Visar filmen andeprat eller cold reading?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Jag orkar / har inte tid att se en fem minuter lång film.
11
18%
Jag lyckades inte ladda hem och se filmen.
6
10%
Jag kan / orkar inte sätta mig in i vad cold reading är.
0
Inga röster
Iris Hall får information från andevärlden.
8
13%
Iris Hall använder cold reading.
37
60%

Antal röster: 62

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » sön 20 aug 2006, 09:14

1. Läs om cold reading. (Hoppa över om du vet vad det är.)
  2. Se filmen Iris Hall storseans.
  3. Rösta på det du anser stämmer bäst.
  4. Motivera gärna ditt svar med exempel ur filmen.
Mer information om Iris Hall finns här.

En liknande omröstning finns på http://www.familjeliv.se.
Senast redigerad av 2 calle555, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: ändrade videolänken

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 20 aug 2006, 09:35

Jag saknar enkätalternativet "filmen är starkt redigerad, och det kan vara oklokt att göra bedömingar utifrån så redigerat material".

Samt alternativet "cold reading? det är ju rena hagelbössemetoden!"

Förresten är det ett mysterium för mig varför man ska sörja om det finns en andevärld.

Och vad i hela friden är det med dessa andeskådares frisyrer?

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » sön 20 aug 2006, 10:56

Titta också på filmen "Anders psykometri". Äpplet faller inte långt från trädet...

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 20 aug 2006, 12:48

Hmm vad är det egentligen för konkret information hon redovisar:

En medelålders man eller en man i 60 årsåldern?-> mörka ögon antingen mörkblåa eller...(annan mörk färg)? -> siffran 12 -> tandproblem..

IMPONERANDE :lol:
Senast redigerad av 1 Victor_Von_Doom, redigerad totalt 0 gånger.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 20 aug 2006, 14:18

Den stackars kvinnan i rosa skakar först på huvudet när "mediet" hävdar åldern ca 60 år. Men sedan när mediet ändrar sig till "middle of life" så verkar det stämma!

Och sedan de vanliga cold-reading rutinerna. 12 lär ju nästan alltid vara en födelsedag på nån kvinnans släkt.

Tråkigt bara att folk luras av sina pengar på sånt här. Och dessutom blir nedstämda på köpet! Men det kanske inte är värre än att folk ser snyftare på bio. Men, på bio luras man inte, medier lurar folk, det är skillnanden.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » sön 20 aug 2006, 14:51

Visst var det cold reading. Ganska dålig cold reading, skulle jag säga.

elizzza
Avstängd

Inlägg av elizzza » sön 20 aug 2006, 17:45

Har ni drivit klart med folk nu? Dessa inlägg har nu raderats. /bear
Victor_Von_Doom skrev:Hmm vad är det egentligen för konkret information hon redovisar:

En medelålders man eller en man i 60 årsåldern?-> mörka ögon antingen mörkblåa eller...(annan mörk färg)? -> siffran 12 -> tandproblem..

IMPONERANDE :lol:
Hon hinner tyvärr inte säga så mycket innan tjejen är säker på vem det är... Så ska det inte vara!
Iris sa att tjejen haft tandproblem - inte mannen.
Anders skrev:Och sedan de vanliga cold-reading rutinerna. 12 lär ju nästan alltid vara en födelsedag på nån kvinnans släkt.
Inte i min släkt eller hos mina närmaste bekanta...

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » sön 20 aug 2006, 20:39

Anders skrev:Och sedan de vanliga cold-reading rutinerna. 12 lär ju nästan alltid vara en födelsedag på nån kvinnans släkt.
Födelsedag? 12-gissningen är betydligt bredare än så:

Iris: "He's showing me the number twelve. Do you understand why he would show me the number twelve?"
Sitter: (nickar mycket tydligt)
Iris: "Mmm! What is the number twelve my darling?"
Sitter: (torkar tårar ur ögonen) "A birth."
Iris: "A birth, OK."

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 20 aug 2006, 22:11

elizzza skrev:Har ni drivit klart med folk nu? Dessa inlägg har nu raderats. /bear.
Jaja, jag skulle inte tjatat om frisyrer...

Men jag hade lite värdefulla tankar om saknade svarsalternativ som jag gärna skulle vilja få kommenterade.

Till exempel att filmerna i fråga är ruskfyllt redigerade, vilket inte gör dem till något bra underlag.

Låt vara att även i det som är kvar efter redigering är skrattretande (eller sorgligt, beroende på hur man ser det) men ärligt talat: är det bara jag som tycker att en dylik filmsekvens inte är något vettigt underlag?

PS: Joe Nickell ser fortfarande skum ut :-)

elizzza
Avstängd

Inlägg av elizzza » sön 20 aug 2006, 22:46

calle555 skrev:Födelsedag? 12-gissningen är betydligt bredare än så: [...]
Ja, det var illa. Tjejen skulle inte sagt något utan låtit henne gräva fram vad siffran 12 stod för i stället!
Hon fick ju i alla fall fram att han dött i samband med en födelse- eller högtidsdag i alla fall, innan hon blev avbruten...

Anders Å brukar avbryta dem när de försöker berätta något. Så borde nog alla göra. Klippet från hans seans fick vi ju inte se i sin helhet heller...

