Dataspelsaffärer och "Limited edition"

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Dataspelsaffärer och "Limited edition"

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 16 mar 2011, 13:56

Häromdagen tänkte jag köpa Total War - Shogun 2. Jag hade sett på nätet att det fanns en "normal" version för ca 250 kr, och en "Limited Edition" för ca 450 kr att beställa per postorder på den lokala butiken, liksom liknande utbud på andra nätbutiker med varierande kostnad.
När jag kom till butiken så såg jag då nämnda titel... men till priset ca 450 kronor. Jag gissade att detta var "Limited Edition", men den "normala" såg man inte röken av. När jag kollade lite noggrannare på andra butiker så märkte jag att det var 450-versionen som gällde på hyllorna.

Då tänkte jag... Är det här något som butikerna satt i system? Att satsa på att kränga "Limited Edition"-versionen, och mörka den "normala" versionen av spel?

Och i så fall: varför då? Är det större vinstmarginal? Större vinst totalt?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Dataspelsaffärer och "Limited edition"

Inlägg av Urquhart » ons 16 mar 2011, 14:15

Det där är väldigt vanligt inom branschen. Jag har dock ingen aning om felet ligger hos butiken, distributören eller tillverkaren.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 16 mar 2011, 14:19

Hm, låter ju lite märkligt, när jag köper spel i butik så brukar det vara de "normala" utgåvorna som jag väljer, och de brukar finnas. Inte för att jag skaffar så många olika spel längre, men...

Dock tyckte jag det var lite lustigt att det var billigare att gå till en butik och köpa Fallout: New Vegas än att köpa det från Steam...

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 16 mar 2011, 14:51

Limited handlar väl mer om att det är lyxigare utförande på boxar, manualer, extramaterial etc än utgåva. Klart man vill sälja mer om man har vinstmarginaler på det.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 16 mar 2011, 16:35

Limited editions med annat innehåll är ju en helt annan sak, och det köper jag alltid när jag är intresserad. Särskilt när det gäller film och musik. Spel är jag inte så jätteintresserad av så att få en musmatta med hjältens bild på lockar inte så mycket.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 16 mar 2011, 18:30

Tycker man stöter på den här "limited edition" hysterin i alla möjliga mer eller mindre märkliga sammanhang.

Det är helt enkelt ett väldigt enkelt sätt att skapa hajp kring en produkt. Gör bara en större, mer påkostad, kartong, släng i ett mjukisdjur eller en plastmojäng, lägg till litet extramaterial (= filmsnuttar och sånt man haft liggande, och annars tänkt kasta).

Klart!
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 16 mar 2011, 19:31

Sagan om Ringen, extended version måste vara bland de bästa köp jag någonsin gjort. Jag ser om rubbet ungefär en gång per år, oftare i början. Det tar ett par veckor (man jobbar ju), särskilt eftersom jag ser dokumentärerna också. Iofs går det att se allt på en helg, men lite social måste man ju vara.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 16 mar 2011, 20:32

Var det inte Seinfeld som sa, begränsad upplaga? Du menar begränsad till hur många exemplar du kan sälja. Delux versioner av spel har jag köpt vid några tillfällen men enda behållningen hittils har varit sountracket till Mass Effect2.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » tor 17 mar 2011, 07:47

Mest prisvärda specialutgåvan på länge var Dragon Age 2 "Signature Edition", samma pris som normala versionen. Enda kravet var att förhandsboka i god tid så fick man en bunt tillägg till spelet, andra får köpa tilläggen för en liten summa.

BioWare visar igen att de gillar trogna kunder :)
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 17 mar 2011, 10:00

Hur mycket större vinstmarginal är det på sådana editions? Antagligen så kostar det att producera manualer etc.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 17 mar 2011, 10:07

Mervärdet brukar vara ringa men det varierar, vissa storfilmer med rikt extramaterial brukar jag kosta på mig. Vissa spel där något extra följer med någon extra spelkaraktärer eller extra sidouppdrag kan vara värt pengarna. Inbillar jag mig.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 17 mar 2011, 13:38

I Shogun 2 verkar skillnaden mest vara in-game detaljer som några upplåsta perks för generaler o karaktärer, bonusar och sånt... Skillnaden på själva emballaget är bara en mindre undertext till titeln. Det var därför jag blev misstänksam till att man försökte fronta med just den dyrare versionen på ett lurigt sätt.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

soulboyII

Inlägg av soulboyII » sön 20 mar 2011, 08:05

Vitnir skrev:Var det inte Seinfeld som sa, begränsad upplaga? Du menar begränsad till hur många exemplar du kan sälja.
Det där letade jag källa på.

"Seinfeld". Säsong 6, episod 8: "The Mom and Pop Store"

"Or the Ford LTD. "LTD." Limited. It's a "limited" edition...what did they make, fifty million of those? "Yes, it's 'limited' to the number we can sell." - Transcript

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 21 mar 2011, 01:35

Det blir ju allt svårare att ta betalt för exemplar av filer, och inga lagar i världen kommer kunna stoppa fildelning. Om några år kommer folk börja fildela på krypterade meshnätverk mellan sina mobiler, och jag har svårt att se hur myndigheterna skulle kunna komma åt sådan trafik. Ett problem idag är att DRM ofta gör att legala versioner av spel fungerar sämre än piratversionerna. Man må tycka att piratkopiering är hur fel som helst, men det är naivt att försöka stoppa verksamhet enbart med hårdare lagar och kontrollsystem; motexemplen är legio.

Spelbranschen har många andra sätt att ge mervärde till kunderna; exklusiva boxar är ett exempel. Begreppet "limited edition" har förstås devalverats med åren; det är något som spelrecensenter gärna kan uppmärksamma mer. Men det är naturligt; eftersom distributionen av en box kostar ungefär lika mycket oavsett boxens pris, blir det förstås mer lönsamt för butiker att ta in en lyxutgåva än den reguljära utgåvan. Om man idag vill ha en legal, och inte alltför dyr, utgåva av ett spel, så är det nog nedladdning eller postorder som gäller.

Frågan är vad som är grejen med spelbutiker över huvud taget. Butikers fördelar gentemot postorder brukar ju vara att man kan testa produkten. Hur vanligt är det idag att spelbutiker har en demo-konsol?

Jag ser en affärsidé i att börja distribuera spel till butiker på USB-pinnar med ganska lite emballage (typ en tändsticksasks storlek), för att pressa distributionskostnaderna. Möjligen kan man då införa någon sorts hårdvaru-DRM. Men eftersom så små paket är stöldbegärliga, så kommer man behöva bygga om butikerna eller stöldmärka varenda pinne.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 21 mar 2011, 07:49

Knurd skrev: Jag ser en affärsidé i att börja distribuera spel till butiker på USB-pinnar med ganska lite emballage (typ en tändsticksasks storlek), för att pressa distributionskostnaderna. Möjligen kan man då införa någon sorts hårdvaru-DRM. Men eftersom så små paket är stöldbegärliga, så kommer man behöva bygga om butikerna eller stöldmärka varenda pinne.
Varför skall man skicka dem en pinne? Har de inte tillgång till någons slags kommunikationsnätverk? Det har jag, i hemmet. :lol:
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar