Märk hur vår skugga

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Tubba

Re: Märk hur vår skugga

Inlägg av Tubba » fre 09 dec 2011, 20:46

Victor_Von_Doom skrev:
Tubba skrev: Jag tycker att Thåströms version är ungefär... Tusen gånger bättre än Cornelis. Jag har verkligen inget emot Cornelis, men den där versionen är riktigt usel.
Jag tycker tvärtom. Cornelis tar visan seriöst. Thåström spelar över bräkandes.
Thåström är väldigt dramatisk och teatralisk av sig, jag kan absolut förstå att inte alla tycker om det.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 09 dec 2011, 21:39

Jag tänker ignorera en stor mängd av inläggen i den här tråden.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » fre 09 dec 2011, 23:09

Thåström äger. Av alla alkoholister som framför denna låt är han den smalaste.
Obehag är det värsta jag vet.

villewalle

Inlägg av villewalle » ons 06 nov 2013, 08:55

Meanderdahl skrev:"Lövad står kantorn" har jag också funderat på. Här http://www.bellman.net/texter/epistel.php?nr=81 finns två alternativa tolkningar men jag tycker ingendera verkar självklar. Jag kan i alla fall inte se hur lövad skulle kunna syfta på porten.
Jag trodde att lövad betydde uppklädd eller pyntad. Det finns ett liknande uttryck om officerare, och de kan ju ha förgyllda blad i uniformen.

HJ

Inlägg av HJ » ons 06 nov 2013, 12:58

Lillklockan klämtar till storklockans dön
Lövad står cantorn i porten
Den tolkning jag gör är att kyrkor ofta har minst två klockor, en stor klocka som samlar till högmässa och en liten klocka som man t.ex. slår i för att annonsera ett dödsfall skett inom församlingen. Kanske att jorfästningen (begravningsgudtjänster var väl inte så vanligt då?) skedde samtidigt som det var en glad högtid i kyrkan (glad eftersom man hade klätt ingången till kyrkan med färska gröna kvistar). Bellman förstärker tragiken genom att sätta den i kontrast till en glädjehögtid.

/Håkan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 06 nov 2013, 13:17

Hå! Hur har denna intressanta tråd missats?

När ordboken ska ge ett exempel på "lövad" så används det aktuella citatet:
om person som (vid visst tillfälle) är prydd med en bukett av grönt l. ett knippe buxbom o. d. Lillklockan klämtar til Storklockans dön, / Löfvad står Cantorn i porten. BELLMAN (BellmS, 1: 270 (c. 1785, 1790). b)
Kyrklig lövning förknippar jag med muntrare tillställningar men det användes kanske även vid begravningar. Och på kantorer.

Stor- och lillklocka användes i kombinationer för att ge olika signaler. Vet inte om de var fastslagna, det var väl inte alla kyrkor som hade två. Och en del hade fler.

F.ö. är den här återgivningen riktigt fin:
http://www.youtube.com/watch?v=mn8K4IoWgL8
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

HJ

Inlägg av HJ » ons 06 nov 2013, 13:29

Hexmaster skrev:Kyrklig lövning förknippar jag med muntrare tillställningar men det användes kanske även vid begravningar. Och på kantorer.
Min tanke var att Bellman var vid graven samtidigt som det pågick en muntrare tillställning inne i kyrkan.

/Håkan

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 07 nov 2013, 11:55

Tubba skrev:Vem skall nu flaskan befalla
Torstig var hon och uttorstig är jag
Vi ä' torstiga alla

Jag läste någonstans att "torstig" betyder att man törstar efter sprit... Och det verkar passa, men jag hittar inte ordet någonstans (eftersom att Google maskerar "torstig" med "törstig"...) Någon som kan bekräfta/avfärda det? Etymologiskt, vad jag minns, verkar det kunna vara en godtycklig alternativ stavning av törstig.
Ja, törstig är en eufemism för längtan efter sprit, precis som "drickat" kan vara en eufemism för alkoholhaltiga drycker. Fast i sammanhanget skall det nog litet mer exakt läsas som "sorgen efter vår döda väninna får oss att längta efter flaskans tröst och glömska". Även måttliga drickare kan ju känna en sådan längtan vid svår sorg.

Sensemaker

Laika

Inlägg av Laika » tor 07 nov 2013, 20:01

Blev förbryllad över "kryster"-versionen. När jag hörde låten för första gången var "ryster" självklart och lättbegripligt, eftersom ordet finns i finskan: "ryystää". Det betyder något i stil med att sörpla, fast i lite mer begränsad betydelse. Att man dricker upp det sista så att det låter, ungefär.

Sköne

Inlägg av Sköne » tor 19 mar 2020, 21:45

Välva, är ett gammalt ord för att resa. I alla fall i Halland.

Dödgrävaren vinkar tre gånger för de första ”skovlarna” jord. Nu förtiden gör ju prästen den grejen inne i kyrkan. ”Av jord är du kommen... etc”. På 1700-talets slut skyfflade definitivt inte prästen nån ting. Långt ifrån alla hade heller avsked inne i kyrkan.

Multnande plankor och bårar. På den tiden, var det vanligt att man istället för sten använde en rejäl planka eller ett träkors istället för gravsten. När den försvunnit var också gravrätten slut. Smidigt i trånga städer. Bårar, ett sätt att transportera döda på om man valde att köra utan kista. Inte helt ovanligt att man begravdes i endast svepning. Bårarna lämnades antagligen kvar på kyrkogården.

Dödgrävarna var inte anställda av kyrkan utan var oftast inte så nogräknade diversearbetare. Det var inget eftertraktat arbete utan gick säkerligen till dem som verkligen behövde pengar, säkerligen kände Fredman och Löfberg dem...

Skriv svar