Lawyers’ Committee for 9/11 Inquiry

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
manifesto

Lawyers’ Committee for 9/11 Inquiry

Inlägg av manifesto » fre 07 dec 2018, 19:05

Det verkar som att en Grand Jury ska avgöra om det blir rättegång angående kollapserna av främst WTC 1, 2 och 7, under terrorattackerna 11 september, 2001.

Ska bli intressant att följa den här utvecklingen, minst sagt.
  • The Lawyers’ Committee for 9/11 Inquiry, a nonprofit public interest organization, announces its receipt of a letter from the U.S. Attorney for the Southern District of New York in response to the Lawyers’ Committee’s April 10, 2018 Petition and July 30, 2018 Amended Petition (https://lawyerscommitteefor9-11inquiry. ... -petition/) demanding that the U.S. Attorney present to a Special Grand Jury extensive evidence of yet-to-be-prosecuted federal crimes relating to the destruction of three World Trade Center Towers on 9/11 (WTC1, WTC2 and WTC7). The U.S. Attorney, in his November 7, 2018 letter to the Lawyers’ Committee, stated: “We have received and reviewed The Lawyers’ Committee for 9/11 Inquiry, Inc.’s submissions of April 10 and July 30, 2018. We will comply with the provisions of 18 U.S.C. § 3332 as they relate to your submissions”
Inte en dag för tidigt: https://lawyerscommitteefor9-11inquiry. ... -from-doj/
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Lawyers’ Committee for 9/11 Inquiry

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 07 dec 2018, 21:20

Jag tror inte det här kommer leda till att Truthers får sin dag framför en Grand Jury. Det finns helt enkelt inget underlag för något sådant.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 07 dec 2018, 21:48

Dûrion Annûndil skrev:Jag tror inte det här kommer leda till att Truthers får sin dag framför en Grand Jury. Det finns helt enkelt inget underlag för något sådant.
Inte? Hur förklarar DU hur t.ex. WTC 7 totalkollapsade handlöst i fritt fall under de första ca 2,5 sekunderna = 8 våningar som på bråkdelen av en sekund försvinner puts väck, om det inte sker med sprängmedel?

Magi?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 08 dec 2018, 11:58

Dûrion Annûndil skrev:Jag tror inte det här kommer leda till att Truthers får sin dag framför en Grand Jury. Det finns helt enkelt inget underlag för något sådant.
Eller du kanske syftar på att allt ”underlag” i ilfart fraktades bort dygnet runt av hundratals lastbilar med GPS-sändare och övervakade i ett command centre, till landfills, höggs upp, blev ”recycled” och därpå såldes till högstbjudande för rekordlåga priser för att slutligen spridas för vinden i världshistoriens största cover-up?

Att allt ”underlag” är borta?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 08 dec 2018, 17:29

Dûrion Annûndil skrev:Jag tror inte det här kommer leda till att Truthers får sin dag framför en Grand Jury.
Att det blir en Grand Jury som kommer att bedöma underlaget är redan bestämt. Frågan är om det kommer att leda till en rättegång, discovery, korsförhör och domar.

I de allra flesta fall blir det så eftersom åklagare mycket sällan kallar samman en Grand Jury om bevisläget är tveksamt.

98% läste jag någonstans.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 08 dec 2018, 22:29

manifesto skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag tror inte det här kommer leda till att Truthers får sin dag framför en Grand Jury.
Att det blir en Grand Jury som kommer att bedöma underlaget är redan bestämt. Frågan är om det kommer att leda till en rättegång, discovery, korsförhör och domar.
Ok, för att formulera det annorlunda, jag tror inte det leder till rättegång. Det finns helt enkelt inget bevisunderlag förankrat i verkligheten.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 08 dec 2018, 23:03

Dûrion Annûndil skrev:
manifesto skrev:
Ok, för att formulera det annorlunda, jag tror inte det leder till rättegång. Det finns helt enkelt inget bevisunderlag förankrat i verkligheten.
Jag har gått igenom de kritiska delarna av NIST’s utredning av hur byggnaderna kollapsade som de gjorde och nej, inget av det de skriver är förankrat i verkligheten.

1. Deras teoretiska utsvävningar om hur respektive byggnads kollaps initierades saknar stöd i det underlag de presenterar i sin rapport.

2. Trots att mandatet och uppdraget var att ta reda på hur byggnaderna kollapsade så utreddes inte det. Endast respektive initiering försökte man utreda. Respektive kollaps beskrevs i stället med ett enda litet ord, inevitable.

På tal om bevisunderlag förankrat i verkligheten.

