY

BOINC-lag?

Inlägg av MBY » mån 04 okt 2010, 20:36

VoF har ju redan ett (litet) Folding@home-lag: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... c&start=15

Jag blev inspirerad av tioårsjubileet i dagarna och undrar om jag ska joina. Sweclockers har också ett FAH-lag som är gigantiskt i jämförelse (#22 i världen). Men jag gillar BOINC och undrar om någon har funderat på att skapa ett/flera lag för något eller några projekt i BOINC?

http://boinc.berkeley.edu/

Jag körde mycket SETI@home i slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet. Men efter 2000 work units och övergången till BOINC tappade jag intresset. Nu blev jag (p.g.a. FAHs jubileum) inspirerad på nytt och installerade BOINC med Rosetta@home på en av mina burkar (med Ubuntu).

Är det en bra idé med ett VoF-lag för något mer projekt än FAH?

Användarvisningsbild
korona

Re: BOINC-lag?

Inlägg av korona » tis 05 okt 2010, 09:11

Har du lust att länka till en guide till hur man får igång BOINC på sin linuxmaskin? Det brukade vara precis hur enkelt som helst när dom körde seti@homes egen klient, men med BOINC är det världens jävla huvudvärk. Jag har försökt sätta upp det på min server nån gång, men gav upp i irritation över att dom hade förstört något som fungerade så bra.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 05 okt 2010, 09:42

Vet inte, jag har inte haft minsta problem. I Ubuntu räckte det med "sudo apt-get install boinc-client boinc-manager". Men grafisk hanterare och allt. Hanteraren ser identisk ut på Windows och i Ubuntu. Troligtvis för andra linuxdistar också, åtminstone de som har BOINC-paket.

Här är en kortare guide för installation där det inte finns ett paket: http://boinc.berkeley.edu/wiki/Installing_on_Linux (Build from Source)
Men kör du Fedora, Ubuntu, Debian eller Gentoo så finns det färdiga paket.

Däremot vet jag inte hur lagen fungerar. Kan man skapa ett generiskt BOINC-lag, eller är det per projekt (Rosetta@home-lag, MilkyWay@home-lag, osv)?

Användarvisningsbild
korona

Inlägg av korona » tis 05 okt 2010, 09:55

Jag har inget grafiskt shell på min maskin, det är där problemen tar sin början. Jag kör dock Ubuntu på den.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 05 okt 2010, 10:51

Aha, men det borde inte vara något problem. Klienten kan ju köras ändå. Bara "manager" är grafisk. Men hur man ansluter till ett projekt vet jag inte riktigt, men har för mig att det står i "boinc-client --help" eller liknande.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 08 okt 2010, 09:54

Så, jag tog mig friheten att skapa teamet "Rosetta@VoF". Jag vet inte riktigt hur man ansluter, men det borde inte vara några problem. Såvitt jag förstår kan man utöka ett team till att spänna över alla BOINC-projekt vilket ju är bra om inte alla fastnat för just Rosetta@home. Såhär i retrospekt kanske "Rosetta@VoF" då var ett dåligt namn. Ska se om det går att döpa om ifall vi gör ett allmänt BOINC-lag.

Edit: Länk: http://boinc.bakerlab.org/rosetta/team_ ... amid=10418

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » fre 08 okt 2010, 18:08

MBY skrev:Jag körde mycket SETI@home i slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet. Men efter 2000 work units och övergången till BOINC tappade jag intresset.
Jag körde också SETI på ett antal burkar offline och som du tappade jag intresset när de gick över till boinc. Jag tror inte det fanns några uppenbara sätt att köra den offline och dessutom var den inte lika diskret som commandlineversionen. Synd.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » lör 09 okt 2010, 19:57

Fast vad jag förstår fungerar BOINC (jag har dock bara direkt erfarenhet av Rosetta) utmärkt att köra via CLI eller bakgrunden och man kan ställa in hur nätet används. Man kan t.ex. ladda ner tillräckligt många work units för att köra offline i flera dygn (borde fungera iaf).

