Bör ordet "ateist" sluta användas?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Nemesis

Bör ordet "ateist" sluta användas?

Inlägg av Nemesis » fre 28 dec 2012, 19:58

Sam Harris och Neil deGrasse Tyson har båda uttryckt uppfattningen att ordet "ateism" inte bör användas, att man inte bör kalla sig för ateist, och/eller att ordets existens är märklig och egentligen inte bör existera.

Jag kan se deras poäng helt klart, och i en ideal värld skulle ordet "ateist" vara överflödigt. Men å andra sidan så tror en majoritet i världen på någon form av gud som resulterar i faktiska konsekvenser, väldigt ofta negativa sådana. Då är det helt klart bra att markera sitt avståndstagande genom att använda ordet "ateist".

En risk som jag ser det är att för stark betoning på ateism riskerar att leda till att man betonar just ateismen snarare än det som man borde vilja betona. Dessutom så ger det den felaktiga bilden att ateister är en grupp på samma sätt som religiösa grupper, när det snarare är avsaknaden av en viss typ av grupptillhörighet.

Ateister är en brokig skara människor. Kommunister och objektivister tenderar att vara övertygade ateister, men de har annars väldigt lite gemensamt. Både företräder dessutom dogmatiska ideologiska system som har mycket lite gemensamt med den vetenskapliga världsbild och kunskapssyn som förespråkas av Dawkins, Coyne etc samt av de två herrarna som omnämns i början av tråden.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Bör ordet "ateist" sluta användas?

Inlägg av ulltand » fre 28 dec 2012, 20:08

God tanke.
Och, att huvudelen av alla människor spelar hasardspel ibland, betyder inte att det måste finnas ett ord för de som inte gör det (bara ett exempel).

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 28 dec 2012, 20:32

Att deGrasse Tyson inte kallar sig ateist beror uppenbarligen på att han som uttalad ateist skulle få mycket svårare i sitt folkbildande arbete i USA. In God we trust, som bekant.

Både hans och Harris ovilja för ateistbegreppet är kopplat till USA:s katastrofala kulturella utveckling, och därför inget vi behöver importera till oss.

Men men, jag kan ha fel. Jag ser Sam Harris som en farlig människa och en rätt värdelöst uppblåst retoriskt poser, vilket nog beror på att jag är en sån där dogmatisk kommunist, främmande för allt vad vetenskapligt tänkande är.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 28 dec 2012, 21:17

Vi kommunister insåg tidigt att ateism visserligen är något sunt men egentligen är det rätt ointressant som gemenskap. Var och en som ser hur mycket miffon som faller under kategorin "ateist" måste inse det samma.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 28 dec 2012, 21:23

Vidugavia skrev:Men men, jag kan ha fel. Jag ser Sam Harris som en farlig människa och en rätt värdelöst uppblåst retoriskt poser, vilket nog beror på att jag är en sån där dogmatisk kommunist, främmande för allt vad vetenskapligt tänkande är.
Vad är farligt med Harris
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » fre 28 dec 2012, 21:31

Vidugavia skrev:Både hans och Harris ovilja för ateistbegreppet är kopplat till USA:s katastrofala kulturella utveckling, och därför inget vi behöver importera till oss.
Man behöver inte titta på vem/vilka som säger det, och/eller deras eventuellt dolda agenda.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 28 dec 2012, 23:12

Nemesis skrev:Kommunister och objektivister tenderar att vara övertygade ateister, men de har annars väldigt lite gemensamt.
De är mer lika än någon av dem vill erkänna. Båda ser samhället i termer av klasskamp, de hejar bara på olika klasser. Rand växte upp i ett marxistiskt samhälle och det märks.

Även bland kristna finns en oerhörd spridning. Befrielseteologer och högerkristna har inte mycket annat än tron på Jesus som frälsare gemensamt. Och hur många kristna känner sig bekväma med det där brevet till Dr Laura?

Nu finns begreppet "ateist" och det är användbart bara man inte läser in för mycket i det.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 29 dec 2012, 09:21

Om man identifierar sig som ateist så identifierar man sig med en negativ, instängande, definition. Man definierar sig som motståndare till något, inte som förespråkare för något. Jag tycker mig se den tendensen rätt ofta hos personer som argumenterar mot teism och religion. De har glömt varför, att det finns djupare, mer generella, skäl.

Därför är det fel att kalla en humanskeptisk rörelse ateist+, därför är det rätt av Humanisterna att inte definiera sig som ateister men därmed är det inte nödvändigtvis fel att använda begreppet, bara man inte identifierar sig med det.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 29 dec 2012, 10:19

Nemesis skrev:
Jag kan se deras poäng helt klart, och i en ideal värld skulle ordet "ateist" vara överflödigt. Men å andra sidan så tror en majoritet i världen på någon form av gud som resulterar i faktiska konsekvenser, väldigt ofta negativa sådana. Då är det helt klart bra att markera sitt avståndstagande genom att använda ordet "ateist".
Det kan ju även vara bra att komma ihåg att det allt som oftast markerar deras avståndstagande från dig och dina gelikar. :wink:
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 29 dec 2012, 10:22

"Ateist" är bara meningsfullt i ett samhälle där majoriteten tror på Gud, dvs att gudstro är normen. Ordet har även negativ klang och många Ateister följer slaviskt Jesu uppmaning: Gå ut och gör alla till mina lärjungar. Jag har lika svårt för missionerande ateister som för missionerande teister.
Senast redigerad av 1 kipphebel3, redigerad totalt 0 gånger.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 29 dec 2012, 10:50

kipphebel3 skrev:"Ateist" är bara meningsfullt i ett samhälle där majoriteten tror på Gud, dvs att gudstro är normen. Ordet har även negativ klang och många Ateister följer slaviskt Jesu uppmaning: Gå ut och gör alla till mina lärjungar. Jga har lika svårt för missionerande ateister som för missionerande teister.
Precis så!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 29 dec 2012, 14:42

kipphebel3 skrev: Jag har lika svårt för missionerande ateister som för missionerande teister.
Så folkbildning är inget för dig?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Bör ordet

Inlägg av Blenda » lör 29 dec 2012, 14:45

matsw skrev:
kipphebel3 skrev: Jag har lika svårt för missionerande ateister som för missionerande teister.
Är man för "på" så är väl risken att man slår ut öppna dörrar och uppfattas som tjatig och påstridig. Man kan lägga fram fakta men för att travestera bibeln så kan man bara leda hjorten till vattubäcken - man kan inte tvinga den att dricka och de flesta blir förbannade när någon försöker tvinga dem till något. Ganska ofta stämmer det att "Less is more".

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 29 dec 2012, 14:46

Halmdockeargument..... Som du kanske märkt så jobbar jag för folkbildning, men jag har inget behov att omvända alla...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 29 dec 2012, 15:34

kipphebel3 skrev:
Halmdockeargument..... Som du kanske märkt så jobbar jag för folkbildning, men jag har inget behov att omvända alla...
Den ettrige ahom[e?]opaten har talat. Jodå, vi hoppas ju alla att inte alla hom[e?]opater omvänds, minst en bör vara kvar.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Skriv svar