Har du läst igenom petitionen?
War is peace.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 09 dec 2018, 08:04

Dûrion Annûndil skrev:Ok, för att formulera det annorlunda, jag tror inte det leder till rättegång. Det finns helt enkelt inget bevisunderlag förankrat i verkligheten.
Vad har bevis med saken att göra? En annan domstol har dömt Iran att betala skadestånd för attacken trots frånvaron på bevis att Iran var involverat.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 09 dec 2018, 11:48

Thomas P skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Ok, för att formulera det annorlunda, jag tror inte det leder till rättegång. Det finns helt enkelt inget bevisunderlag förankrat i verkligheten.
Vad har bevis med saken att göra? En annan domstol har dömt Iran att betala skadestånd för attacken trots frånvaron på bevis att Iran var involverat.
Ja, den amerikanska juridiska och rättsliga processen är allt annat än tillförlitlig, håller med. Men här handlar det trots allt om inhemska aktörer som kan ställas till svars, inte ’onda musselmaner’ som heter något konstigt och finns utom räckhåll i något konstigt land.

Som sagt, det här ska bli mycket intressant att följa, om inte annat än för att återigen se hur det amerikanska rättssamhället hanterar ett kriminalfall som är, ’too big to fail’.

Det finns ju som bekant ett stort antal sådana fall som kantar amerikansk historia med hyfsat återkommande regelbundenhet och med liknande onämnbara implikationer för landets politiska liv.

Frågan är när den här regelbundna ackumulationen av ’fail’, når critical mass.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 09 dec 2018, 20:17

Thomas P skrev:
manifesto skrev:Ja, den amerikanska juridiska och rättsliga processen är allt annat än tillförlitlig, håller med. Men här handlar det trots allt om inhemska aktörer som kan ställas till svars, inte ’onda musselmaner’ som heter något konstigt och finns utom räckhåll i något konstigt land.
Ja, visst är det så att det politiserade rättssystemet i USA möjligen lämnar en öppning här, men min gissning är fortfarande att just det här ämnet är alldeles för osäker mark för att någon ska vilja satsa sin framtida karriär på det. Statsåklagare och domare röstas ju fram till sina poster.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 09 dec 2018, 22:29

Dûrion Annûndil skrev:
Thomas P skrev:
manifesto skrev:Ja, den amerikanska juridiska och rättsliga processen är allt annat än tillförlitlig, håller med. Men här handlar det trots allt om inhemska aktörer som kan ställas till svars, inte ’onda musselmaner’ som heter något konstigt och finns utom räckhåll i något konstigt land.
Ja, visst är det så att det politiserade rättssystemet i USA möjligen lämnar en öppning här, men min gissning är fortfarande att just det här ämnet är alldeles för osäker mark för att någon ska vilja satsa sin framtida karriär på det. Statsåklagare och domare röstas ju fram till sina poster.
Fast här har ju redan åklagaren accepterat petitionen. Nu är det upp till grand juryn.

Och du får gärna utveckla när du påstår att det finns noll bevisunderlag för det som hävdas i petitionen.

Har du läst den?
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 10 dec 2018, 14:46

manifesto skrev:Jag har gått igenom de kritiska delarna av NIST’s utredning av hur byggnaderna kollapsade som de gjorde och nej, inget av det de skriver är förankrat i verkligheten.

1. Deras teoretiska utsvävningar om hur respektive byggnads kollaps initierades saknar stöd i det underlag de presenterar i sin rapport.

2. Trots att mandatet och uppdraget var att ta reda på hur byggnaderna kollapsade så utreddes inte det. Endast respektive initiering försökte man utreda. Respektive kollaps beskrevs i stället med ett enda litet ord, inevitable.
Om man tar som utgångspunkt att det inte handlar om en cover-up så är det ju inte särkilt svårförklarat. Två flygplan flög in i byggnaderna och de rasade. Varför skulle man lägga särskilt mycket energi på att bevisa att byggnaderna rasade pga att två flygplan flög in i dem? Hela världen såg händelseförloppet i direktsändning.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 10 dec 2018, 15:02

Johannes skrev:
manifesto skrev:Jag har gått igenom de kritiska delarna av NIST’s utredning av hur byggnaderna kollapsade som de gjorde och nej, inget av det de skriver är förankrat i verkligheten.

Om man tar som utgångspunkt att det inte handlar om en cover-up så är det ju inte särkilt svårförklarat. Två flygplan flög in i byggnaderna och de rasade. Varför skulle man lägga särskilt mycket energi på att bevisa att byggnaderna rasade pga att två flygplan flög in i dem? Hela världen såg händelseförloppet i direktsändning.
Till att börja med så var det tre skyskrapor som totalkollapsade. Den tredje, WTC 7, träffades inte av något flygplan.
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 10 dec 2018, 15:50

manifesto skrev:Till att börja med så var det tre skyskrapor som totalkollapsade. Den tredje, WTC 7, träffades inte av något flygplan.
Nej. Det ändrar inte argumentet: raset initierades av flygplanen. Det var och är välkänt att höga byggnader kan rasa pga brand.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 10 dec 2018, 17:38

"Favorit" i repris.
Det är synd om manifesto.
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar