Totalförbud mot rökning?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Bör vi sikta på ett förbud mot rökning inom något decennium?

Ja, så fort som möjligt
8
23%
Ja, som Nya Zeeland, 2025
5
14%
Ja, som Finland, 2040
2
6%
Nej
18
51%
Vet inte
2
6%

Antal röster: 35

Englund

Re: Totalförbud mot rökning?

Inlägg av Englund » tor 14 mar 2013, 12:55

kipphebel3 skrev:Jag kommer bra ihåg hur det röktes i bilar
Här i Örebro röks det en hel del i bilar, och varje gång önskar jag att jag kunde spränga huvuden med tankens kraft ala Sheldon Cooper. Jag har tom. sett pizzabudet röka i bilen vid utkörning av pizzor.
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 14 mar 2013, 12:57

För mig andas tanken på ett förbud av detta slag en form av fanatism. Inte helt oväntat så kommer också förslaget från personer/organisationer som mer eller mindre vigt sig åt att bekämpa rökning som om det i en rationell mening skulle vara det viktigaste här i världen.

Rökningen skadar ju, i synnerhet efter rökförbud i offentliga miljöer, ingen annan än rökaren och möjligtvis den som som passiv rökare är beredd att acceptera risken förknippade med att vistas i rökiga miljöer i större omfattning. Det blir märkligt om samhället skulle ha som ambition att förbjuda handlingar som är farliga bara för personen själv. Om inte annat så blir ju listan över tilltänka förbud väldigt lång.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 mar 2013, 12:59

kipphebel3 skrev:
Jag räds över att ett tobaksförbud kan göra det svårare att få tag i - och framför allt få i sig - cannabis.
Och det anser du är dåligt?
Ja, man skall inte gå över ån efter vatten.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 mar 2013, 13:47

Pär C skrev:Rökningen skadar ju, i synnerhet efter rökförbud i offentliga miljöer, ingen annan än rökaren och möjligtvis den som som passiv rökare är beredd att acceptera risken förknippade med att vistas i rökiga miljöer i större omfattning. Det blir märkligt om samhället skulle ha som ambition att förbjuda handlingar som är farliga bara för personen själv.
Det stämmer inte att rökningen bara skadar personen själv.

Svärfar dog en mycket besvärlig död med mycket smärta och lidande i en cancer som med all sannolikhet orsakades av rökning. Det var inte bara han som for illa i detta, utan också hans fru, hans barn, hans barnbarn med familjer.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 14 mar 2013, 14:10

Pär C skrev:Det blir märkligt om samhället skulle ha som ambition att förbjuda handlingar som är farliga bara för personen själv.
Fast just det gör vi ju sedan länge; vi är inte Italien t ex, där man länge tillät bilåkning/körning utan bilbälte.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 14 mar 2013, 14:47

där man länge tillät bilåkning/körning utan bilbälte.
det gjorde man i Norden med :) Men du är väl litet yngre än jag...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 14 mar 2013, 14:58

micke.d skrev:Det stämmer inte att rökningen bara skadar personen själv.

Svärfar dog en mycket besvärlig död med mycket smärta och lidande i en cancer som med all sannolikhet orsakades av rökning. Det var inte bara han som for illa i detta, utan också hans fru, hans barn, hans barnbarn med familjer.
Fast med ett sådan bred skadesyn så vore självmord och självmordförsök det första man borde förbjuda i så fall. Det är ju av sådan skäl som man brukar dra en rågång mellan handlingar som skadar andra och handlingar som skadar en själv vilket ens närmast omgivning kan må dåligt av.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 14 mar 2013, 15:10

Tycker det är ganska ofta man får vandra genom ett moln av rök eftersom rökare alltid stannar precis när de har varuhusdörrarna bakom sig för att tända en cigarett. Inte tror jag att det gynnar mitt välmående direkt.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 14 mar 2013, 15:11

kaxiga Z skrev:
Pär C skrev:Det blir märkligt om samhället skulle ha som ambition att förbjuda handlingar som är farliga bara för personen själv.
Fast just det gör vi ju sedan länge; vi är inte Italien t ex, där man länge tillät bilåkning/körning utan bilbälte.
Visst. Varje förbud kan motivera säkert fem förbud till. Minst. Nu handlar ju det där om krav på att använda viss skyddsanordning som knappast träder någon beaktansvärd personlig preferens förnär.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 mar 2013, 16:44

Pär C skrev:
micke.d skrev:Det stämmer inte att rökningen bara skadar personen själv.

Fast med ett sådan bred skadesyn så vore självmord och självmordförsök det första man borde förbjuda i så fall. Det är ju av sådan skäl som man brukar dra en rågång mellan handlingar som skadar andra och handlingar som skadar en själv vilket ens närmast omgivning kan må dåligt av.
Jag argumenterar inte för ett förbud utan emot påståendet att rökare endast skadar sig själva.

Även om man har en snävt ekonomisk syn på vad skada betyder så är det faktiskt frågan om skada för andra. Min fru kunde inte arbeta som vanligt på grund av hennes fars mycket besvärliga och utdragna sjukdom, vilken orsakades av rökning.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 14 mar 2013, 16:58

micke.d skrev:Jag argumenterar inte för ett förbud utan emot påståendet att rökare endast skadar sig själva.

Även om man har en snävt ekonomisk syn på vad skada betyder så är det faktiskt frågan om skada för andra. Min fru kunde inte arbeta som vanligt på grund av hennes fars mycket besvärliga och utdragna sjukdom, vilken orsakades av rökning.
Min pappa dog under en liknande inramning och med samma grundorsak, så jag kan göra mig en ganska klar bild av det hela tror jag. Och jag är med på att det inte argumenterar för ett förbud utan mer invände mot mitt påstående. Det framgick dock inte särskilt tydligt i det jag skrev. Beklagar.

Nåväl. Motfråga. Kan du exempel på någon handling (eller underlåtenhet) som bara riktar sig mot personen själv eller, vilket torde vara konsekvensen, tänker du dig att konceptet är helt meningslöst.

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 14 mar 2013, 17:33

Jag tycker att folk kan få bolma hur mycket de vill, i sina hem. Det kan dock vara förbjudet att utsätta andra människor för sattyget.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 14 mar 2013, 17:35

Crysis skrev:Jag tycker att folk kan få bolma hur mycket de vill, i sina hem. Det kan dock vara förbjudet att utsätta andra människor för sattyget.
Dessa två påståenden är i många fall motsägelsefulla för rökaren behöver ju inte bo ensam.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 14 mar 2013, 17:43

Har någon märkt hur rökare på tåg går in i rökkupen och bolmar, sedan kommer de och sätter sig och stinker på sin bokade plats i icke-rök.

Någonstans i mina gömmor har jag en "pin" med texten: "Kissing a smoker is like licking an ashtray" :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 14 mar 2013, 17:54

Moridin skrev:
Crysis skrev:Jag tycker att folk kan få bolma hur mycket de vill, i sina hem. Det kan dock vara förbjudet att utsätta andra människor för sattyget.
Dessa två påståenden är i många fall motsägelsefulla för rökaren behöver ju inte bo ensam.
Då får de lösa det. Får utomstående reda på att omyndiga barn utsätts för rök kan det anmälas. Vuxna kan själva bedöma om de vill utsättas för det eller om de hellre flyttar.

Låst