Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Inlägg av micke.d » tis 22 jan 2013, 10:36

Avknoppning härifrån. /micke.d

Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Förenade Humanister grundat

Inlägg av Anders » ons 23 jan 2013, 07:27

micke.d skrev:Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
Det är ju visserligen inte så svårt att bli utpekade som svin som skeptiker av vissa element. Jag drar mig till minnes en diskussion om alkemi nyss, där jag blev anklagad för det mesta, pga av att jag påpekade att det inte var säkert att alkemi från början hade några filosofiska delar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jan 2013, 10:20

Anders skrev:
micke.d skrev:Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
Det är ju visserligen inte så svårt att bli utpekade som svin som skeptiker av vissa element. Jag drar mig till minnes en diskussion om alkemi nyss, där jag blev anklagad för det mesta, pga av att jag påpekade att det inte var säkert att alkemi från början hade några filosofiska delar.
Jag menar verkligen inte att alla som uppfattas som eller påstås vara aggressiva/oartiga verkligen är det.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 23 jan 2013, 14:38

Tittar man istället på vad föreningen gör så har VoF förvillarpriset.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jan 2013, 16:02

Kartesius skrev:Tittar man istället på vad föreningen gör så har VoF förvillarpriset.
Jo, det uppfattas säkert som en smula oartigt av föreningen av den som får det.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 23 jan 2013, 16:06

micke.d skrev:Jo, det uppfattas säkert som en smula oartigt av föreningen av den som får det.
Inte bara av den som får det.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jan 2013, 16:09

Tänkte du på nån särskild?

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 23 jan 2013, 16:13

Nej, eftersom det förmodligen finns ganska många.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jan 2013, 19:06

Finns det något sätt att framföra stark kritik på ett sätt som uppfattas som artigt?

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 23 jan 2013, 19:26

micke.d skrev:Finns det något sätt att framföra stark kritik på ett sätt som uppfattas som artigt?
Det är naturligtvis en delikat uppgift, men har man den ambitionen så tror jag inte en förvillarutmärkelse förbättrar möjligheterna.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jan 2013, 21:01

Den ambition som utmärkelsen har att göra med i första hand är nog
Syftesparagrafens andra del skrev:Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och grundlösa föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 23 jan 2013, 21:24

micke.d skrev:Den ambition som utmärkelsen har att göra med i första hand är nog
Syftesparagrafens andra del skrev:Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och grundlösa föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt.
Ja, men det kan man ju göra mer eller mindre oartigt och aggressivt. Vad Billy påpekade var att syftet med Förenade Humanister verkade vara "att starta en mindre aggressiv organisation". Han jämförde inte med VoF, men du drog själv in VoF i jämförelsen.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jan 2013, 21:44

Kartesius skrev:
micke.d skrev:Den ambition som utmärkelsen har att göra med i första hand är nog
Ja, men det kan man ju göra mer eller mindre oartigt och aggressivt. Vad Billy påpekade var att syftet med Förenade Humanister verkade vara "att starta en mindre aggressiv organisation". Han jämförde inte med VoF, men du drog själv in VoF i jämförelsen.
Strängt taget drog jag in VoF-medlemmar i en jämförelse, men strunt samma.

Du tycks anse att utmärkelsen uppfattas som oartig och/eller aggressiv av ganska många, korrekt? Varför tror du det? Är det enbart det faktum att det är en utmärkelse för något föreningen uppfattar som negativt, eller är det något utöver detta?

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » ons 23 jan 2013, 21:56

micke.d skrev:Strängt taget drog jag in VoF-medlemmar i en jämförelse, men strunt samma.
Och därmed VoF, men strunt samma.
micke.d skrev:Du tycks anse att utmärkelsen uppfattas som oartig och/eller aggressiv av ganska många, korrekt?
Ja. Håller du inte med om det?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 23 jan 2013, 22:08

Du glömde svara på frågan.

Skriv svar