Det är sån´t här som jag tycker är så tråkigt, när folk nappar på första försöket och inte låter medierna jobba lite.

elizzza
Avstängd

Inlägg av elizzza » sön 20 aug 2006, 22:50

Linda Kall skrev:Till exempel att filmerna i fråga är ruskfyllt redigerade, vilket inte gör dem till något bra underlag.
Där håller jag helt med dig.
Det där var bara smakprov utav just det som sändes på TV. Jag hade gärna sett mer.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 21 aug 2006, 02:57

calle555 skrev:Iris: "He's showing me the number twelve. Do you understand why he would show me the number twelve?"
Sitter: (nickar mycket tydligt)
Iris: "Mmm! What is the number twelve my darling?"
Sitter: (torkar tårar ur ögonen) "A birth."
Iris: "A birth, OK."
Den här typen av coldreading påminner mig om sketchen i tv-programet Little Britain där en kvinna blir tröstad av sin syster för att hennes make Ivor precis gått bort.

Kvinnan: (snyftar och gråter)
Systern: (omtänksamt): Oh dear, Should you and me have a go to the zoo? there's some new beautiful penguins.
Kvinnan: Oouaaaey (gråter): Ivor! That was Ivors favourite bird Ivor used to love the penguins! Remind me too much about Ivor,
Systern: Then there's probably something else we could do, we could just stay in and have a cup of tea?
Kvinnan: Oouaay (gråter), A cup, that's what Ivor used to drink tea from, when he didn't drank it in a mug.
Systern: Ok then, should you and I go shopoing then?
Kvinnan: Ooooaaay (gråter) Go shopping, that's what Ivor and I used to do, when we needed to buy clothes and things.
Systern: Ok then, let's you and me stay in here and watch if there's anything good on TV?
Kvinnan: Oooooaay (gråter) TV! that's what Ivor used to watch, he watched the sports, the news, movies, series, comedy.. all sorts really. Reminds me too much of Ivor.
Systern: Well, maybe you shouldn't focuse too much about Ivor...
Kvinnan: OOOoayy! (gråter) Ivor! That's what Ivor's name was. Whenever I wanted to call him I said: "Ivor!"
Systern: Yeah (uppgivet)
Kvinnan: YEAH, (gråter) that's the word Ivor used to use, when he wanted to answer in the affirmative. When he wanted to respond in a casual manner as an alternative to a more formal yes".

Systern går ut ur rummet och börjar tala i telefon.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » mån 21 aug 2006, 05:40

Linda Kall skrev:Till exempel att filmerna i fråga är ruskfyllt redigerade, vilket inte gör dem till något bra underlag. Låt vara att även i det som är kvar efter redigering är skrattretande (eller sorgligt, beroende på hur man ser det) men ärligt talat: är det bara jag som tycker att en dylik filmsekvens inte är något vettigt underlag?
Självklart hade långa, kompletta filmer från flera av Iris Halls storseanser varit ett bättre underlag, men jag tycker att den här lilla snutten är värdefull ändå eftersom den:
  • är ägnad att vara reklam för Iris Halls egen kursverksamhet
  • innehåller ett komplett exempel på cold reading (12)

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 21 aug 2006, 11:32

Om det där är en videosnutt som visar hur en ordinär seans går till så... hur kan man tro på nåt sånt i så fall? Det enda mediet själv sa om den döde var enbart kvalificerade gissningar:
1. En man i 60-årsåldern. Rätt vanligt att man känner minst en som dött i den åldern, även om det nu faktiskt var tokfel.
2. Smärta i brösttrakten. Inte direkt ovanligt med hjärtproblem för män i den åldern, speciellt i dem som är döda.
3. Mörka ögon (kan både vara blå och bruna). Stämmer väl in på väldigt många.
5. Numret 12. Kan betyda vad som helst. Från datum (födelse, död, bröllop o.s.v.) till tröjnummer på fotbollströja. Rätt svårt att misslyckas om man slänger ut en låg siffra.
6. Mannan dog vid en speciell tidpunkt (allt från datum speciella för släkten eller högtider). I och med att såna datum är sprida runt hela året är det svårt att misslyckas även här.

En sak jag inte förstår av detta är:
Om man nu får kontakt med de döda, varför är det så svårt att få någon exakt info av dem. Medierna är aldrig tvärsäkra på nåt, utan kommer med antydningar hela tiden. Är det så svårt för spökena att ens säga vad de heter? Någon sorts kommunikationsproblem måste det ju vara.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Sjö

Inlägg av Sjö » mån 21 aug 2006, 12:14

Urquhart skrev:2. Smärta i brösttrakten. Inte direkt ovanligt med hjärtproblem för män i den åldern, speciellt i dem som är döda.
Det är inte bara hjärtproblem som passar in på ”ont i bröstet”. Lungcancer, astma, lunginflammation (inte ovanligt vid dåligt allmäntillstånd) och vanlig hosta passar alla in på beskrivningen. Samma med död genom skador som träffat bröstkorgen, och med lite god vilja kan man nog få med drunkning också. Jag tror att ”ont i bröstet när han dog” är en riskfri gissning. Skulle det visa sig att man inte får det bekräftat så kan ju smärtan i stället vara en symbol för sorg över att man lämnar sina kära.
The Usenet is a strange place where you see people beating up a patch of grass where nine years ago there used to be a horse.

Skriv svar