Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Inlägg av Erland » tor 01 feb 2018, 11:31

Det skulle vara fantastiskt bra om det faktiskt fungerar, men tyvärr är väl chansen försumbar...

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 01 feb 2018, 13:32

Erland skrev:Det skulle vara fantastiskt bra om det faktiskt fungerar, men tyvärr är väl chansen försumbar...
Varför är den det?
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 01 feb 2018, 16:54

manifesto skrev: Här kan ju VoF gå in och testa om det verkligen funkar. Eller?
Tror inte att VoF har budget för det. VoFs budget går väl främst till lite utskick, Folkvett, och en och annan föreläsning?

Dessutom verkar det saknas väldigt många delar av "receptet"?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 01 feb 2018, 16:57

Förresten, "receptet" verkar ha publicerats för två år sen. Vad hände sen?

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 01 feb 2018, 17:33

Johannes skrev:Förresten, "receptet" verkar ha publicerats för två år sen. Vad hände sen?
Det har väl uppdaterats vartefter testerna har fortskridit, där de senaste har lyckats?
War is peace.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tor 01 feb 2018, 21:04

Det där är ju två år gammalt. Vanligtvis verkar receptet bytas ut någon gång om året eller så, och större delan av "kall-fusions-klicken" hoppar vidare till nästa manick. Så att ödsla tid på det är kanske bortkastat om det enda man får för mödan är "jaja, men det där är ju inte nya E-cat Triple Action Hybrid Fusion Extreme - den funkar garanterat" :smile2:.

Om "de" å andra sidan fortfarande står fast vid att det är det receptet som gäller, och klicken är någorlunda överens om det så kan det ju vara något att testa. Särskilt om man kan få ett tydlig medgivande i förväg från till exempel Lewan om att testets upplägg är korrekt och ett negativt utfall talar mot tekniken, så som skeptiker brukar kräva från medium och dylikt innan man hjälper dem testa sina förmågor.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 02 feb 2018, 13:06

Det är ju bara 7 år sedan den var klar för produktion, så snart får vi nog veta.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 02 feb 2018, 14:10

pwm skrev:Det är ju bara 7 år sedan den var klar för produktion, så snart får vi nog veta.
Just det, sjuårsjubileet var ju i dagarna. Det hade jag missat.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 02 feb 2018, 14:15

Jonas Duregård skrev:Det där är ju två år gammalt. Vanligtvis verkar receptet bytas ut någon gång om året eller så, och större delan av "kall-fusions-klicken" hoppar vidare till nästa manick. Så att ödsla tid på det är kanske bortkastat om det enda man får för mödan är "jaja, men det där är ju inte nya E-cat Triple Action Hybrid Fusion Extreme - den funkar garanterat" :smile2:.
Ja, jag tror jag håller med här. Jag fick intrycket att experimentet var hyfsat nytt eftersom det låg på Lewans nya ”World Symposium”-blogg och har inte följt utvecklingen så noga den senaste tiden. Ber om ursäkt för ett förhastat inlägg, sorry.
Om "de" å andra sidan fortfarande står fast vid att det är det receptet som gäller, och klicken är någorlunda överens om det så kan det ju vara något att testa. Särskilt om man kan få ett tydlig medgivande i förväg från till exempel Lewan om att testets upplägg är korrekt och ett negativt utfall talar mot tekniken, så som skeptiker brukar kräva från medium och dylikt innan man hjälper dem testa sina förmågor.
Utmärkt förslag. Låt skeptiker närvara vid ett påstått positivt och replikerbart experiment där varje led är helt genomlyst. Är det någon inom ’rörelsen’ som har lagt fram det förslaget till t.ex. MFMP eller andra som påstår att de vet hur det går till?

Finns Randis miljon kvar?
War is peace.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 04 feb 2018, 14:30

Tja det kunde ju vara intressant med ett verkligt oberoende test. Där det t ex kan säkerställas (av andra än Rossi själv) att all tillförd energi mäts på ett korrekt sätt. Såvitt jag minns har Rossi alltid en massa synpunkter på hur det ska göras och på de s k "oberoende" tester som gjorts hittills har han tillåtits springa runt och pillra på knapparna själv. Jag skulle vidare förorda ett test med två (eller fler) Ecater där man tagit bort en kritisk komponent (Ni t ex) utan att Rossi vet i vilken Ecat komponenten saknas.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 04 feb 2018, 15:11

Bod skrev:Tja det kunde ju vara intressant med ett verkligt oberoende test. Där det t ex kan säkerställas (av andra än Rossi själv) att all tillförd energi mäts på ett korrekt sätt. Såvitt jag minns har Rossi alltid en massa synpunkter på hur det ska göras och på de s k "oberoende" tester som gjorts hittills har han tillåtits springa runt och pillra på knapparna själv. Jag skulle vidare förorda ett test med två (eller fler) Ecater där man tagit bort en kritisk komponent (Ni t ex) utan att Rossi vet i vilken Ecat komponenten saknas.
Jag avser här t.ex. MFMP. Deras forskning bedrivs ideellt och open source och välkomnar all peer review både efteråt och under respektive experiment.

Mitt förslag är att representanter från skeptikerrörelsen kontaktar MFMP och ber dem replikera sitt ”lyckade” experiment med samma representanter närvarande i precis varje led.

Eller?
War is peace.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 05 feb 2018, 22:46

Tester hit och tester dit. Vid det här laget borde man väl ha fått saken i produktion och börjat använda den vid energiproduktion på riktigt. När det sker blir jag övertygad.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 06 feb 2018, 09:13

Erland skrev:Tester hit och tester dit.
A.k.a piska den döda hästen.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 06 feb 2018, 16:43

Erland skrev:Tester hit och tester dit. Vid det här laget borde man väl ha fått saken i produktion och börjat använda den vid energiproduktion på riktigt. När det sker blir jag övertygad.
Varför borde man det?

Jag ser ett ypperligt tillfälle för skeptiker att kontrollera MFMP’s påstående om att de har en replikerbar experimentuppställning som garanterat genererar excess heat/energi och det med korrelerande strålning. Att istället för att förlöjliga, använda sig av den vetenskapliga metod man så ihärdigt i ord propagerar för.

Borde inte kosta mer än reskostnader.
War is peace.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tis 06 feb 2018, 17:06

manifesto skrev:Jag ser ett ypperligt tillfälle för skeptiker att kontrollera MFMP’s påstående om att de har en replikerbar experimentuppställning som garanterat genererar excess heat/energi och det med korrelerande strålning. Att istället för att förlöjliga, använda sig av den vetenskapliga metod man så ihärdigt i ord propagerar för.
Men du har inte svarat på varför man ska plocka just det projektet ur högen. Finns det någon slags konsensus bland de troende på att det här är det receptet som gäller?
manifesto skrev:Borde inte kosta mer än reskostnader.
Du menar eftersom högt kvalificerad arbetskraft är helt gratis? Eller för att alla skeptiker har oändligt med fritid att ägna sig åt att "klubba mullvadar" så att de omedelbart kan dyka upp igen direkt med nya makalösa manicker?

Vad är syftet? Tror du att en falsifiering av just MFMPs två år gamla recept skulle övertyga någon betydande andel av de troende? Vad får dig att tro det?

Så länge det inte finns något som tyder på att ett negativt utfall har någon som helst inverkan på kall-fusionklicken ser jag inget värde i det du föreslår.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Skriv svar