Pseudonymer

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Skriv svar
Ulf Jähnke

Pseudonymer

Inlägg av Ulf Jähnke » fre 04 feb 2005, 20:21

Varför använder alla debattörer pseudonymer? Finns det någon anledning att söka skydd bakom styckningstermer och annat? Är vårt gemensamma intresse för vetenskap på något sätt obskyrt? Jag är förmodligen gammaldags men jag tycker att man ska använda sitt eget namn när man publicerar sina åsikter. Möjligen kan jag respektera användandet av pseudonymer i de fall när man riskerar oförtjänta repressalier för sina åsikter.

Är det någon som håller med mig eller är jag ute och cyklar?

Ulf Jähnke
Nyköping

pjred

Inlägg av pjred » fre 04 feb 2005, 22:29

Jag har hittills inte sett några problem på detta forum med användandet av alias. Det problem som givetvis kan uppstå är att det är lättare för vissa typer av människor att ägna sig åt pajkastning och dumheter under ett alias istället för sitt riktiga namn. Om detta skulle bli ett problem framöver så kommer en diskussion som denna givetvis att kännas mer angelägen än det känns nu.

För min egen del så satte ditt inlägg igång lite funderingar om varför jag själv helt plötsligt började använda ett alias på ett diskussionsforum (mitt alias har jag egentligen bara använt på vissa auktionssajter). Tja, vad ska jag säga, lite osäkerhet kanske - VoF är för mig en ganska ny miljö, och (nästan) alla verkar vara så genomarbetade, genomsmarta och genomakademiska :) För en nykomling så är det nog lite lättare att känna sig fram under ett alias än sitt riktiga namn (detta oavsett hur det borde vara i den bästa av världar)

Och, registreringsproceduren inbjuder till att skriva in ett alias. Man ska ju inte registrera sitt "namn", utan sitt "användarnamn" vilket på Internet oftast är det samma som alias - det utgås oftast ifrån att det är något alias eller smeknamn som man ska skriva dit. Ganska ofta med uppmaningen att använda ett max antal bokstäver. Det sitter liksom i för många att plita dit ett alias av bara farten.

Janne Forsberg, alias pjred

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » fre 04 feb 2005, 22:47

Jag tänkte inte ens taken på att man faktiskt kan använda sitt riktiga namn som användarnamn/nick.

Björn Abrahamsson, Gävle.

Ulf Jähnke

Inlägg av Ulf Jähnke » fre 04 feb 2005, 22:56

Trevligt att råkas Janne (med riktigt namn)

Jag är själv inte särskilt van vid olika diskussionsfora på nätet och känner inte till vilka seder och principer som tillämpas. Det händer emellertid att jag skriver insändare i vår lokaltidning och då skriver jag nästan alltid under med namn. Själv är jag bara gymnasielärare men tycker trots detta att jag har rätt att uttrycka mina åsikter. I mina arbetsuppgifter ligger bl.a. att lära elever att tänka kritiskt. I detta ligger att våga ifrågasätta saker och ting. Sedan Berzelius tid har väl ingen kunnat göra anspråk på att behärska allt vetande inom sitt ämne. Jag tror att ämnesexperter oftast är tillräckligt ödmjuka för att överse med ett eller annat sakfel från ”icke experter”(jag avskyr slikt bruk av citationstecken men hemfaller själv dithän).
Således skriv på, skriv av dig och skriv under!

Ulf J

SuperDupe

Pseudonymer

Inlägg av SuperDupe » lör 05 feb 2005, 01:09

Ulf Jähnke skrev:Varför använder alla debattörer pseudonymer? Finns det någon anledning att söka skydd bakom styckningstermer och annat? Är vårt gemensamma intresse för vetenskap på något sätt obskyrt?
Just min anledning till att jag använder pseudonym är faktiskt den motsatta än den Ulf Jähnke tror, även om det helt säkert är så att han i väldigt många fall har rätt. Det här är helt enkelt mitt "Internetnamn", vilket jag använder på varje plats där man skall registrera sig. Det är sällan det är möjligt att använda sitt riktiga namn som användarnamn, och hade det gått så är det troligt att det redan vore upptaget. Det krävs alltså något relativt unikt, vilket mitt användarnamn -- inte så förvånande -- tycks vara.

Så överallt där ni stöter på "SuperDupe" kan ni vara relativt säkra på att det är jag, och är det inte det kan ni lita på att jag sliter mitt hår. :)

Mattias Öhman, Linköping

Användarvisningsbild
Johan Sperling

Inlägg av Johan Sperling » lör 05 feb 2005, 12:37

Om man ångrar att man inte använde sitt riktiga namn finns ju alltid möjligheten att skriva det i sin signatur. På så sätt dyker det upp längst ner i varje meddelande man postar.

swerre

Re: Pseudonymer

Inlägg av swerre » tor 07 jul 2005, 09:34

Ulf Jähnke skrev:Är det någon som håller med mig eller är jag ute och cyklar?
Håller med dig men har ändå valt att ha ett alias och hoppas att ingen avslöjar min riktiga identitet då det troligen finns aktiva här som sympatiserar med sekter.

