Hur lång tid tar ett DNA-test?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Hur lång tid tar ett DNA-test?

Inlägg av Anders G » fre 08 feb 2013, 07:52

En sån utrustning hemma hamnar nog längst in i skåpet bredvid bakmaskinen. "Jaha, nu vet vi att du är far till barnen, och farfar och farmor är vad de utger sig för att vara. Katten har fader okänd. Nästa?"
They don't like it up'em, you know!

ingsve

Inlägg av ingsve » fre 08 feb 2013, 08:07

Internet verkar säga att det tar ca 5-10 dagar att genomföra men att väntetiden kan vara mycket längre pga köer, vet inte hur det är med köer i Sverige dock.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 08 feb 2013, 08:36

Diverse källor på nätet säger att själva analysen tar ca 8 timmar på ett lab med den senaste utrustningen. Det finns experimentell utrustning som klarar det på under två timmar.

Ja, det är troligt att det kommer finnas teknik för att göra DNA-test hemma, åtminstone ur teknisk synvinkel. Sedan finns ju alltid möjligheten att lagstiftning sätter stopp för det.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 08 feb 2013, 15:24

Först måste DNA-provet köras genom en PCR-maskin så att man får en rimlig mängd att arbeta med, sedan får provet vandra genom en gel där en spänning lagts över. Båda stegen har sina fysikaliska begränsningar men effektiv maskintid kan nog ligga på 8 timmar.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 08 feb 2013, 15:52

Erland skrev:Hörde om att det tar tid på SKL för att testa DNA och annat. Jag undrar därför:

- Hur lång tid tar det att göra ett DNA-test, t.ex. för att avgöra släktskap mellan två personer, dvs. hur lång tid tar det tills man har ett resultat, givet att man har skrap från personerna och all labbutrustning omedelbart tillgängligt?
Det finns ju en hel del olika typer av DNA-tester man kan göra, men jag hittade denna. En rätt bra genomgång både av historik och vad man gör idag. Väldigt intressant dokument, faktiskt.

http://www.skl.polisen.se/Global/www%20 ... mtiden.pdf

(Det var länge sedan jag läste dessa kurser, så jag är rätt ringrostig)
Erland skrev: - Är det troligt att det i en inte allt för avlägsen framtid kommer att finnas utrustning tillgänglig för var och en att göra DNA-tester hemma?
Problemet är nog snarast att det kräver viss labvana för att testerna ska bli tillförliliga. Tekniken kommer kanske att komma, men att göra en PCR hemma blir nog fortfarande rätt svårt utan den typen av hårdvara. Dock har kostnaden för denna typ av utrustning gått ned rätt rejält, jag tror man kan få en basal PCR-maskin för 20 000 SEK idag. Sedan ska du köpa alla reagens och sådant också, och det är inte så billigt.

Skulle personligen tro att det kommer att vara billigare att lämna prov för analys även i framtiden, men vem vet vad som kommer....

Nu ska jag gå och se om min PCR är klar.... :-)

garozzo

Inlägg av garozzo » fre 08 feb 2013, 15:53

Först måste DNA-provet köras genom en PCR-maskin så att man får en rimlig mängd att arbeta med, sedan får provet vandra genom en gel där en spänning lagts över. Båda stegen har sina fysikaliska begränsningar men effektiv maskintid kan nog ligga på 8 timmar.
i "CSI" går det mycket fortare :wink:

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 08 feb 2013, 15:59

garozzo skrev:
i "CSI" går det mycket fortare :wink:
:-) Det beror ju bland annat på att det inte finns några väntetider där...

Sedan så beror det på vilken typ av test man gör också, det ska sägas. Det tar väl t ex fortfarande rätt mycket längre tid att köra test på mitokondrie-DNA än på nukleärt DNA. Men det handlar fortfarande om dagar innan man har resultatet även från enklare tester.