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » sön 10 okt 2010, 08:36

Ja det verkar ha utvecklats en del på 5- 6 år =)
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tor 28 okt 2010, 16:01

Ingen som vill joina? "Vi" börjar känna oss lite ensamma... :(

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 28 okt 2010, 19:36

Jag har gått och blivit energimedveten. Att köra beräkningar på en dator som drar över 100W mer när den jobbar hårt än när man surfar/spelar/idlar, när den normalt sett hade varit avstängd, känns tyvärr inte så lockande längre.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 28 okt 2010, 20:39

Det verkar inte finnas någon gpu-klient för rosetta, annars skulle jag byta efter att ha nått översta placering i folding teamet.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tor 28 okt 2010, 21:35

piotrr skrev:Jag har gått och blivit energimedveten. Att köra beräkningar på en dator som drar över 100W mer när den jobbar hårt än när man surfar/spelar/idlar, när den normalt sett hade varit avstängd, känns tyvärr inte så lockande längre.
Just Rosetta kör inte på GPU, som typiskt brukar ha största skillnaden mellan idle och full load. Själv kör jag på vissa datorer enbart när jag arbetar på dem, vilket gör ökningen av effektbehoven rätt marginella. Jag är för övrigt en sån där toknörd som gärna mäter och loggar effektförbrukning med cosphi och allt, så om du vill kan jag ta fram typiska profiler för Rosetta för ett antal datorer.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tor 28 okt 2010, 22:05

Ett tips till MBY: Starta en tråd där du förklarar vad det här ska vara bra för! Vi som inte är datanördar begriper inte något av den här tråden :shock:
Ja jag vet ju vad det är, men bara för att du har förklarat det för mig så pedagogiskt och fint :wink: Jag är på om du hjälper mig att fixa till det hela. Men det får bli som skärmsläckare eller liknande då bara eftersom jag bara har min laptop. Men många bäckar små...

Heja heja!

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 29 okt 2010, 17:10

Tummen upp för en viss David som joinade teamet. Nu är "vi" plural! :)

Pax: Ärligt talat så är jag inte någon fena på just Rosetta@home. Jag valde projektet lite på måfå. Efter en rätt summarisk genomgång på lite olika forum fick jag bilden av att Folding har väldigt mycket datorer anslutna och att en del ondgjorde sig över att de inte körde på BOINC-plattformen. Vad beträffar det vetenskapliga värdet är jag inte heller väl påläst, men tänkte göra det om/när jag ska ansluta till fler projekt.

piotrr: Angående effektkonsumtionen igen: Det finns ju climateprediction@home, och man får väl anta att de har gjort en avvägning och funnit att det vetenskapliga värdet är större än ökningen av koldioxidutsläpp? Rosetta har ju förvisso inte med klimatet att göra, men det hindrar ju inte att man kan göra avvägningar där med. Får se om jag mäter upp förbrukningen i helgen på en eller flera datorer.

Spiff00: Att det inte finns en GPU-klient för Rosetta beror på att det inte behövs någon, såvitt jag förstår. GPUer är bra på många små beräkningar med s.k. microfloats (kortare flyttal än vanliga 32/64/80-bitars) medan en generell CPU är mer lämpad för mer komplexa beräkningar med integer eller konventionella flyttal (med FPU). Vilket som behövs mest beror på projektet. Någon gjorde jämförelsen med en tvåkärnig CPU som två matematiker versus en GPU som hundratals skolelever. GPUn är snabbare på enkla beräkningar medan CPU snabbare på komplexa. Folding och Rosetta har olika behov och klienterna är där efter. Andra BOINC-projekt stödjer dock GPU.

(För mig passar det dock bra, jag spelar inte, eller redigerar film och är ointresserad av grafikprestanda. Däremot vill jag gärna ha snabb CPU av andra skäl. För mig är ett grafikkort något som ska kunna visa 2D och film, inget mer! :) )

Skriv svar