Helst skulle jag vilja vara som du Ulf. Stå med mitt riktiga namn men den aggression jag mött från sektmedlemmar gör att jag inte vill utsätta mig för det. Ungefär som när någon levt med en kontrollmännska och tvingas byta identitet och flytta runt för att slippa bli förföljd av den som inte ger upp att trakassera den andre.

så här är jag Swerre ok

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Pseudonymer

Inlägg av Hexmaster » mån 11 jul 2005, 16:50

SuperDupe skrev:Så överallt där ni stöter på "SuperDupe" kan ni vara relativt säkra på att det är jag, och är det inte det kan ni lita på att jag sliter mitt hår.
Samma här -- Peter Olausson vet jag inte hur många som har koll på; förresten finns det flera stycken, varav en släktforskare vilket som regel genererar extra uppmärksamhet på nätet, men Hexmaster!? Såna finns det nästan bara en av.

www.hexmaster.com
www.faktoider.nu

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 19 sep 2005, 15:31

Samma här igen, Vitnir heter jag på varenda forum och onlinespel (MMORPG) helt enkelt för att ingen har snott det innan mig. På många ställen (särkilt i spel) får man inte använda mellanslag i sitt namn osv så jag skulle få heta Andersnilsson eller liknande. Inte lika estetiskt tilltalande helt enkelt.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » tis 10 jan 2006, 13:40

Jag har märkt att en del personer ifrågasätter värdet av de inlägg som skrivits av en användare som registrerat sig med ett alias eller pseudonym. Jag finner det underligt då det dels är väldigt lätt att skriva ett påhittat namn eller ta någon annans. Dels tycker jag att argumenten borde kunna beaktas oavsett vem som framför dem.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 10 jan 2006, 13:44

Markus skrev: Dels tycker jag att argumenten borde kunna beaktas oavsett vem som framför dem.
Håller med, det är väl argumenten som är det viktiga, inte namnet på författaren. Är det skräps som skrivs så blir det inte bättre för att det skrivs under fullständigt namn. Själv så har jag fört debatter på ganska många forum under samma nick som jag använder här, och det fungerar alldelles utmärkt.

Ibland så känns klagomålen på psedonymer mer som svepskäl för att inte bemöta kritik/argument, ärligt talat.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » tis 10 jan 2006, 14:40

Tryggve skrev:Håller med, det är väl argumenten som är det viktiga, inte namnet på författaren. Är det skräps som skrivs så blir det inte bättre för att det skrivs under fullständigt namn. Själv så har jag fört debatter på ganska många forum under samma nick som jag använder här, och det fungerar alldelles utmärkt.
Precis, så länge man är konsekvent tycker jag det inte gör något. Jag vet åtminstone en skeptiker som någon eller några försökt få tag i för att "tala till rätta" och jag kan tänka mig att både troende och skeptiker känner att det finns såna som sitter och passivt läser och kan tänka sig både det ena och det andra. Sjukt.

Sen finns det ju såna som försöker smutskasta andra, som för att skapa en bild av personen som inte stämmer med verkligheten. Om jag trädde fram med namn och bild skulle folk antagligen förknippa mig med vad en viss person försöker måla ut mig som i verkliga livet.

Våra argument är våra, men argumenten är inte vi. En del verkar inte kunna skilja på detta dock...

SuperDupe

Möjlighet att ändra användarnamn

Inlägg av SuperDupe » ons 11 jan 2006, 13:28

Det kan påpekas att den som ångrar sitt val av användarnamn kan säga till någon av forumadministratörerna (mig eller Johan Sperling) via PM så kan vi ändra.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 20 feb 2006, 12:26

Ja, Johan Sperling kan ändra användarman. Gör han det så ändras namnet på alla inlägg som användaren har skrivit. Dock står det fel i alla inlägg där någon citerat användaren.

Om någon vill byta så föredrar vi att vi byter namn på användaren framför att användaren skapar ett nytt konto.

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » sön 09 apr 2006, 21:25

Bra fråga; varför använda ett "nickname"? För min del så har jag ett ganska ovanligt namn, bara två personer i Sverige heter som jag, jag och en till. Ibland ringer det till mig, för att Eniro upplyst om "mitt nr". Det har blivit några komiska missförstånd! Dessutom har jag en annan orsak, som f.d. scientolog så känns det inte så tryggt att gå ut med mitt namn på Forumet. Naturligtvis finns det väl inga scientologer som ens kommer upp till miniminivån här för att ens kunna föra en vettig debatt :lol:
Kör enligt försiktighetsprincipen 8)
Det finns många anledningar till ett nick!

Skriv svar