Att det kan ta veckor kan också bero på vilken prioritetsordning man har på analyserna. I verkliga världen så är det ju kö till analyserna, vilket det inte är i CSI.... :-)

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 08 feb 2013, 16:47

garozzo skrev: i "CSI" går det mycket fortare :wink:
I CSI kan de köra maskinerna på full effekt eftersom dragit ner på lyset så att inte det slukar massa ström :lol:
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Crysis

Inlägg av Crysis » fre 08 feb 2013, 17:11

Jag tror kanske inte direkt att framtiden kommer erbjuda så många "hemma-DNA-tester", däremot kommer nog marknaden för att själv kunna skicka in prover till lab bli större.

På katt- och hundsidan är det redan idag vardagsmat att skicka in egna svabbprover till lab för att testa för olika ärftliga sjukdomar, färg- och pälsanlag, faderskap, blodgrupp osv.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 08 feb 2013, 19:42

Tack för alla svar hittills!

Det tycks som om SKL kan bli mycket snabbare om man får mer resurser och personal.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 08 feb 2013, 21:24

Vitnir skrev:Först måste DNA-provet köras genom en PCR-maskin så att man får en rimlig mängd att arbeta med, sedan får provet vandra genom en gel där en spänning lagts över. Båda stegen har sina fysikaliska begränsningar men effektiv maskintid kan nog ligga på 8 timmar.
qPCR gör båda stegen i samma moment. PCR-tiden kan tydligen optimeras till i storleksordningen en timme.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 08 feb 2013, 21:37

Crysis skrev:Jag tror kanske inte direkt att framtiden kommer erbjuda så många "hemma-DNA-tester", däremot kommer nog marknaden för att själv kunna skicka in prover till lab bli större..
Instämmer i detta. Kostnaderna för att skicka in ett prov lär inte vara så mycket högre än för ett hemmatest. Om det inte sker någon riktigt revolutionerade tekniskt genombrott, vilket väl är möjligt.
Crysis skrev: På katt- och hundsidan är det redan idag vardagsmat att skicka in egna svabbprover till lab för att testa för olika ärftliga sjukdomar, färg- och pälsanlag, faderskap, blodgrupp osv.
Intressant. Men det är väl inte så konstigt, med tanke på att det finns företag som detta...

http://myfriendagain.com/

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 08 feb 2013, 21:43

Det är tydligen även ute med geler, kapillärelektrofores gör fragmentanalysen på 45min. Så alltihop borde gå på en halv dag eftersom det även finns maskiner som kan extrahera DNA från blod på 20min.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 08 feb 2013, 21:45

Johannes skrev:
Vitnir skrev:Först måste DNA-provet köras genom en PCR-maskin så att man får en rimlig mängd att arbeta med, sedan får provet vandra genom en gel där en spänning lagts över. Båda stegen har sina fysikaliska begränsningar men effektiv maskintid kan nog ligga på 8 timmar.
qPCR gör båda stegen i samma moment. PCR-tiden kan tydligen optimeras till i storleksordningen en timme.
Maskiner som kan utföra qPCR är lite dyrare, men inte värre än att vår institution har en. Eller rentav två.

http://www.bio-rad.com/prd/en/US/LSR/PD ... ion-System

http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_ ... n_reaction

Företagen kan förstås tjäna mer pengar på att sälja prober också.... :-)

Vad gäller SKL så handlar det nog mer om att man har många prover att analysera, och inte personal nog.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 11 feb 2013, 09:16

Tryggve skrev:
Crysis skrev:Jag tror kanske inte direkt att framtiden kommer erbjuda så många "hemma-DNA-tester", däremot kommer nog marknaden för att själv kunna skicka in prover till lab bli större..
Instämmer i detta. Kostnaderna för att skicka in ett prov lär inte vara så mycket högre än för ett hemmatest. Om det inte sker någon riktigt revolutionerade tekniskt genombrott, vilket väl är möjligt.
Jag tror vi kommer ha DNA-testare för hemmabruk, förutsatt att det finns en efterfrågan.

http://www.genome.gov/images/content/co ... gabase.jpg

I framtiden kommer det finnas miniatyriserade lab-on-a-chip-system.

Skriv svar