Steve Jobs skolor i Nederländerna

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Anders

Steve Jobs skolor i Nederländerna

Inlägg av Anders » ons 03 jul 2013, 08:44

Från MacRumors.
The article highlights the flexible nature of the schools with a look at an upcoming school being prepared in the city of Breda. The school building itself will be open from 7:30 AM to 6:30 PM every day of the year except Christmas and New Year's Day, with children free to come and go as they please as long as they are present during the core school day that runs from 10:30 AM to 3:00 PM.
Från Der Speigel (på engelska).
There will be no blackboards, chalk or classrooms, homeroom teachers, formal classes, lesson plans, seating charts, pens, teachers teaching from the front of the room, schedules, parent-teacher meetings, grades, recess bells, fixed school days and school vacations. If a child would rather play on his or her iPad instead of learning, it'll be okay. And the children will choose what they wish to learn based on what they happen to be curious about.
Jag har absolut ingen åsikt om detta då jag är hopplöst outbildad i Didaktik, eller vad detta nu handlar om.

Men vad tycker Ni?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Steve Jobs skolor i Nederländerna

Inlägg av Anders G » ons 03 jul 2013, 09:48

Tycker? Låter som totalt vansinne.
Källa på det? Inte direkt. Behövs det?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
arcticspace
Kontakt:

Inlägg av arcticspace » ons 03 jul 2013, 10:04

Kom att tänka på Olof Wretlings prat i Vinter i P1 där han då och då la in händelser i "Förskolan Barkbåten" där ett av hans alias "Fröken Peter Nilsson" jobbade:

- Barnet: Fröken Peter Nilsson, vad betyder fri uppfostran?
- Fröken: Jo du förstår Nathalie, det betyder att ni styr och jag följer, så till slut käkar vi snö på fruktstunden.

(Med reservation för icke helt 100-procentiga citat)
If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe.
- Carl Sagan, Cosmos, p. 218

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » ons 03 jul 2013, 13:14

Att ha en undervisningsform som helt verkar sakna lärarstyrning och kursplaner är lite problematiskt. I min anekdotiska erfarenhet har inte elever i grundskoleåldern (eller t.om. gymnasiet) tillräckligt med erfarenhet eller intresse för att lära sig många av de saker samhället vill/fordrar att de ska lära sig.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 06 jul 2013, 12:58

Om jag utgår från mig själv så har jag ytterligt svårt att utbilda mig själv om jag inte har en plan. Det finns tusentals böcker och onlinekurser jag tycker är intressanta, men den plan jag har är att bara utbilda mig inom mitt yrke och närliggande ämnen. Alla andra för vänta tills jag gått i Pension.

Jag är rätt övertygad om att barn inte klarar denna typ av planering.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » fre 12 jul 2013, 16:01

Den forskning som finns på området pekar ju också på att lärarens roll och just lärarledd undervisning är en viktig komponent i en kvalitativ skola.

En av anledningarna till att svenska skolan har gått vilse som brukar tas upp är ju just att man använt självständigt projektarbete och egna studier i för hög utsträckning och för ostrukturerat. Självstudier kan vara jättebra, men det kan också bli som att släppa ut folk på orientering i skogen utan att först lära dem att läsa karta eller kompass.

Men, de hippsters och överklasskräp som sätter sina ungar i Jobs skola kommer säkert att kunna ge sina ungar den studiehjälp de behöver i alla fall, så blir nog inget problem (bara inte duracellkaninen von Bjöklünd får några dumma idéer av detta...).
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 12 jul 2013, 23:49

Jag undrar vad som händer. Jag har hittat en sketen liten notis på holländska om hela projektet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Skriv svar